Wat tussendoor geven, zonder de voeding uit balans te brengen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Mijati
4-sterren

Wat tussendoor geven, zonder de voeding uit balans te brengen?

Berichtdoor Mijati » Do 19 Mar 2015, 09:00

Ik ben Mieke en sinds een week ben ik van brokken overgestapt naar kvv. Tenminste voor mijn jongste hond. De oude is reeds op leeftijd en die zet ik liever niet meer over.
De overstap naar kvv heb ik gemaakt, nadat ik merkte dat mijn mini bouvier slecht reageert op granen. Ze krabt zich helemaal open. We gaven al lam/rijst brokken. Toch bleef ze jeuk houden en werd ze wat sloom.

Na een week merken we al wat verschil. Ze is veel minder sloom en speelt weer. De jeuk neemt nog niet echt af, maar de huid ziet er al veel minder rood uit.

Ze krijgt nu kvv van Kivo, ik voer verschillende smaken door elkaar heen.
Nu vraag ik me af, mag ik, naast het kvv, ook gewoon af en toe een extra bot geven. En wat voor bot zouden jullie me adviseren?
Ik geef ook gedroogd vlees als tussendoortje.
Kaela
5-sterren

Re: Wat tussendoor geven, zonder de voeding uit balans te brengen?

Berichtdoor Kaela » Do 19 Mar 2015, 09:52

Ja hoor, je mag extra's geven. Wel moet je er dan op letten dat het een beetje in verhouding is, zodat je niet de verhoudingen uit balans trekt.

Qua bot kun je van alles geven. Goede beginnersbotten zijn: kippennek, eendennek, kwartelkarkas. Daarna komt karkas van kip, konijn, parelhoen en eend, waarbij ik eend al wat hard ga vinden, die zou ik als laatste proberen.
Kies het liefst voor bot die niet in je kvv zit en niet vaker dan 2 keer per week nekjes.

Je kan ook een rauw eitje (1 per 10 kilo lichaamsgewicht per week) geven. Vis mag 10% van het menu zijn. Als je geen visvariant kvv voert is een sardientje of haring (rauw!) heel leuk om erbij te voeren. Een zalmkop kan later ook, maar die kunnen wat hard en groot zijn, dus die zou ik pas wat later proberen.

Een goed stukje spiervlees is ook leuk om bij te voeren. Je kan best 1 of 2 keer per week een maaltijd van een vleesbot en spiervlees geven in plaats van kvv. Dan doe je evenveel spiervlees als vleesbot. Doe je dat niet vaker dan 2 keer per week, dan zit er nog voldoende orgaan in je kvv en hoef je dat niet los te geven.

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”