Op gang komen op drie poten - spondylose?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 13:23

Sinds een tijdje gebruikt onze Laika haar rechterachterpootje niet meteen wanneer ze overeind komt uit liggende positie. Ze strekt zich even uit en loopt dan een meter of twee op drie poten, of raakt alleen met de tenen van de vierde poot de vloer aan. Na een paar passen is dit voorbij, dan loopt ze weer normaal. Piepen of anderszins pijn aanduiden doet ze niet. Ze rent en speelt en hupt en doet tijdens het wandelen ook normaal. Morgen wil ik naar de dierenarts met 'r, ook omdat ze een vetbultje op haar kont heeft dat naar mijn idee groter is geworden (het heeft er wel altijd al gezeten) dat ik wil laten nakijken. Ik denk aan (beginnende?) spondylose. Waar moet ik op letten/naar vragen bij de da? Ze zal geröntgend moeten worden, neem ik aan. Moet dan onder narcose of een roesje? Welke medicamenten moet ik me wel/niet laten aansmeren?

Laika is een boxermeisje van zes jaar.
Doranto
5-sterren

Re: Op gang komen op drie poten - spondylose?

Berichtdoor Doranto » Zo 29 Mar 2015, 13:30

Dit zie je vaak bij honden met een patella luxatie. Om dat vast te stellen is er volgens mij geen foto nodig.
tessa
5-sterren

Berichtdoor tessa » Zo 29 Mar 2015, 13:45

Het zou natuurlijk kunnen maar ik denk meer in de richting van de kruisbanden.  Hoe houd ze haar knie als ze zit? Als ze last heeft van de kruisband dan zit ze met die kant een beetje wijdbeens.  De knie kan ze dan niet helemaal invouwen als het ware.
Sanyo
5-sterren

Berichtdoor Sanyo » Zo 29 Mar 2015, 13:46

Een ingescheurde kruisband van de knie gaf hier ook die klachten.
Om dat vast te stellen is gewoon lichamelijk onderzoek voldoende, dat maak je niet zichtbaar op een foto.
Kallista
4-sterren

Berichtdoor Kallista » Zo 29 Mar 2015, 14:12

Mijn hond die spondylose had deed dat niet.

Maar mijn andere hond met een ernstige spierblessure deed dat wel  :-\
Ook bij hem dachten we eerst aan een kruisband-probleem, zijn knie knakte ook, maar dat bleek uiteindelijk een spierscheur te zijn, wat zeker net zo erg is.
Is nooit meer helemaal goed gekomen, hond kan nu geen hele dagen meer werken (aan de schapen) of te veel trainen.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 14:18

O, oké, ik had op internet wat naar spondylose zitten zoeken en daar werden de symptomen precies zo beschreven als Laika ze heeft. Maar het kan dus ook iets anders zijn. Alleen, zou er bij kruisbandtrauma niet sprake moeten zijn van een externe oorzaak (botsing met een boom, of verdraaiing of zo)? Volgens mij heeft ze geen ongeluk gehad. En zou ze met kruisbandtrauma ook niet constant pijn moeten hebben, en bepaalde bewegingen willen vermijden? Dat doet ze totaal niet. Ze galoppeert als een blije Henkie over de kale akkers hier, en wanneer Herrchen meewandelt, wil ze de hele tijd spelen; dan hopt ze op alle vier de poten achterwaarts, maakt spelbuigingen, ze springt de lucht in wanneer hij zijn been optilt, dat soort dingen. Ik zou denken dat een hond met een ernstige spierblessure dat soort dingen niet doet?

Ik heb ook geen veranderingen gezien in de manier waarop ze zit, maar daar zal ik vanaf nu speciaal op gaan letten.

Bedankt voor jullie reacties!
tessa
5-sterren

Berichtdoor tessa » Zo 29 Mar 2015, 14:29

Nee hoor, ze hoeft niets raars gedaan te hebben.  Soms is de kruisband niet helemaal gescheurd. Mijn boxer had  het ook van het ene op het andere moment.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 14:36

tessa schreef:Nee hoor, ze hoeft niets raars gedaan te hebben.  Soms is de kruisband niet helemaal gescheurd. Mijn boxer had  het ook van het ene op het andere moment.

En liep jouw boxy na drie stappen ook weer gewoon zoals altijd? Dat ze alleen bij het op gang komen uit liggende positie even hinkte?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 29 Mar 2015, 14:38

Brutus had spondylose maar niet deze klachten. Ik zou ook eerder denken aan iets in de knie/kruisband. Hoewel ik dan weer verwacht dat er vaker zou worden gemankt... Ik hoop dat de dierenarts een diagnose kan stellen!
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 14:52

Lizzy schreef:Brutus had spondylose maar niet deze klachten. Ik zou ook eerder denken aan iets in de knie/kruisband. Hoewel ik dan weer verwacht dat er vaker zou worden gemankt... Ik hoop dat de dierenarts een diagnose kan stellen!

