Help, pup groeit niet naar behoren.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

RTMZ
1-ster

Berichtdoor RTMZ » Za 06 Sep 2014, 22:51

Hoi,

Mijn pup is toen hij 7.5 week was op kvv overgestapt. Nou was zijn broertje (ze zijn nu 12 wkn) die brok krijgt op bezoek, en er is een wel erg groot verschil in ontwikkeling. Waar de mijne er nog echt als een pup uitziet, is z'n broer al meer honds. Bij mijn pup begint de bovenvacht net op te komen, terwijl zijn broer die al volledig heeft. Daarnaast is zijn broertje ook behoorlijk groter. Mijn pup lijkt kwa ontwikkeling zo'n 2 weken achter te lopen. Af en toe twijfel ik of ik hem wel goed genoeg te eten geef met z'n kvv. De dierenarts zegt dat hij mooi op gewicht is voor zijn grootte, maar het ras is haar totaal onbekend om ook maar iets over de groeicurve te kunnen zeggen.

Mijn pup krijgt momenteel 200-250 lotgering totaalvoer Rund, Lam, Kip & Pens, Rund, Lam. Daarnaast krijgt hij als vervanger voor een maaltijd af en toe eendennekken en kippenkarkassen, peer, komkommer en kaas.

Is er iets wat ik hier kan verbeteren? Ik begin me namelijk een beetje zorgen te maken af en toe. Wil wel dat hij uiteindelijk aan het rasstandaard voldoet voor eventuele fok.
renate1985
5-sterren

Re: Help, pup groeit niet naar behoren.

Berichtdoor renate1985 » Za 06 Sep 2014, 23:27

Qua groei durf ik niks te zeggen.
Wel zie ik dat je maar 3 soorten geeft en af en toe eendennekken.
Ik zou minimaal 4 diersoorten geven ( hoe mee hoe beter).  En ook afwisselen met kvv en niet maar 1 soort geven.
Ook kan je er vis bijgeven ( dit reken ik zelf niet als extra diersoort).

Hoop dat andere je meer kunnen vertellen want ik ben niet echt thuis in de kvv want ik geef zelf barf.
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Za 06 Sep 2014, 23:27

Wat is het voor pup? Hoe zwaar ie ie?
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Za 06 Sep 2014, 23:37

[quote="RTMZ"]
Hoi,

Mijn pup is toen hij 7.5 week was op kvv overgestapt. Nou was zijn broertje (ze zijn nu 12 wkn) die brok krijgt op bezoek, en er is een wel erg groot verschil in ontwikkeling. Waar de mijne er nog echt als een pup uitziet, is z'n broer al meer honds. Bij mijn pup begint de bovenvacht net op te komen, terwijl zijn broer die al volledig heeft. Daarnaast is zijn broertje ook behoorlijk groter. Mijn pup lijkt kwa ontwikkeling zo'n 2 weken achter te lopen. Af en toe twijfel ik of ik hem wel goed genoeg te eten geef met z'n kvv. De dierenarts zegt dat hij mooi op gewicht is voor zijn grootte, maar het ras is haar totaal onbekend om ook maar iets over de groeicurve te kunnen zeggen.

Mijn pup krijgt momenteel 200-250 lotgering totaalvoer Rund, Lam, Kip & Pens, Rund, Lam. Daarnaast krijgt hij als vervanger voor een maaltijd af en toe eendennekken en kippenkarkassen, peer, komkommer en kaas.

Is er iets wat ik hier kan verbeteren? Ik begin me namelijk een beetje zorgen te maken af en toe. Wil wel dat hij uiteindelijk aan het rasstandaard voldoet voor eventuele fok.
[/quote]

