Kies(je) verloren

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Kies(je) verloren

Berichtdoor Barfplaats

Dwarreltje
4-sterren

Kies(je) verloren

Berichtdoor Dwarreltje » Za 29 Nov 2014, 20:38

Heeft iemand hier ervaring mee/kennis van? Vond net op de bank een -kleine- kies, gezien de grootte lijkt het me een van mijn Yorkie...

Afbeelding

Vreemde alleen is, dat ze al drie jaar is; beetje laat voor wisselen dus.  Heeft wel een giga overbeet, maar ziet er verder keurig schoon uit. Was me wel al opgevallen de laatste dagen, dat ze wat uit het bekkie stonk. Maar geen eetproblemen of anderszins.
Ze is wel onder een roesje bevrijd van 5 of 6 elementen toen bleek dat ze door de overbeet niet goed wisselde. Maar dan zou een dubbele kies toch ook wel opgevallen/verwijderd zijn, lijkt me? :-\
Kan een gezonde hond van drie jaar zomaar een kies verliezen? Ik kan ook geen 'gat' in haar gebitje ontdekken. Maar hoewel het alle vier kleine terriërs zijn, springt haar bekkie er echt wel uit in grootte (klein dus).
(De kies ligt naast de muis van de computer, om de grootte enigszins te laten zien).
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op Za 29 Nov 2014, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren

Re: Kies(je) verloren

Berichtdoor Angelique » Za 29 Nov 2014, 20:46

Tja l*llig, maar bij een York kan het goed. Die blinken al niet uit in een sterk gebit heeft niet veel nodig om er zo uit te vallen/af te breken.
Dwarreltje
4-sterren

Berichtdoor Dwarreltje » Za 29 Nov 2014, 20:53

Angelique schreef:Tja l*llig, maar bij een York kan het goed. Die blinken al niet uit in een sterk gebit heeft niet veel nodig om er zo uit te vallen/af te breken.

Och, het is verder geen probleem en zit er niet mee (nogmaals: gebitje ziet er verder keurig schoon/gezond uit), meer voor mij een raadsel. Omdat ik geen onderbreking kan vinden in het gebit, dus meende dat dit nog een melkkiesje zou moeten zijn... Kan dat op driejarige leeftijd? Ben dus gewoon nieuwsgierig  :biggrin2:
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 29 Nov 2014, 22:24

Zie ik het goed? Is dit alleen de kroon? De wortels zijn enorm en die zullen nog wel in de kaak zitten lijkt mij. Zou wel eens klachten kunnen geven.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Za 29 Nov 2014, 23:25

Dwarreltje schreef:Och, het is verder geen probleem en zit er niet mee (nogmaals: gebitje ziet er verder keurig schoon/gezond uit), meer voor mij een raadsel. Omdat ik geen onderbreking kan vinden in het gebit, dus meende dat dit nog een melkkiesje zou moeten zijn... Kan dat op driejarige leeftijd? Ben dus gewoon nieuwsgierig  :biggrin2:

De meeste Yorken die ik gekend heb, en dat waren er in de jaren '90 nog best wat, die hadden op jonge leeftijd vaak al geen tand meer in hun waffeltje. Zo ook maltezers hebben wat "minder sterke" kaakbotten en de elementen laten vrij makkelijk los.

Wat Lil al zegt, best kans dat er nog wortels in de kaak zitten, dus ik zou het wel even in de gaten houden.
Dwarreltje
4-sterren

Berichtdoor Dwarreltje » Zo 30 Nov 2014, 16:37

Dank voor beide reacties. Ondanks dat de grootte mij toch echt naar de York deed kijken, vandaag maar eens alle vier onderzocht. Blijkt: York mist gewoon niets, echter de 15 jarige Cairn mist achter beide hoektanden een kies (boven). Zou het dan toch van ouderdom zijn? Vond het zo'n klein ding, maar het zal toch van één der viervoeters komen  ???

Ik houd in elk geval komende tijd goed de bekkies in de gaten, speciaal van oma Cairn. Dank voor de tip.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”