Hoe doe je dat..... voeren met de ogen en het voer afbouwen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Aprilsnow
5-sterren

Hoe doe je dat..... voeren met de ogen en het voer afbouwen?

Berichtdoor Aprilsnow » Do 14 Aug 2014, 15:19

Wij hebben onze pup (Hollandse herder) nu op ongeveer 7% KVV zitten. We zijn gestart met 5% maar merkten dat hij wel erg onrustig bleef en eigenlijk nog honger had. We hebben zijn KVV zoetjes aan opgevoerd naar nu 7% (3 x daags 320 gram). Hij begint nu weer wat te mollig te worden dus we gaan nu weer even terug naar zo'n 310 gram per keer (totaal dus 930 gram per dag).
Hij weegt overigens nu 13,4 kg. We doen ons best om op het oog te voeren maar moet zeggen dat het niet mee valt als je weinig tot geen referentie hebt. We zijn er niet ervaren in. Voel je de ribben zo te goed, niet goed genoeg.

Met de 4 maanden zou volgens het schema het percentage van de voeding wat terug moeten. Als voorbeeld hadden we van 5 naar 4%. Dit zou nu dan van 7% naar iets van 6% zijn? Maar hoe doe je dat? Dat betekent dat hij ineens veel minder eten krijgt (zo'n 100 gram per dag) of bouw je het geleidelijk af. Domme vraag misschien maar we weten het echt ff niet.
Angelique
5-sterren

Re: Hoe doe je dat..... voeren met de ogen en het voer afbouwen?

Berichtdoor Angelique » Do 14 Aug 2014, 16:45

Dat bouw je dan af ja. Dat kun je in een weekje doen, maar ook van...morgen krijg jij 100 gram minder. Ik prefereer het weekje  :)
Irta
4-sterren

Berichtdoor Irta » Do 14 Aug 2014, 18:54

Wat leuk, een hollander pup :) Hier 2 kruisingen ;)

Het klinkt een beetje of je miss te precies wilt zijn qua gewicht vd hond. Ik snap wel dat je miss bang bent dat er dingen fout kunnen gaan, en natuurlijk moet je er ook weer niet TE makkelijk over denken, maar er is niet 1 precies goede maat voor je hond en de rest is fout. Je kunt een marge aanhouden. Wanneer hij te dik wordt in jouw ogen heb je dus al gemerkt zo te lezen. Wanneer je denkt oeh nu lijkt hij wel af te vallen (terwijl dat niet nodig is) of een beetje aan de smalle kant te worden dan voer je net weer even wat meer.

Wat ik probeer te zeggen is er is geen handleiding bestaat voor het voeren van pups/honden. Je moet leren vertrouwen op je eigen gevoel en oog daarvoor. Ik weet dat het erg lastig kan zijn, maar zolang je naar je eigen gevoel en gezond verstand luistert komt dat vast wel goed ;) Als je echt onzeker bent zou je eens een duidelijke foto kunnen plaatsen om te vragen wat anderen er van vinden.
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Vr 15 Aug 2014, 09:58

Ik weet niet of jouw d.a een beetje in jouw buurt is ?
Daar zou je ook eens regelmatig even binnen kunnen lopen om de pup te wegen
Is gelijk een goede oefening ook .
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Vr 15 Aug 2014, 10:58

Hier ging dat automatisch, ik heb de hoeveelheid voer niet afgebouwd maar het aantal procent ging wel naar beneden (doordat je hond groeit).

Joep kreeg al 800 gram toen hij 15 kg was (grofweg 5,5%). Naarmate hij groeide bleef hij dezelfde hoeveelheid eten krijgen.
Nu weegt hij 35 kilo, eet hij nog steeds 800 gram, en dus 2,3%
Ook bij Gijs is dit eigenlijk zo gegaan.

Je hoeft dus niet per see te gaan zakken met je hoeveelheid voer, vaak wel met het aantal % wat je voert, maar ook weer niet altijd.
Jantina
5-sterren

Berichtdoor Jantina » Vr 15 Aug 2014, 15:48

Ligt aan heel veel factoren als je het mij vraagt, ook de samenstelling van je KVV bijvoorbeeld. Ik vind ze op Carnibest bijvoorbeeld vrij snel te rijk gevoerd.
Kijk goed naar wat je hond nodig heeft!
Aprilsnow
5-sterren

Berichtdoor Aprilsnow » Za 16 Aug 2014, 18:52

Bedankt voor alle tips.

[quote="Jantina"]
Kijk goed naar wat je hond nodig heeft!
[/quote]

Dat proberen we te doen..... voor niet ervaren mensen valt dat nog niet zo mee haha.
Komt goed maar dacht vraag het hier maar eens, zitten hier zoveel ervaren mensen  :)

Tannetje zei dat hij iets aan de mollige kant was. Nu vonden wij dat zelf ook dus fijn om dat dan bevestigd te krijgen. Dan zien we het dus nog niet zo verkeerd  ;)
S
3-sterren

Berichtdoor S » Di 26 Aug 2014, 11:18

Onze pup is nu + 15 weken en weegt iets van een flinke 13 kg.

Hij heeft momenten dat hij VReet, en momenten dat hij nog niet naar zijn voerbakje kijkt. In het begin was ik daar ook erg mee bezig, maar nu heb ik het leren los laten. Hij regelt het zelf wel. Het is mij opgevallen dat hij ook flink groeit rond de periode dat hij zoveel eet. Dus dan is hij eerst wat 'mollig' (steken die zwevende ribben zelfs wat uit  :o), maar 3 dagen later is hij weer gegroeid en is alles opnieuw in proportie.

Op KVV worden ze normaal gezien niet zo snel te dik. En denk eraan: een pup heeft nu eenmaal wel wat nodig. Probeer voldoende merken en diersoorten af te wisselen, dan zit er een mooi evenwicht in. Onze pup is vanzelf beginnen 'aan te geven dat hij klaar was' om nog maar 3x/dag te eten ipv 4x. Laat de natuur zijn gang maar gaan - tenzij wanneer je pup een rond worstje begint te worden uiteraard, dan scheelt er wat.  :biggrin2:

Edit: eerst at hij 500g, daarna sommige dagen 1kg en momenteel iets van een 6-700g.
Laatst gewijzigd door S op Di 26 Aug 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Aprilsnow
5-sterren

Berichtdoor Aprilsnow » Di 26 Aug 2014, 12:51

Bedankt allemaal. We turen wat af  :D
Die van ons is eigenlijk altijd wel te porren voor eten alleen in de ochtend eet hij momenteel wisselend. Dat wat hij laat staan gebruiken we dan in de loop van de ochtend voor zijn 'hersenwerk'.

Hij begint zijn molligheid weer wat te verliezen. We laten de hoeveelheid nu even staan op wat het is. Vooralsnog doet hij het er goed op. Gisteren weer een weegmomentje en hij zit op de 15.2 kg.

Afwisselen tussen smaken en merken kunnen we momenteel nog niet omdat hij door zijn struviet op een (bandit)dieet staat. Nog anderhalve week. Kan niet wachten om weer wat af te kunnen gaan wisselen tussen de merken en smaken. Weer een snackje te kunnen geven na het eten en weer eens een kippennekje, vleugel en kwartel in het weekend te kunnen geven.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”