pijn

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

pijn

Berichtdoor Barfplaats

daisy_boy
1-ster

pijn

Berichtdoor daisy_boy » Di 28 Apr 2015, 20:14

Ik heb een vraag ik heb een friese stabij/ border collie reu van 8 jaar en nu loopt hij al enige tijd af en toe regelmatig wat kreupel en moeizaam nu was het 2 weken geleden zo erg geworden dat ik besloot om de DA te bellen en ik kon die zelfde middag nog terecht nu hebben ze een foto gemaakt en daar zagen ze wat on even heden op bij zijn heup wat er op leek dat zijn heup uit de kom was geschoten en zelf weer terug erin was geschoten.

Hij loopt voornamelijk kreupel en moeizaam na een wat langere wandeling van ong. een half uur waarbij we ook wel eens af en toe een balletje gooien zodat hij even lekker zijn energie kwijt kan maar daarna al snel kreupel liep.
Dus in overleg met de DA hadden we afgesproken om 2 weken rust te houden en kleine wandelingetjes van max. 15 min te doen dit hebben wij ook 2 weken keurig gedaan in combinatie met metacam. De 2 weken gingen in vergelijking met daarvoor prima hij gaf weinig tot geen pijn aan en liep weer redelijk normaal.

Dus na 2 weken langzaam aan de wandelingen wat gaan uitbreiden en de Metacam om der dag te geven in plaats van elke dag toen merkte we al dat het weer wat ging schommelen en hij toch wat langzaam aan wat meer kreupel ging lopen. Gister moest hij toch even zijn energie kwijt en heeft hij even lekker in het water niet eens echt gezwommen maar op een strandje waar hij in het water kon lopen even lekker met een balletje gespeeld en heb ik hem gister Metacam gegeven en Traumeel tabletjes gegeven en als nog liep hij vanmorgen wat mank dus ik opnieuw de DA gebeld en een telefonisch afspraak gemaakt. Nu is uit het telefonisch afspraak gekomen dat we nog 2 weken weer volop in rust gaan en weer de volledige dosis Metacam gaan geven om opnieuw te kijken of hij dan stabiel blijft met zijn lijf.

Als hij die 2 weken stabiel is gebleven gaan we per 2 a 3 dagen de wandeling met 5 minuten verlengen en heel rustig en langzaam aan de metacam afbouwen. En kijken hoelang hij kan lopen voordat hij weer pijn krijgt als ik merk bij de hoeveel minuten wandeling hij pijn gaat krijgen moet ik dat 2 a 3 dagen uit proberen en dan kijken of zijn klachten toe nemen of dat zijn klachten het zelfde blijven. Als we hier een helder beeld van hebben moet ik opnieuw contact opzoeken met de DA en gaan we een afspraak maken voor een nieuw lichamelijk onderzoek en voor foto's om te kijken of hij mogelijk geen atrose heeft.

Maar voor nu is mijn vraag wat voor (homeopathische) pijnstillers gebruiken jullie? En wat zijn jullie ervaringen ermee? Het liefst niet in tablet vorm omdat dit een drama is om bij hem toe te dienen.

Ook heb ik voorheen kurkuma gebruikt maar dit krijg ik er in pasta vorm niet in. Zal dit ook voldoen als ik het in vloeibare vorm doe en dan met spuitje in bek spuit? Dit is namelijk de makkelijkste manier om het bij hem naar binnen te krijgen want als ik het ergens op of tussen stop dan spuugt hij het uit en krijg ik het met geen mogelijkheid meer naar binnen.

