Sperzieboontjes

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Sperzieboontjes

Berichtdoor Barfplaats

MarjoleinM
1-ster

Sperzieboontjes

Berichtdoor MarjoleinM » Wo 27 Mei 2015, 22:23

Mijn hondje lijkt iets te zwaar te worden. Ze krijgt KVV. Kan ik diepvries sperziebonen koken en geven door de KVV? Of andere groenten? Ze is nu 9 maanden en gesteriliseerd.
Ik geef nu 2 keer per dag 110 gram KVV en ze is 9 kg. Ik denk dat er een halve kg af moet. Schofthoogte zo'n 36 cm.
Iemand tips?
hamada
5-sterren

Re: Sperzieboontjes

Berichtdoor hamada » Wo 27 Mei 2015, 22:39

Hier hielp het om joy per dag 2x 90 gram kvv te geven met als maafvulling inderdaad gekookte groenten en als extraatje een paar keer per dag een flink stuk komkommer te geven. Zonder probleem viel ze af. Nu is ze ruim 9 kilo en krijgt 100 gr. per maaltijd, 2x per dag en dan de groenten en/of komkommer. Ze blijft netjes op gewicht.
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Wo 27 Mei 2015, 22:52

Ik weet niet welke kvv je voert , en welke diersoorten ?
Je zou ook eens kunnen kijken naar het percentage vet bv
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 28 Mei 2015, 11:07

[quote="MarjoleinM"]
Mijn hondje lijkt iets te zwaar te worden. Ze krijgt KVV. Kan ik diepvries sperziebonen koken en geven door de KVV? Of andere groenten? Ze is nu 9 maanden en gesteriliseerd.
Ik geef nu 2 keer per dag 110 gram KVV en ze is 9 kg. Ik denk dat er een halve kg af moet. Schofthoogte zo'n 36 cm.
Iemand tips?
[/quote]

Je voert dus 2,5% van haar lichaamsgewicht. Dat zou op zich voor zo'n jonge kleine hond niet teveel moeten zijn. Je kunt wat minder gaan voeren (200 gram) en inderdaad kijken naar wat voor KVV je voert. Misschien voer je een vet merk?

Je kunt groenten toevoegen maar dan moet je toch de hoeveelheid KVV iets omlaag brengen. Ik zou zeker niet alleen sperziebonen geven. Dat is helemaal niet gezond. Beter wissel je het af en kook je de ene keer wat sperieboontjes, dan wat courgette, dan wat waterkers of andijvie, enzovoorts. Dan heeft je hond er ook nog wat aan. Afwisselen in groenten dus :)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 28 Mei 2015, 20:03

Ik vind de hoeveelheid voer voor zo' n jonge hond best wel laag. Lijkt mij dat de kvv dan toch wel erg vet moet zijn? Welk ras is je hond; 9 kg en 36 cm? Met 9 maanden zijn ze nog niet uitgegroeid en uitgezwaard. Hoeveel beweging krijgt hij? 
Een deel van de kvv vervangen door sperziebonen lijkt me eigenlijk geen goede oplossing op die leeftijd. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een betere kwaliteit kvv (lees: met minder vet)
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Do 28 Mei 2015, 20:18

[quote="pike"]
Ik vind de hoeveelheid voer voor zo' n jonge hond best wel laag. Lijkt mij dat de kvv dan toch wel erg vet moet zijn? Welk ras is je hond; 9 kg en 36 cm? Met 9 maanden zijn ze nog niet uitgegroeid en uitgezwaard. Hoeveel beweging krijgt hij? 
Een deel van de kvv vervangen door sperziebonen lijkt me eigenlijk geen goede oplossing op die leeftijd. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een betere kwaliteit kvv (lees: met minder vet)
[/quote]

+ 1, van het eerste tot het laatste woord. Had alleen geen zin het zelf te typen. :biggrin2:
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 28 Mei 2015, 20:20

[quote="pike"]
[/quote]

Ik ben van mening dat zo'n klein ras van 9 kg met 9 maanden echt wel een heel end is. Neemt niet weg dat ik het verder eigenlijk ook wel helemaal met je eens ben.... Ik vind 2,5% van het lichaamsgewicht ook niet veel en zeker niet te veel. Nou scheelt het wel dat ze al gecastreerd is, maar toch.....
judith1967
5-sterren

Berichtdoor judith1967 » Vr 29 Mei 2015, 11:49

Jamaar een halve kg is toch niet zoveel,ik zelf zou dan niet echt veel gaan minderen,ze zit tenslotte nog in de groei(ook is 9 mnd bij zo kleintje al bijna volgroeid,op het uitzwaren na dan))
Andere kvv mss die wat minder vet is,mss ietjes meer beweging geven?
Groentenmix erbij gaan voeren kan wel,maar dit moet niet meer gaan worden dan de kvv

Overstappen op Barf mss een optie.? Mijn hond is gecastreerd(al zo 2 jaar) en nog steeds mooi op gewicht.
Met barf krijgt hij ook meer voldoening van het eten, kluiven op bot, penslap/geitlap  kauwen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”