Hulp gevraagd, jonge belgische herder groeit te hard!!!

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Aurora Borealis
4-sterren

Berichtdoor Aurora Borealis » Ma 14 Jul 2014, 19:25

Hallo allemaal,

Ik kan wel wat hulp gebruiken, het gaat om het volgende.

Vorige week zaterdag is de fokker geweest van onze jongste telg Thore Tristan, ze schrokken zich echt wezenloos toen ze hem zagen.

Ze waren met hun 5 honden en 2 daarvan zijn zusjes van Thore, Thore is een grijze tervuerense herder van 8 januari 2014 en weegt nu 21 kilo.

Ze vinden Thore te groot en te zwaar en zijn tandvlees is niet zwart genoeg teken van pigment verlies, volgens hun.Op een keuring zal dit zeker strafpunten opleveren, dat val mij dus een worst wezen als het geen schadelijke gevolgen heeft voor Thore maakt het mij niet uit of dat hij te weinig pigment heeft.

Maar wat is te weinig , ik heb begrepen dat lichte honden rassen weinig (zwart) pigment hebben in hun tandvlees. Zijn tandvlees is mooi rood en de dierenartsassistente en onze dierenarts hebben er eigenlijk niks van gezegd, Onze dierenarts zei alleen een 2 maanden terug je kunt zien dat hij barft,  :)  Een prachtige hond die goed groeit.

Ter vergelijking was de fokker naar een andere reu uit het nest  wezen kijken en die weegt 16,8 kg en is een stuk kleiner, Thore is wel de enige die barf krijgt de rest allemaal brok. Volgens haar zorg ik te goed voor hem waardoor hij te groot wordt en is dit slecht voor zijn botten.

Nu begonnen de fokkers al over mineralen tekorten ijzer en koper, want ze had zitten googlen en was een verhaal tegen gekomen dat barf voor jonge honden heel erg moeilijk en ingewikkeld ligt of dat je het wel goed doet. En pigment verlies duidt op een ijzer te kort? En over calcium http://barf-natuurlijk.nl/archief/hazew ... ilieu.html

Dus nu begin ik echt te twijfelen doe ik het wel goed, hij groeit inderdaad heel snel (is bijna net zo groot als zijn moeder)maar is niet vet (in hun ogen misschien wel ) , je kunt zijn ribben voelen maar niet zien. Hij zit heel los in zijn vel en zijn haren worden ook al heel erg lang begint al een kraag te krijgen en lange rugharen.

Hij krijgt nu 2 keer per dag, soms 1 keer, eten totaal zo'n 400/450 gram, hij heeft zelf al aangegeven dat hij toe kan met minder voeding eerst kreeg hij meer en liet steeds vaker eten liggen omdat hij genoeg had. Hij krijgt het zelfde als de andere honden en lust ook alles behalve groenten, dat laat hij meestal liggen.
Eieren rooft ie samen met de rest op het weiland van de kippen en pauwen en patrijzen.

Hij eet wel allerlei grassen, bloemknoppen en vijgen en bramen en framboos etc op het weiland en minimaal 3 keer in de week krijgen ze een prooidier. Ik voer konijn, haas,fazant,kwartel,patrijs,eend,kip,gans,geit,schaap,rund,paard,pens,hart,nier,lever van die dieren

Ik geef geen extra supplementen etc bij de voeding.

Alle hulp en advies is welkom.

Hier kunnen jullie foto's zien van vorige week zaterdag (het tweede bericht Familie reünie) http://groenendaelersenterveurense.blogspot.nl/

Afbeelding

je ziet eerst Thore dan Shadow van bijna 11 dan Levi van 2 (dat is pas een beer  ;) en dan Falco van 3.

groetjes van Conny
Angelique
5-sterren

Re: Hulp gevraagd, jonge belgische herder groeit te hard!!!

Berichtdoor Angelique » Ma 14 Jul 2014, 19:57

Ik vond je puppemans er goed uitzien. Dat gevergelijk op deze leeftijd gaat nergens over tenzij een hond veel te dik of te mager is. Voor de rest moet je pas evalueren als de honden op een punt zijn aangekomen dat ze richting "af" gaan. En dan nog zijn er altijd groten en kleintjes in een nest. Er bekruipt mij lichtelijk een gevoel van...jij voert barf, en goegel zegt dat dat moelijk is, dus heeft pup een probleem. Had je brok gevoerd hadden ze er wellicht anders tegenaan gekeken.