Groetjes Daisy
Doranto
5-sterren

Re: pijn

Berichtdoor Doranto » Di 28 Apr 2015, 21:56

Ik zou zeker geen balletjes meer gooien. De bewegingen zijn dan veel te abrupt en fanatiek. Grote kans dat het mank lopen daaraan ligt!
Ik zou hem gewoon zelf zijn gang laten gaan. Zijn energie kan hij beter kwijt in denkspelletjes, zeker een ras combi zoals jij hebt.
Persoonlijk zou ik hem niet dwingen om kurkuma te eten.
Ikzelf kook er een pasta waarbij ik ongeveer evenveel olijfolie als kurkuma gebruik, 2x de hoeveelheid van de kurkuma aan extra vierge kokosolie en ongeveer 6x de hoeveelheid van de kurkuma aan water. (De kokosolie voeg ik op het laatst pas toe, als het mengsel wat is afgekoeld.) Ik roer de benodigde hoeveelheid altijd door de dagelijkse groentepuree. En dat gaat dan weer door gemalen vleesbot, of als ik het vleesbot niet gemalen heb, gaat er een rauw eitje door. De kurkuma en de groenten worden op deze manier hier altijd goed gegeten.
Laatst gewijzigd door Doranto op Di 28 Apr 2015, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
hamada
5-sterren

Berichtdoor hamada » Di 28 Apr 2015, 22:52

Hier heb ik de honden ook wel salisprin gegeven van Vitotaal in plaats van Rimadyl. Werkt soms goed, soms onvoldoende en moet dan vervangen worden door Rimadyl. Voor blessures geef ik ook traumeel, helpt ene keer beter dan de andere.
Envoor de zenuwpijnen van syringo krijgt Joy naast gabapentine en prednoral ook CBD olie. Dat schijnt ook te kunnen werken tegen artrose pijnen.
Daarbij liep Sam een tijdje geleden erg traag en moeizaam. Hij reageerde weinig op pijnstillers maar had veel baat bij een paar sessies osteopatie.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Wo 29 Apr 2015, 08:10

Wij geven aan onze hond met HD, spondylose en LSI troxocil, cortaphen en duivelsklauw.

Maar voor je begint met kijken naar pijnstillers, lijkt me het zinvoller eerst een diagnose te stellen.

Metacam is een pijnstiller die snel piekt en daalt. Dat betekend dat je het eigenlijk 2 keer daags moet geven voor de beste werking, dan blijft het niveau in het bloed hoog genoeg. Metacam om de dag geven lijkt mij daarom ook totaal onzinnig. Afbouwen zou je dan in de dosering per dag moeten doen, maar ik vraag me erg af waarom het zo belangrijk is voor jullie dierenarts om te weten wanneer de hond weer pijn krijgt. Dat ie pijn heeft lijkt al duidelijk genoeg toch?

Balletjes gooien zou ik ook niet doen. Als je wil dat hij zijn energie kwijt kan, zou ik gaan fietsen. En dan liever vaker een kort stukje, dan in 1 keer wat verder. Hoe kort of lang ligt aan de conditie, maar uitgaande van een goede conditie zou ik dan voor max 1 km per keer gaan zolang je verder nog niets weet.
Doranto
5-sterren

Berichtdoor Doranto » Wo 29 Apr 2015, 12:07

Kaela schreef:Wij geven aan onze hond met HD, spondylose en LSI troxocil, cortaphen en duivelsklauw.

Maar voor je begint met kijken naar pijnstillers, lijkt me het zinvoller eerst een diagnose te stellen.

Metacam is een pijnstiller die snel piekt en daalt. Dat betekend dat je het eigenlijk 2 keer daags moet geven voor de beste werking, dan blijft het niveau in het bloed hoog genoeg. Metacam om de dag geven lijkt mij daarom ook totaal onzinnig. Afbouwen zou je dan in de dosering per dag moeten doen, maar ik vraag me erg af waarom het zo belangrijk is voor jullie dierenarts om te weten wanneer de hond weer pijn krijgt. Dat ie pijn heeft lijkt al duidelijk genoeg toch?

Balletjes gooien zou ik ook niet doen. Als je wil dat hij zijn energie kwijt kan, zou ik gaan fietsen. En dan liever vaker een kort stukje, dan in 1 keer wat verder. Hoe kort of lang ligt aan de conditie, maar uitgaande van een goede conditie zou ik dan voor max 1 km per keer gaan zolang je verder nog niets weet.

Mee eens.
Als je gaat fietsen moet je er wel op letten dat je langzaam genoeg gaat zodat ze kan blijven draven. Niet rennen!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”