Nierfalen Sharpei

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Nierfalen Sharpei

Berichtdoor Barfplaats

MartinaMaurice
1-ster

Nierfalen Sharpei

Berichtdoor MartinaMaurice » Do 15 Jan 2015, 12:48

Beste dieren vrienden,
Maijn naar is Martina en ik ben een trotse eigenaar van een Sharpei van 5.5 jaar genaamd Beau.
Nu is het helaas zo dat ons Beautje nierfalen heeft en hoogstwaarschijnlijk amyloidosis.  :-[ Kan slecht tegen veel eiwitten, deze moet ik gaan beperken.
Ik wil m zo goed mogelijk helpen. Hij eet nu rauwe complete mixen verhouding 60-20-20 of 55-15-15-15 (groente) Daarnaast krijgt ie nog groente en fruit.
Nu wil hij puur rauw en groente niet meer eten ook niet als ik hem voer... wel wanneer ik er kip door snij welke gekookt is. Wat moet ik nu.. belangrijkste is dat ie eet!!
Ga ik proberen toch vlees voor m te koken en dan groente erbij dus rauw eruit halen of meng ik het bij rauw? Wie heeft hier meer verstand van. Tevens is van belang dat hij ook echt allergisch is voor, tarwe, rogge, granen, rund en melk producten en hij heeft sharpei koorts!
Lil
5-sterren

Re: Nierfalen Sharpei

Berichtdoor Lil » Do 15 Jan 2015, 13:14

Ik heb bij nierklachten (uremie) een hele tijd het eten zelf gekookt.

Kijk eens in de bieb bij nierdieet:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,34598.msg775954.html#msg775954

Ik moest ook eiwitten beperken van de dierenarts en heb conform dit dieet een deel vervangen door gekookte groente (zie welke in de link) en door gekookte aardappelen, want hier ook een behoorlijke graanallergie.

Verder heb ik geen ervaring met amyloidosis en sharpei koorts dus misschien moet/kun je daar iets anders voor doen.
MartinaMaurice
1-ster

Berichtdoor MartinaMaurice » Do 15 Jan 2015, 14:22

Dank je wel voor je reactie.
Ja deze info had ik idd gevonden alleen probleem is dat ie nu rauw niet wil. Ik heb even zijn vlees mix kook over gedaan en groente bij gedaan en hij smikkelt alles op.
Alleen weet ik niet of het erg is om complete mixen te koken. Maar goed kan m ook moeilijk dwingen rauw te eten als ie niet wil. Vis olie krijgt ie nu ook elke dag en fruit.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Do 15 Jan 2015, 16:37

MartinaMaurice schreef:Dank je wel voor je reactie.
Ja deze info had ik idd gevonden alleen probleem is dat ie nu rauw niet wil. Ik heb even zijn vlees mix kook over gedaan en groente bij gedaan en hij smikkelt alles op.
Alleen weet ik niet of het erg is om complete mixen te koken. Maar goed kan m ook moeilijk dwingen rauw te eten als ie niet wil. Vis olie krijgt ie nu ook elke dag en fruit.

Bot is gemalen? Dat gaat prima. Ik liet het echt 3 minuten in kokend water staan.
MartinaMaurice
1-ster

Berichtdoor MartinaMaurice » Do 15 Jan 2015, 17:00

Ja het betreft een Complete mix met vlees - organen en bot gemalen. Dus nu doe ik het idd ook even koken groente erdoor en hij smult ervan.
Maar verliest het vlees zo zijn waarde weet jij dat? En hoe zit het met vlees en eiwitten als je deze kookt?
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Do 15 Jan 2015, 19:36

Ja, het verliest waarde. Ik geef nu meer te eten daarom.

Ik moest letten op fosfor en gekookt vlees heeft minder fosfor. Zoals in de link die ik plaatste beschreven staat onder uremie.

Ook veranderd eiwit van structuur. Maar hoe het bij jou specifieke probleem zit heb ik echt helemaal geen idee van.

Edit: ik laat het water dus erbij zitten, dus wat daarin zit krijgt hij binnen. Maar ja als je kookt verliest het voedingswaarde (net als bij onze groente, vlees etc dat wij eten).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”