Dit zijn leuke tussendoortjes en geen dingen die als maaltijdvervanger dienen.  Puppen groeien in stappen. Daar waar broer nu een spurt doormaakt, kan jouw hond die makkelijk over een tijdje inhalen. Of jouw hond aan de rasstandaard gaat voldoen ligt in zijn genen beschreven. Je zou wel heel erg slecht moeten voeren om de hond daardoor kleiner te krijgen/houden. Binnen ieder ras zijn er formaatverschillen en dat een broer nu groter is zegt niet alles over het eindresultaat, daar zijn ze nu nog echt te jong voor. Daarbij moet je niet eens willen dat je pup als een gek de hoogte in schiet. Goed bereid kost even tijd zeggen we hier altijd. Kijk naar je eigen hond en ga niet 1 op 1 vergelijken met familieleden, want dat zegt op deze leeftijd gewoon helemaal niets. En een geschatte groeiachterstand van 2 weken al helemaal niet. De hondjes zijn 12 weken.....
Zou je qua voer iets willen veranderen dan zou ik meerdere merken en smaakjes gaan afwisselen. Ik lees nu rund, kip en lam en af en toe een eendnek. Dat kan globaal wat beter, visje erbij, eitje erbij, gewoon wat meer afwisseling, wat niet wil zeggen dat pup dan direct op zijn broer gaat lijken. Ieder hondje blijft toch een individuutje met tig voorouders die allemaal een eigen stukje inbreng hebben en dan kun je grotere en kleinere pups hebben en de ene met een perfect gebit en de andere met minder perfect gebit, de ene met een perfecte vacht, de andere met een matige vacht.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 07 Sep 2014, 07:59

[quote="RTMZ"]
Hoi,

[/quote]

Het verschil in groei zegt me echt helemaal niks. Broertje staat op zelfrijzend bakmeel dus ja, je vergelijkt een appel met een peer momenteel. Ik zou zeggen: "niet doen!".

Aan de andere kant is het goed hoor, dat je jezelf deze vraag stelt! En persoonlijk vind ik het eigenlijk niet goed genoeg, wat je je pup voert.... Ik vind 1 merk KVV sowieso doodeng. Een pup groeit maar in 1 keer op he. En dat moet in 1 keer goed. Je kunt je in de groei geen fout permitteren. Want wat fout gaat, herstel je ook niet meer. En Lotgering, nou ja, ik ken dat spul niet maar ik hoor er nou niet alleen maar hiemelaahooooi verhalen over. Dus ik zou zeker andere merken erbij gaan voeren. En andere smaken. Want Lotgering in 3 diersoorten: dat is te karig. Ondanks die bijdingetjes die je voert. Het klinkt misschien niet aardig maar dat voegt niks toe. Kaas is gewoon helemaal niet zo gezond, peer is wel lekker, komkommer is vooral een hap water

Ik zou er zelf ook niet alleen vleesbotten bij voeren. Want al met al ga je dan op een gegeven moment gewoon teveel vleesbot voeren. Dus het is prima dat je wat bij voert, maar geef dan groentenmix, kwalitatief het beste spiervlees en ook wat vleesbot. En geef verder bijv. 2 keer per week (en ook weer niet vaker) een vet visje. De ene keer een panharing en de andere keer een sardien. Dit moet je natuurlijk niet geven als je ook KVV met vis gaat voeren, maar ik zou dat zelf lekker niet doen en hele visjes blijven voeren. En twee keer per week een rauw eitje met schil. En dan daarnaast nog zeker 1 ander merk gaan voeren met andere smaken. Ik zou onthouden dat je tenminste 5 verschillende diersoorten moet voeren via je KVV.
S
3-sterren

Berichtdoor S » Zo 07 Sep 2014, 08:31

Mijn pup heeft de eerste weken ook kvv van lotgering gekregen en hij is 1 van de grootste en 'meest volwassen uit ziende' pups uit de nest, dus het hoeft niet persé daar aan te liggen. Nu voer ik 2x/dag kvv van degomeat, van elke enkelvoudige soort heb ik er eentje, ik geef liever geen compleet voer maar dat is een persoonlijke keuze. En de laatste maaltijd per dag barfen we. Hij krijgt elke dag een scheutje geitenmelk, elke week een rauw eitje en een heel sardientje.

Probeer sowieso zoveel mogelijk merken en soorten af te wisselen, kijk bv. eens op voerwijzer, daar kan je alle merken kvv vergelijken en zelf beoordelen wat je wel of niet wilt voeren.

Geef je hondje ook gewoon de tijd. Je wilt natuurlijk ook niet dat hij te snel groeit...
Welk ras is het trouwens? 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”