Te koud in vriezer, slecht voor botjes & vlees?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Audrina
5-sterren

Berichtdoor Audrina » Di 28 Jun 2005, 12:50

Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe vriezer en had hem dus verkeerd afgesteld staan, met als gevolg dat de temperatuur in de vriezer nu -30 is ipv de (door de fabrikant) geadviseerde -18.

Kan dat kwaad voor de spulletjes die er in liggen (botten & vlees voor de honden) en wordt de kwaliteit dan minder? Of maakt het niet uit?

Ik ga die vriezer wel lager zetten hoor, eerst ff uitvinden op welke stand ie het beste kan staan. ;)
Truus
5-sterren

Re:Te koud in vriezer, slecht voor botjes & vlees?

Berichtdoor Truus » Di 28 Jun 2005, 12:56

Hier staat de vriezer op stand 3. Het kan geen kwaad volgens mij .
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 28 Jun 2005, 14:14

Truus schreef:Hier staat de vriezer op stand 3. Het kan geen kwaad volgens mij .

En hoeveel graden is dat dan, want ik heb 1 vriezer met 3 standen, 1 met 6 standen en 1 met 10 standen. ::)
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 28 Jun 2005, 14:19

Audrina schreef:Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe vriezer en had hem dus verkeerd afgesteld staan, met als gevolg dat de temperatuur in de vriezer nu -30 is ipv de (door de fabrikant) geadviseerde -18.

Kan dat kwaad voor de spulletjes die er in liggen (botten & vlees voor de honden) en wordt de kwaliteit dan minder? Of maakt het niet uit?

Ik ga die vriezer wel lager zetten hoor, eerst ff uitvinden op welke stand ie het beste kan staan. ;)

Of de kwaliteit van vlees hierdoor achteruit gaat durf ik niet te zeggen. Zo op het oog denk ik van niet aangezien mijn barfvriezer oook een tijdje te hoog stond en ik aan het vlees e.d. niets gemerkt heb. Ja, duurde langer om te ontdooien en de ijsafzetting was ergo dan voordat ik de verkeerde knop een zwiep had gegeven. Je stroomrekening gaat in ieder geval wel onnodig omhoog :-X
Bij een vriestemp hoger (naar de 0 toe) blijft vlees minder lang houdbaar, dus een -18/-20 is wel ideaal.
laura
4-sterren

Berichtdoor laura » Di 28 Jun 2005, 14:25

Volgens mij wordt -18 geadviseerd omdat het kouder geen zin heeft. Volgens mij heb je bij - 18 de optimale bewaringstijd. Daaronder neemt de bewaarduur af, maar daarboven neemt ie niet toe!
- 30 lijkt mij geen probleem.
- 30 is inderdaad wel minder voor je rekening!!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 28 Jun 2005, 14:34

Audrina schreef:Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe vriezer en had hem dus verkeerd afgesteld staan, met als gevolg dat de temperatuur in de vriezer nu -30 is ipv de (door de fabrikant) geadviseerde -18.

Nee, volgens mij niet. Mijn vriezers hebben allemaal een superstand om grote hoeveelheden snel in te vriezen. Ze staan hier af en toe op deze superstand (als er weer eens 30 kilo kip naar binnen gereden wordt) en dan zijn er altijd genoeg vleessoorten die dus al in de vriezer liggen en dus 'mee gaan' naar -35 (!!) graden. Nooit iets van gemerkt dat het vlees achteruit gaat. En ik geloof ook niet dat vriezers naar -35 zouden kunnen als het slecht zou zijn voor de producten die je erin legt. Ze vriezen ook geleidelijk naar deze temperatuur toe.
Audrina
5-sterren

Berichtdoor Audrina » Di 28 Jun 2005, 15:36

Thanks voor de antwoorden. :D

Ik heb m'n vriezer nu lager gezet (want het is idd zonde van de stroom) en het blijft -30. Zal wel ff tijd nodig hebben denk ik en anders zet ik hem gewoon nog lager.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”