BPWR: opeens in huis plassen/veel drinken/veel plassen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Theevelien
2-sterren

Berichtdoor Theevelien » Di 21 Jul 2015, 20:22

Onze herderreu van 5 jaar oud ging vorige week na een dagje kots+diarree opeens in huis plassen. Hij kan het gewoon niet meer ophouden, ook drinkt hij meer en plast hij lange plassen. Het is niet zo dat hij de hele dag in de drinkbak hangt. Na een paar dagen slechte eetlust en diarree eet en poept hij nu gelukkig weer goed, hij is ook net zo levendig als anders.
Bij de DA urine en bloed laten controleren, alleen het Soortelijk Gewicht van de urine was te laag (1,005), verder alles OK.
Vandaag nog een keer terug geweest met ochtendurine en het SG was toen 1,011.
Zelf denk ik aan Diabetes Insipidus alhoewel het SG daar misschien niet laag genoeg voor is en volgens de DA zou een hond dan geobsedeerd zijn door water, dat is hij zeker niet.
Onze DA wil ook nierbekkenontsteking en Cushing nog testen om die uit te kunnen sluiten. Ik lees dat er ook DA's zijn die meteen Minrin voorschrijven, en andere DA's die de druppeltest hiervoor in de kliniek doen en DA's die de druppeltest thuis laten doen. Kortom het duizelt me een beetje :o.
Hebben jullie nog tips/ervaringen van ziekteverschijnselen die hier op lijken en ik ben benieuwd wat bij jullie  de uiteindelijke oorzaak bleek te zijn van het vele plassen en daardoor drinken. De verhalen van Linga's rare plasgedrag, Xerox en de kattenbakkorreleter heb ik al aandachtig gelezen  :).
Alvast bedankt!
Theevelien
2-sterren

Re: BPWR: opeens in huis plassen/veel drinken/veel plassen

Berichtdoor Theevelien » Di 21 Jul 2015, 22:55

Vanavond heb ik hem nog niet zien drinken, dat gaat de goede kant op hoop ik. We houden sowieso van het even aankijken of rare dingen zich niet vanzelf oplossen (in dit geval wel eerst urine en bloedonderzoek laten doen). Ik ga eind v/d week nog eens zijn urine laten testen, voordat we onze hond binnenstebuiten laten keren met het risico dat er niets gevonden wordt.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 22 Jul 2015, 07:59

Theevelien schreef:Onze herderreu van 5 jaar oud ging vorige week na een dagje kots+diarree opeens in huis plassen. Hij kan het gewoon niet meer ophouden, ook drinkt hij meer en plast hij lange plassen. Het is niet zo dat hij de hele dag in de drinkbak hangt. Na een paar dagen slechte eetlust en diarree eet en poept hij nu gelukkig weer goed, hij is ook net zo levendig als anders.
Bij de DA urine en bloed laten controleren, alleen het Soortelijk Gewicht van de urine was te laag (1,005), verder alles OK.
Vandaag nog een keer terug geweest met ochtendurine en het SG was toen 1,011.
Zelf denk ik aan Diabetes Insipidus alhoewel het SG daar misschien niet laag genoeg voor is en volgens de DA zou een hond dan geobsedeerd zijn door water, dat is hij zeker niet.

Dat klopt, wat je dierenarts zegt. En ze drinken dan ook echt liters!

Onze DA wil ook nierbekkenontsteking en Cushing nog testen om die uit te kunnen sluiten. Ik lees dat er ook DA's zijn die meteen Minrin voorschrijven, en andere DA's die de druppeltest hiervoor in de kliniek doen en DA's die de druppeltest thuis laten doen.

Verstandige dierenarts. Er kunnen nog meer oorzaken zijn. Ik neem aan dat er een algemeen bloedbeeld is bepaald? Geen afwijkingen in UREA en CREA? Volgens mij is bij Linga de Cusing test gewoon in de kliniek gedaan. 

Kortom het duizelt me een beetje :o.
Hebben jullie nog tips/ervaringen van ziekteverschijnselen die hier op lijken en ik ben benieuwd wat bij jullie  de uiteindelijke oorzaak bleek te zijn van het vele plassen en daardoor drinken. De verhalen van Linga's rare plasgedrag, Xerox en de kattenbakkorreleter heb ik al aandachtig gelezen  :).
Alvast bedankt!

Hoe is het qua uitdrogingsverschijnselen? Heeft hij alsmaar een droge neus en droge slijmvliezen? Of niet?
De oorzaak bij Linga is nooit achterhaald. En ik was bang dat zij de 7 niet zou halen maar ondertussen is zij 10 en still going strong. De CREA en UREA waardes waren uiteindelijk ook weer normaal. Ik denk nog steeds dat het de enting is geweest. Geen idee of jullie hond recent is gevaccineerd?
Theevelien
2-sterren

Berichtdoor Theevelien » Wo 22 Jul 2015, 09:07

Bedankt voor je reactie, UREA en CREA levels waren normaal en hij is ook niet onlangs gevaccineerd. De verbetering zet goed door  :D, plasjes zijn weer normaal (echte korte mannenplassen en dan weer snel verder snuffelen), drinkt weer normaal.
Laatste dagen steeds extra vroeg opgestaan om hem te laten plassen, Taran stond dan al piepend op me te wachten en de drinkbak was dan meestal leeg of bijna leeg. Vanochtend bleef hij rustig liggen en de bak zat nog helemaal vol!
We houden hem goed in de gaten, maar zijn klachten lijken dus net zo snel verdwenen als ze gekomen zijn.
Pfwoej, wat een opgelucht gevoel toch als het weer beter gaat met je hond.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 22 Jul 2015, 09:10

Oh mooi zeg! Nou, zo te lezen was dit het. En wat het geweest is.....? Waarschijnlijk kom je daar ook nooit achter!
Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Do 27 Aug 2015, 07:58

Hey,
Is het ondertussen weer goed met je hond? Ben je er ooit nog achter gekomen wat het was?
Wij werden vannacht wakker van een ineens in huis plassende hond..
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”