KVV en schone tanden

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

KVV en schone tanden

Berichtdoor Barfplaats

Francoise Zorge
1-ster

KVV en schone tanden

Berichtdoor Francoise Zorge » Wo 16 Jul 2014, 12:48

Graag jullie ervaring
Toen ik tegen mijn DA zei dat ik op vers voer wilde overgaan, zei hij dat dat itt to brokjes wel slechter voor de tanden en kiezen is.
Is dit zo? Ik kan me voorstellen dat als je zelf vlees en botten (Barf) geeft, dat de botten de tanden schoonmaken, maar hoe zit dat met KVV?
Martine-Tom

Re: KVV en schone tanden

Berichtdoor Martine-Tom » Wo 16 Jul 2014, 12:53

Met kvv poets je idd niet, echter is een groot deel van de tandaanslag veroorzaakt door granen in de voeding en die voer je met de meeste kvv's niet dus doorgaans zal je minder aanslag hebben. Maar als de hond aanleg heeft zal ze het alsnog krijgen  ;)
Tom is begonnen met barf en mooie schone tanden, op kvv kwam er toch behoorlijk wat aanslag, nu weer op barf en na een maand of wat is de aanslag weer geheel verdwenen.
Ik zou op dit punt dus zeggen doe 1 of 2 barfdagen in de week voor het poetseffect  :)
dinky89
5-sterren

Berichtdoor dinky89 » Wo 16 Jul 2014, 13:00

Met KVV hoeven katten inderdaad niet te kauwen en wordt de kans op tandsteen groter (net als met alleen natvoer geven).

Je zou de kat om tanden te poetsen dus af en toe stukje spiervlees of prooi (eendagskuiken bijvoorbeeld) kunnen geven waardoor ze wel moeten kauwen.

Kwam trouwens ook nog advies tegen dat zegt elke avond 3 brokjes om de kauwbeweging en daarmee speeksel te activeren. Daar kan je ook lezen stukje 'kauwvlees' lijkt mij?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 16 Jul 2014, 13:42

Het is een misverstand dat brokjes goed zouden zijn om tandplak tegen te gaan. Een kat heeft een schaargebit en geen maalkiezen.
Francoise Zorge
1-ster

Berichtdoor Francoise Zorge » Wo 16 Jul 2014, 13:58

Ik heb een keer, dat is een paar jaar geleden, eens eendags-kuikens gekocht. Mijn katten wisten niet wat ze ermee aan moesten. Ik had ze nog opengesneden, maar nee hoor.
Nu ze op rauw voer zijn, staan ze er misschien anders tegenover. Toch weer eens proberen. Vind het alleen zo zonde als ze het niet willen eten. De vorige keer heb ik ze via marktplaats gratis weggegeven aan iemand met een slang
Martine-Tom

Berichtdoor Martine-Tom » Wo 16 Jul 2014, 14:00

Gewoon een reep kipfilet kan ook hoor, poetsen ze ook mee  ;)
Of rundvlees, of kalkoen, of....
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 16 Jul 2014, 14:02

Ja, je hoeft niet perse kuikentjes daarvoor te halen. Hier slikt Sien kuikentjes bij voorkeur zelfs zo in, als een dikke rode reiger.
Francoise Zorge
1-ster

Berichtdoor Francoise Zorge » Wo 16 Jul 2014, 14:05

Werkt dat ook, want het lijkt me minder schuren dan bot of kraakbeen
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 16 Jul 2014, 14:07

Jawel hoor. Neem een lapje dat te groot is om ingeslikt te worden. Je ziet de kat dan echt met de kiezen stukjes eraf bijten.
Martine-Tom

Berichtdoor Martine-Tom » Wo 16 Jul 2014, 14:24

Francoise Zorge schreef:Werkt dat ook, want het lijkt me minder schuren dan bot of kraakbeen
Ja het werkt ook, maar als je wil kan je ook een kippevleugeltje oid geven :)
Ligaa
5-sterren

Berichtdoor Ligaa » Vr 03 Okt 2014, 09:31

Mag ik deze even uppen voor een soortgelijke vraag?

Spiervlees zou dus genoeg moeten zijn om de tandjes schoon te houden? Mijn kater begint namelijk af en toe wat te mieren met bot en nou ben ik zelf vleesbot gaan malen in de hoop dat hij dat wel direct opeet haha, als hij weer zo'n periode heeft dat hij het niet wil. Maar dus puur vleesbot (en 5% spiervlees van iets wat hij heeeel lekker vindt of vis ofzo), dus daarnaast gewoon lapjes vlees, stukjes orgaan, vis, kuikens, af en toe hele kwartel en hij vangt zelf nog wel eens wat. Mag ik er dan vanuit gaan dat hij genoeg te kauwen heeft? Hij zal ook niet altijd gemalen bot krijgen hoor, alleen als hij het echt weer drie dagen weigert geef ik het liever zo dan niet.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 03 Okt 2014, 10:07

Of de tandreinigende functie voldoende is, is erg katafhankelijk. Zo heeft de kat die gemalen eet, schonere tanden dan de bijna-allesbarfer.
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Vr 03 Okt 2014, 12:54

Mijn katten krijfen beiden gemalen voer ondat ze gewoon te moeilijk doen met ongemalen, ze vinden niets lekker genoeg om er echt moeite voor te doen. De oudste heeft een prima gebjt, de jongste bouwt echter al flink wat tandsteen op. Ik ben er wel net achtergekomen dat hij gedroogd vlees erg lekker vindt en daar wel graag op kauwt. Ik hoop dat dat genoeg is om tandsteen te voorkomen, maar ik kan me voorstellen dat die lapjes te dun zijn om tot het tandvlees schoon te maken. Maar het zal wel beter zijn dan niets, dus afwachten maar.
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Vr 03 Okt 2014, 13:24

Ik bedenkt me nu wel dat hij links altijd veel meer aanslag heeft dan rechts. En laat hij nou net een voorkeur hebben voor kauwen met rechts. Dus meer laten kauwen heeft dan sowieso weinig zijn, dan zal hij hooguit een eenzijdig blinkend gebitje krijgenb:P
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Za 04 Okt 2014, 08:50

Het is echt katafhankelijk.
Ik moet wel zeggen dat Luis hier op gemalen vleesbot meer aanslag heeft, dan voorheen op brok met een beetje spiervlees erbij. Dat was natuurlijk ook omdat er op brokjes vrijwel niet gekauwd werd.  Maar hij was nog erg jong, ik kan natuurlijk niet zeggen hoe hij het nu zou doen als hij op brok was blijven staan.
Als ik af en toe eens wat bot kan geven om te knagen, is het goed te onderhouden.  Het is maar als hij een tijdje enkel spier en orgaan in stukken krijgt en al zijn bot gemalen dat hij problemen krijgt. 

Bij de anderen zou het op spier alleen ook voldoende schoon blijven. Beter dan op brok.  Dus kat-afhankelijk.
Soms hebben ze gewoon aanleg. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”