Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#2959480
Hallo hondenliefhebbers,

Na de neusentingen van beide honden kwam ik erachter dat Dana mooi iets is afgevallen en op prima gewicht zit, maar dat Eddie teveel is afgevallen en wat te licht is. Op het oog mag hij iets aankomen, qua gewicht schrokken we wat.

In 1,5 jaar tijd ging Dana van 6,6 naar 6,1 kg en Eddie van 5,5 naar 4,8 kg. Ik voer de laatste tijd minder, omdat Dana wel eens kattenvoer jat bij de buren en omdat Eddie gecastreerd werd. Voutje dus.

Om Dana op gewicht te houden en Eddie aan te laten komen wil ik ze nu beide op 225 gram per dag zetten (met 250 kwamen ze aan, met 200 vielen ze af). Dana is actiever dan Eddie.

Ik ben na 2 zwangerschappen in 2 jaar even een tijd minder alert en oplettend geweest, dus ik gooi alles overhoop en ben weer vanaf 0 gestart. Even kijken welke % ik wil aanhouden. Na meerdere visies naast elkaar te hebben gezet ga ik een middenmoot aanhouden.
Vleesbot 40 %
Spiervlees 20-25 % (afhankelijk van het orgaan hieronder)
Orgaan15-20 %
Groente  10 %
Overig (ei, evt wat fruit, snacks e.d.) 5 %

Zit ik alleen met wat vragen.
Ten eerste weet ik niet meer waarom ik er toen ooit voor heb gekozen om geen frui te geven... weet iemand de reden?
Ten tweede, hoeveel eieren mocht een hond ook weer? Een kleine hond 1 denk ik per week?
Ten derde stoei ik met de hoeveeheid orgaan. Ik wil wel voldoende geven, maar ik zou ook 1 pensdag in willen voeren (omdat het deels ook onder spiervlees zou vallen, afhankelijk van de stroming). Maar 225 gram pens is al 14,3%. Zou ik er dan nog 10 % overig orgaan bij doen? Dat is zo'n 158 gram. Als je pens geheel onder orgaan laat vallen is 24 % een behoorlijke hoeveelheid orgaan, maar als je pens half onder spiervlees laat vallen is het prima te doen.

Wat zijn jullie gedachten?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2959493
Het zijn allemaal keuzes. Ik zou kiezen welke stroming je aan wilt houden. Hier zeggen we 10% pens en 10% hart-lever-nier. Het komt niet op een procentje aan, zeker niet met pens, maar uiteindelijk moet je wel iets.

Ik vind pens als spiervlees rekenen een beetje raar. Pens is een maag en voer je vooral vanwege de goede bacterien. Er worden, naar mijn bescheiden mening, iets teveel "pens is zo goed en compleet" eigenschappen aan toegedicht. Ik zou daarom pens niet als spiervlees mee rekenen, want spiervlees is in mijn ogen spiervlees. En voor mij is spiervlees het belangrijkste onderdeel van het menu qua kwaliteit, dus om daar dan ineens pens voor te gaan zetten?

Daarnaast geeft een pensdag niet bij elke hond goede ontlasting. Dus wat je ook kan doen is die pens op 10% houden en dat aanvullen met een nekje oid om de ontlasting goed te houden. Dan kun je verder ook gewoon rekenen met pens als pens en spiervlees als spiervlees.

Fruit geef je niet ivm gisten in combinatie met vlees. Je mag best eens een stukje voeren, maar dan bij voorkeur duidelijk apart van de vleesmaaltijd (Oscar krijg smorgens wel eens wat, als wij zelf fruit eten en dan savonds de vleesmaaltijd)

Eieren was 1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week.
Door Lizzy
#2959498
_Sandra_ schreef: Hallo hondenliefhebbers,

Na de neusentingen van beide honden kwam ik erachter dat Dana mooi iets is afgevallen en op prima gewicht zit, maar dat Eddie teveel is afgevallen en wat te licht is. Op het oog mag hij iets aankomen, qua gewicht schrokken we wat.

In 1,5 jaar tijd ging Dana van 6,6 naar 6,1 kg en Eddie van 5,5 naar 4,8 kg. Ik voer de laatste tijd minder, omdat Dana wel eens kattenvoer jat bij de buren en omdat Eddie gecastreerd werd. Voutje dus.

Om Dana op gewicht te houden en Eddie aan te laten komen wil ik ze nu beide op 225 gram per dag zetten (met 250 kwamen ze aan, met 200 vielen ze af). Dana is actiever dan Eddie.

Ik ben na 2 zwangerschappen in 2 jaar even een tijd minder alert en oplettend geweest, dus ik gooi alles overhoop en ben weer vanaf 0 gestart. Even kijken welke % ik wil aanhouden. Na meerdere visies naast elkaar te hebben gezet ga ik een middenmoot aanhouden.
Vleesbot 40 %
Spiervlees 20-25 % (afhankelijk van het orgaan hieronder)
Orgaan15-20 %
Groente  10 %
Overig (ei, evt wat fruit, snacks e.d.) 5 %

Zit ik alleen met wat vragen.
Ten eerste weet ik niet meer waarom ik er toen ooit voor heb gekozen om geen frui te geven... weet iemand de reden?
Geen idee. Misschien omdat fruit niet goed combineert met vlees? Dan ontstaan er gisten in de darmen. Sommige honden gaan daar scheten van laten. Maar er zijn zelfs honden die last van huidgisten krijgen. Dus fruit door je groentenmix doen en dan met vlees combineren: is gewoon geen goed plan. 's Morgens op de nuchtere maag fruit geven is prima. Ook weer niet teveel want links of rechtsom zitten er veel suikers in.
Ten tweede, hoeveel eieren mocht een hond ook weer? Een kleine hond 1 denk ik per week?
Afhankelijk van de grootte van het ei, 1 a 2 per week. Een grotere hond 2 a 3 per week. Een hele grote hond mag er ook wel 4.
Ten derde stoei ik met de hoeveeheid orgaan. Ik wil wel voldoende geven, maar ik zou ook 1 pensdag in willen voeren (omdat het deels ook onder spiervlees zou vallen, afhankelijk van de stroming).
Ja, ik blijf dat geklets vinden. Pens is orgaanvlees. En is met niks te vergelijken met spiervlees. De voedingsstoffen van pens en spiervlees komen ook in de verste verte niet met elkaar overeen. Maar dat neemt niet weg dat je 10% pens kunt voeren. En ook nog wel 15%. En je kunt die 5% ten koste laten gaan van iets anders. Of 105% gaan voeren (dus gewoon wat meer en dat niet meerekenen - niet erg vette stukken pens bevatten ook minder kcal dan spiervlees).
Maar 225 gram pens is al 14,3%. Zou ik er dan nog 10 % overig orgaan bij doen? Dat is zo'n 158 gram. Als je pens geheel onder orgaan laat vallen is 24 % een behoorlijke hoeveelheid orgaan, maar als je pens half onder spiervlees laat vallen is het prima te doen.
Je kunt dus best 15% pens voeren. Maar dan maar net doen alsof het voor de helft spiervlees is, is gewoon een onzin argument, sorry.
Wat zijn jullie gedachten?
Nou, bovenstaand dus :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door