Beginners vraag (zalm)

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Beginners vraag (zalm)

Berichtdoor Barfplaats

Zyra
1-ster

Beginners vraag (zalm)

Berichtdoor Zyra » Zo 09 Aug 2015, 15:14

Mijn hondjes zijn kvv'ers maar krijgen af en toe wat barf om te proberen. Ik zou het liefst straks 1 of 2 dagen in de week willen barfen.

Nu heb ik ze al eens eendennekken (de eerste tot moes geslagen, de 2e wel iets geslagen maar al een heel stuk minder omdat de eerste zo goed ging) en een zalmkop gegeven.

Op een facebook groep kreeg ik de wind van voren en durf nu dus eigenlijk niks meer te geven want zalmkop en zalmkarkas zou niet mogen omdat het geen beginners bot is.
Op voerwijzer staat de zalmkop en zalmkarkas in het zelfde rijtje als de eendennekken en daarom dus iets gekozen uit dat lijstje wat dan zalmkop is geworden.

De honden vonden het erg lekker en hadden dit goed gegeten zonder enige problemen. Mijn oudste hondje mist 1 kies en 1 hoektand waardoor ze na 2/3e van de kop wel moe was en de kop dus even liet liggen voor later maar is uiteindelijk helemaal op gegaan! (Ze kluift tegenwoordig vaak maar aan 1 kant, de kant waar alle tanden en kiezen nog zitten.)

Nu heb ik dus nog 3 zalmkarkassen in de vriezer liggen en 2 kabeljauw koppen en karkassen, maar durf deze dus niet te geven :-( wil niet dat het verkeerd gaat natuurlijk!

Wanneer zou ik dit wel kunnen gaan geven? Of is dit gewoon uit den boze wanneer je kvv voert en af en toe wat vleesbot wilt geven om te proberen?

Als ik dit niet mag geven dan zal ik de boel onder aanbod hier op het forum gaan zetten namelijk...

Wat zijn dingen wat ik ze wel kan geven en waar makkelijk aan is te komen? Ik heb tot nu toe alleen maar van dogmeat barfproducten besteld.
Inge en Bono
5-sterren

Re: Beginners vraag (zalm)

Berichtdoor Inge en Bono » Zo 09 Aug 2015, 16:01

Zalmkarkas is prima hoor. De graten gaan, mi, prima. Zalmkop is wel een stukje pittiger, maar als ze dit goed verteerd hebben, is dat toch prima :)

Kabeljouwkoppen en lijven heb ik nog nooit gegeven. Witvis voegt niet zo heel veel toe, daarom nog nooit gegeven. Ik meen wel dat kabeljouw een stuk harder is, maar dat weet ik niet zeker

Bij dogmeat kan je ook bv kipkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en kwartelkarkas bestellen; leuke beginnersbotten :)
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op Zo 09 Aug 2015, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
constance.blokzijl
5-sterren

Berichtdoor constance.blokzijl » Zo 09 Aug 2015, 16:45

Ik heb ook altijd zalmkoppen gegeven toen ik nog kvv gaf, nooit problemen mee gehad. Ze stonden, en staan nog steeds, echt te dansen als ze een zalmkop krijgen
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Ma 10 Aug 2015, 08:36

Wat je moet doen, is na het geven van zo iets nieuws, de volgende dag de ontlasting even checken. Pak een plastic zakje en voel even of er stukjes bot in de ontlasting zitten.

Zo niet? Dan gewoon lekker voeren.

Op facebook zal je nog wel vaker de wind van voren krijgen. De 1 vindt dit, de ander dat. Ik wordt, na 8 jaar barf voeren, nog steeds voor gek versleten. Gevaarlijk die botten, die splinteren. Je hond moet brokjes, daar zit alles in, hij krijgt tekorten met alleen vlees. Geef jij je hond biefstuk? Belachelijk!
Dus post je iets op Facebook, trek je dan niets aan van de meningen van iedereen die reageert. Zoek je eigen weg, lees je goed in hier op bp en blijf je hondjes lekker trakteren met een stukje zalm!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 10 Aug 2015, 08:48

Zyra schreef:Mijn hondjes zijn kvv'ers maar krijgen af en toe wat barf om te proberen. Ik zou het liefst straks 1 of 2 dagen in de week willen barfen.

Nu heb ik ze al eens eendennekken (de eerste tot moes geslagen, de 2e wel iets geslagen maar al een heel stuk minder omdat de eerste zo goed ging) en een zalmkop gegeven.

Op een facebook groep kreeg ik de wind van voren en durf nu dus eigenlijk niks meer te geven want zalmkop en zalmkarkas zou niet mogen omdat het geen beginners bot is.
Op voerwijzer staat de zalmkop en zalmkarkas in het zelfde rijtje als de eendennekken en daarom dus iets gekozen uit dat lijstje wat dan zalmkop is geworden.

Maar waarom kreeg je de wind van voren?

De honden vonden het erg lekker en hadden dit goed gegeten zonder enige problemen. Mijn oudste hondje mist 1 kies en 1 hoektand waardoor ze na 2/3e van de kop wel moe was en de kop dus even liet liggen voor later maar is uiteindelijk helemaal op gegaan! (Ze kluift tegenwoordig vaak maar aan 1 kant, de kant waar alle tanden en kiezen nog zitten.)

Nu heb ik dus nog 3 zalmkarkassen in de vriezer liggen en 2 kabeljauw koppen en karkassen, maar durf deze dus niet te geven :-( wil niet dat het verkeerd gaat natuurlijk!

