Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 23 Mar 2015, 12:27

Wij hebben een manege, daar staan de paarden altijd op stal. De paarden komen eruit om een les-rondje te rijden in de binnen of buitenbak en dat is het. Soms zitten de staldeurtjes naar buiten toe ook met mooi weer gewoon de hele dag dicht. Wat hebben deze paarden voor leven? Is dit nou niet enorm zielig? Paarden horen toch gewoon lekker in de wei?
Joaquin
5-sterren

Re: Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

Berichtdoor Joaquin » Ma 23 Mar 2015, 12:31

Vind het heel zielig en vaak ook heel de dag opgezadeld staan  :-X
Ulrike
5-sterren

Berichtdoor Ulrike » Ma 23 Mar 2015, 12:32

Enorm zielig vind ik  :'(.
Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Ma 23 Mar 2015, 12:40

Mij valt het op dat je in de winterdag weinig ruiters ziet, en op een mooie dag, zoals gisteren, is het al ietsje drukker..
Storend vind ik dan weer echter, dat als het 25/30 graden is, het bos bomvol zit met paarden (en wij er met 30 minuten weer uit zijn omdat de hond het te warm krijgt..)

En tsjah, ach, zielig? Ze weten vast niet beter, net als dat jack russeltje van buren dat 3x per dag 10 minuten wordt uitgelaten en de rest van de dag voor de voordeur mag staan blaffen in de gang....
Spikkelneus
5-sterren

Berichtdoor Spikkelneus » Ma 23 Mar 2015, 13:25

Ja precies! En ook daar is een geweldige website (met ook leuk en interessant forum) voor: www.paardnatuurlijk.nl
Da's een soort barfplaats voor paarden - paard altijd naar buiten, alleen hooi/gras en absoluut geen granen eten, geen hoefijzers, nooit alleen zijn want groepsdieren etc. - dat dus.
Mijati
4-sterren

Berichtdoor Mijati » Ma 23 Mar 2015, 13:33

Ik vind dat ook niet echt de manier om paarden happy te houden. Maar ja, voor veel manegehouders zijn de paarden hun product. Gelukkig zijn er wel steeds meer maneges waar het wel goed gaat en de paarden 's nachts los in de bak gaan of in de paddock.
spikkel
4-sterren

Berichtdoor spikkel » Ma 23 Mar 2015, 13:36

Mijn 2 pony's en schapen leven volgens Paardnatuurlijk :) Gelukkig, geen stress, een lekker schuilhok waar ze nooit in staan. Paden om te racen, zogenaamde PP.
Paarden zijn kuddedieren, elk dier heeft zijn eigen maatje. Een paard moet kunnen lopen 24 uur per dag. Dit is erg belangrijk voor de bloedsomloop in de hoeven.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Ma 23 Mar 2015, 13:36

Zielig en ongezond :-\
Juul
5-sterren

Berichtdoor Juul » Ma 23 Mar 2015, 13:54

Het is ook niet mijn manier van paarden houden. Maar de meeste manége paarden lopen tenminste nog wel veel, en mogen inderdaad met elkaar los in de paddock of de bak.
Wat heel veel privé gehouden soortgenoten die in pension op een manege staan, niet eens mogen. Uurtje beweging onder het zadel, of uurtje in de bak alleen los, d'r moest eens een krasje opkomen.

Maar goed, mijn inkijk is al van een jaar of tien geleden, misschien is het nog wel veel verbeterd over het algemeen in de tussentijd.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Ma 23 Mar 2015, 17:09

Vreselijk zielig, bijna schoftig. Als kind paard gereden en daar gingen de paarden de wei in s zomers. In de winter meestal niet, maar wel los in een van de bakken.
rosmin
5-sterren

Berichtdoor rosmin » Ma 23 Mar 2015, 17:50

Ik vind het net zo onnatuurlijk als koeien het hele jaar binnen op stal houden  :-\
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Ma 23 Mar 2015, 17:59

Jup, heel zielig. Paarden zijn sociale bewegingsdieren, met een zeer gevarieerde sociale structuur. Die horen niet in een hokje van 3 bij 3, met als enige beweging een uur met een (slechte) ruiter op hun rug rondjes lopen.

Gelukkig is er ook in paardenland verandering gaande. Kijk maar eens op http://www.spirithorses.be/
Hylos
5-sterren

Berichtdoor Hylos » Ma 23 Mar 2015, 18:00

Ik weet niet wat ik sneuer vind, dat wat jij zegt Lizzy, of een paard in een stukje wei met een touwtje er om dat daar maar weken en maanden wat staat te staan.. of het "mishandelen/pijnigen" van paarden bij paardensport.. ik heb er totaal geen verstand van maar als ik Kaela mag geloven is dat vaak niet mals!

Naast mn ouders int land stond ook altijd een paard. Mooi lapje grond en andere paarden in het aangrenzende stuk. Maar die paarden staan daar dus gerust een half jaar te staan. Hoe dodelijk saai moet dat zijn voor zo'n slim beest! Ik begrijp daar dus echt niks van. Wat is het nut?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 23 Mar 2015, 18:05

Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Ma 23 Mar 2015, 18:06

Dubbel is dat... natuurlijk krijgen ze steeds meer beweging dan een gemiddeld ander paard. Maar nooit een wei zien... dat vind ik ook heel sneu.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”