Hm, interessant. Zit ik dus misschien in een verkeerde richting te denken. Wat niet erg is natuurlijk, want beter geen spondylose dan wel spondylose! :D Naja, we zullen zien morgen, hoop ik. 
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Zo 29 Mar 2015, 15:01

Het zou mogelijk ook een geleidelijke scheuring van de kruisband kunnen zijn .
De Boxer heeft volgens mij ook een steile stand
Vergelijk geleidelijke scheuring met elastiek , waar de rek langzaam aan uit gaat
Dit  kan zo,n 1 tot 3 jaar duren voordat de kruisband geheel door scheurt en dan dus flink pang zegt
Vaak zie je bij dit beeld al vage klachten ontstaan
Dan eens mank , dan weer even niet . De andere manier van zitten
Verder doen ze alles wel , zoals je al beschrijft . Springen , gewoon de lompe dingen .
Bij een geleidelijke scheuring gaat het lichaam zelf a.hw een oplossing zoeken
Er gaat bindweefselvorming ontstaan .
Een ervaren arts /orthopeed zal tijdens onderzoek al snel voelen wat er aan de hand is
Ik geef je gelijk dat je er naar laat kijken , hard als de Boxer ook is .
Ze wandelen gewoon door hoor , ook op een poot met (bijna volledig ) gescheurde kruisband
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 15:26

smulpaap schreef:Het zou mogelijk ook een geleidelijke scheuring van de kruisband kunnen zijn .
De Boxer heeft volgens mij ook een steile stand
Vergelijk geleidelijke scheuring met elastiek , waar de rek langzaam aan uit gaat
Dit  kan zo,n 1 tot 3 jaar duren voordat de kruisband geheel door scheurt en dan dus flink pang zegt
Vaak zie je bij dit beeld al vage klachten ontstaan
Dan eens mank , dan weer even niet . De andere manier van zitten
Verder doen ze alles wel , zoals je al beschrijft . Springen , gewoon de lompe dingen .
Bij een geleidelijke scheuring gaat het lichaam zelf a.hw een oplossing zoeken
Er gaat bindweefselvorming ontstaan .
Een ervaren arts /orthopeed zal tijdens onderzoek al snel voelen wat er aan de hand is
Ik geef je gelijk dat je er naar laat kijken , hard als de Boxer ook is .
Ze wandelen gewoon door hoor , ook op een poot met (bijna volledig ) gescheurde kruisband

Oké, dat is goed om te weten allemaal, dank je!
chandho
2-sterren

Berichtdoor chandho » Zo 29 Mar 2015, 16:03

Hallo,

van spondylose weet ik niks, maar hem glucosamine geven kan zeker geen kwaad. Mijn hond had (heeft) vorig jaar een volledig afgescheurde kruisband, hij was te oud om te opereren en hij had er blijkbaar niet echt pijn van. Ik heb hem toen beginnen glucosamine (gelatinaat) geven en na een paar weken steunde hij weer op die poot, nu gaat hij zelfs weer mee op korte wandelingetjes.

grtz
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 16:08

tessa schreef:Het zou natuurlijk kunnen maar ik denk meer in de richting van de kruisbanden.  Hoe houd ze haar knie als ze zit? Als ze last heeft van de kruisband dan zit ze met die kant een beetje wijdbeens.  De knie kan ze dan niet helemaal invouwen als het ware.

Soooo zeg, ik heb dat net even getest! Duidelijk die kruisband dus! Rechts zit de knie mooi aangesloten tegen de romp, links wijst hij een flink stuk naar buiten! Bedankt voor de tip!

Wat is de standaardbehandeling voor zoiets? Kan het vanzelf overgaan, met rust?
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 29 Mar 2015, 16:14

chandho schreef:Hallo,

van spondylose weet ik niks, maar hem glucosamine geven kan zeker geen kwaad. Mijn hond had (heeft) vorig jaar een volledig afgescheurde kruisband, hij was te oud om te opereren en hij had er blijkbaar niet echt pijn van. Ik heb hem toen beginnen glucosamine (gelatinaat) geven en na een paar weken steunde hij weer op die poot, nu gaat hij zelfs weer mee op korte wandelingetjes.

grtz

Hai,

Dank je voor je reactie. Laika krijgt al wel iedere dag een paar gram groenlipmosselpoeder, wat ook een bron is van glucosamine en chondroitine. Maar afhankelijk van het resultaat morgen bij de dierenarts zal ik kijken of ik niet glucosamine-capsules erbij ga geven. Welk merk gebruik jij?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”