Wanneer zou ik dit wel kunnen gaan geven? Of is dit gewoon uit den boze wanneer je kvv voert en af en toe wat vleesbot wilt geven om te proberen?

Als ik dit niet mag geven dan zal ik de boel onder aanbod hier op het forum gaan zetten namelijk...

Wat zijn dingen wat ik ze wel kan geven en waar makkelijk aan is te komen? Ik heb tot nu toe alleen maar van dogmeat barfproducten besteld.

Die zalmkarkassen en die kabeljauwkoppen en karkassen kun je prima voeren als je hond al een tijdje aan KVV gewend zijn. Het is wel fijn als je hond al gewend is aan het verteren van gemalen bot, dus wel graag een KVV met gemalen bot en niet met een calcium supplement.

Als je overigens ook 1 keer in de week KVV geeft met vis, zou ik om die reden niet ook nog een 1 keer in de week vis geven aan "vleesbot". Dan wordt het net een beetje veel vis. Maar anders kun je het makkelijk eens per week voeren.

En waar je altijd een beetje voor uit moet kijken: KVV bevat al gemalen bot. Gemalen bot + vleesbot = dubbelop vleesbot. Waardoor je hond eigenlijk meer bot binnen krijgt dan nodig. Dat kan resulteren in harde en/of witte ontlasting. En voor opgroeiende honden kan dat teveel calcium zijn. Dus wat ik je eigenlijk aan wil raden : als je op de dag dat je vleesbot wilt geven nou een mooie kwaliteit spiervlees en bijv. wat groentenmix of gekookte groenten erbij geeft, dan ben je eigenlijk beter af dan KVV + vleesbot. Kijk, voor een keertje kan dat wel, maar stel dat je drie keer in de week vleesbot bij wilt geven, dan wordt het dus een beetje teveel bot.

Overigens pak ik regelmatig ontlasting op van mijn honden, ik barf al zo lang dat zij leven en ook daar zit wel eens een stukje bot in. En ik zit daar niet mee. Als er echt grote stukken bot in zitten, was het vleesbot wel te hard of teveel voor die dag.
Zyra
1-ster

Berichtdoor Zyra » Do 13 Aug 2015, 20:04

Ik geef nu eigenlijk vleesbot om te proberen of dit wel goed gaat en meer als "snack" zijnde maar ik heb nu inderdaad ook spiervlees in de vriezer liggen om te combineren volgende keer en dan ook echt als maaltijd :-)

Moet alleen nog even iets anders verzinnen als beginners bot gezien ik nu alleen maar zalm en kabeljouw koppen en karkassen in de vriezer heb liggen :-( heb al 1 complete zalmkarkas weg gegooid omdat ik angstig was geworden door die berichten op die facebook groep :-( (was trouwens de "ik voer vers" groep waar je dus ook wel goed advies van verwacht inplaats van zulke kritiek..)

Kan ik dan toch elk weekend een stuk zalmkarkas gaan geven samen met bijvoorbeeld rundersnippers  en een blokje zelf gepureerde groente uit een ijsblokvorm als maaltijd? Natuurlijk geef ik dan geen vis kvv door de weeks :-)

Hoe zou ik het beste die verhoudingen dan kunnen doen? De ene hond krijgt 70 gram kvv per maaltijd en de andere 250 gram (ik voer 2 keer per dag) en zou het barf dan het liefst 1 keer per dag willen geven en dan in de middag bijvoorbeeld of raden jullie dit af?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 15 Aug 2015, 08:42

Zyra schreef:Ik geef nu eigenlijk vleesbot om te proberen of dit wel goed gaat en meer als "snack" zijnde maar ik heb nu inderdaad ook spiervlees in de vriezer liggen om te combineren volgende keer en dan ook echt als maaltijd :-)

Moet alleen nog even iets anders verzinnen als beginners bot gezien ik nu alleen maar zalm en kabeljouw koppen en karkassen in de vriezer heb liggen :-( heb al 1 complete zalmkarkas weg gegooid omdat ik angstig was geworden door die berichten op die facebook groep :-( (was trouwens de "ik voer vers" groep waar je dus ook wel goed advies van verwacht inplaats van zulke kritiek..)

Kan ik dan toch elk weekend een stuk zalmkarkas gaan geven samen met bijvoorbeeld rundersnippers  en een blokje zelf gepureerde groente uit een ijsblokvorm als maaltijd? Natuurlijk geef ik dan geen vis kvv door de weeks :-)

Hoe zou ik het beste die verhoudingen dan kunnen doen? De ene hond krijgt 70 gram kvv per maaltijd en de andere 250 gram (ik voer 2 keer per dag) en zou het barf dan het liefst 1 keer per dag willen geven en dan in de middag bijvoorbeeld of raden jullie dit af?

Ja hoor, je kunt makkelijk een stukje zalmkarkas geven in het weekend.

Je wilt voor de helft KVV en voor de helft BARF voeren? Elke dag van de week?

Angelique heeft daar een prachtig topic over geschreven: index.php/topic,72140.0.html

Maar ja, dat kan prima, 's morgens KVV en 's avonds BARF. Nu wordt het best lastig om een BARF maaltijd van 35 gram per dag te geven.... Je zou ook gewoon over kunnen gaan op 1 maaltijd per dag voor beide honden. Dat is veel makkelijker! Vind je dat niks?
Mijati
4-sterren

Berichtdoor Mijati » Za 15 Aug 2015, 13:26

Ik voer mijn volwassen hond 1x per dag en dan 3-4 dagen per week kvv en 3-4 dagen barf. Mijn hond heeft daar geen problemen mee.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”