Alleen even over dat pigment. Je moet eerst pigment hebben om het te verliezen natuurlijk. Pigment komt "met de jaren". Dus dat het pigment er nu nog niet is wil niet zeggen dat het er nooit komt. Als zijn neus nou rose zou zijn geworden dan zou ik me zorgen gaan maken, maar op deze leeftijd weinig pigment op het tandvlees. Neuh. Juist dat is een plek waar je door de jaren heen steeds meer vlekken ziet verschijnen, net als onder voetjes e.d. Dus dat hij nu gewoon rose tandvlees heeft.....net als die zwarte die erachter staat, daar zie ik geen probleem in en zeker geen voedingstekort. En ja, dat hij grijs is en niet zwart of donkerbruin/rood kan zeker verschil maken.  Een OES met veel wit heeft ook grotere kans op minder pigment op ogen e.d. dan eentje die een grotere partij grijze vacht heeft. Maar pigmentcellen groeien en als het erin zit, komt het er heus wel uit.
Dat grijs, is dat een echte grijs, of is dat diluted zwart?
Ruisje
5-sterren

Berichtdoor Ruisje » Ma 14 Jul 2014, 20:55

Ik heb geen ervaring met pups en hondenpubers dan alleen onze labrador 20 jaar geleden, maar ik vind Thore er heel goed uitzien!
In de loop der jaren zijn mensen steeds langer geworden... door betere voeding dan vroeger. ;) M.a.w. ik denk dat Thore zo mooi opgroeit door de betere voeding die hij krijgt! En ja, barf ligt soms erg gevoelig en is eng bij mensen die overtuigd zijn van brokken... ;)
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Ma 14 Jul 2014, 22:26

Ik vind hem ook goed uitzien, en 21 kg met 6 maanden is niet verkeerd. Pixie woog toen 22 kg, een vriend van me heeft ook een groenendaler en die is 1,5 en weegt momenteel 28 kg. Als ik zie wat je voert aan diersoorten en fruit, eieren dan krijgt ie genoeg afwisseling en alles wat e nodig heeft. Zou me niet gek laten maken door de fokker, en zoals Angelique al zegt, je hebt grote en kleine in een nest.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 15 Jul 2014, 09:31

Aurora Borealis schreef:Hallo allemaal,

Ik kan wel wat hulp gebruiken, het gaat om het volgende.

Vorige week zaterdag is de fokker geweest van onze jongste telg Thore Tristan, ze schrokken zich echt wezenloos toen ze hem zagen.

Ze waren met hun 5 honden en 2 daarvan zijn zusjes van Thore, Thore is een grijze tervuerense herder van 8 januari 2014 en weegt nu 21 kilo.

Ze vinden Thore te groot en te zwaar en zijn tandvlees is niet zwart genoeg teken van pigment verlies, volgens hun.Op een keuring zal dit zeker strafpunten opleveren, dat val mij dus een worst wezen als het geen schadelijke gevolgen heeft voor Thore maakt het mij niet uit of dat hij te weinig pigment heeft.

Maar wat is te weinig , ik heb begrepen dat lichte honden rassen weinig (zwart) pigment hebben in hun tandvlees. Zijn tandvlees is mooi rood en de dierenartsassistente en onze dierenarts hebben er eigenlijk niks van gezegd, Onze dierenarts zei alleen een 2 maanden terug je kunt zien dat hij barft,  :)  Een prachtige hond die goed groeit.

Ter vergelijking was de fokker naar een andere reu uit het nest  wezen kijken en die weegt 16,8 kg en is een stuk kleiner, Thore is wel de enige die barf krijgt de rest allemaal brok. Volgens haar zorg ik te goed voor hem waardoor hij te groot wordt en is dit slecht voor zijn botten.

Nu begonnen de fokkers al over mineralen tekorten ijzer en koper, want ze had zitten googlen en was een verhaal tegen gekomen dat barf voor jonge honden heel erg moeilijk en ingewikkeld ligt of dat je het wel goed doet. En pigment verlies duidt op een ijzer te kort? En over calcium http://barf-natuurlijk.nl/archief/hazew ... ilieu.html

Dus nu begin ik echt te twijfelen doe ik het wel goed, hij groeit inderdaad heel snel (is bijna net zo groot als zijn moeder)maar is niet vet (in hun ogen misschien wel ) , je kunt zijn ribben voelen maar niet zien. Hij zit heel los in zijn vel en zijn haren worden ook al heel erg lang begint al een kraag te krijgen en lange rugharen.

Hij krijgt nu 2 keer per dag, soms 1 keer, eten totaal zo'n 400/450 gram, hij heeft zelf al aangegeven dat hij toe kan met minder voeding eerst kreeg hij meer en liet steeds vaker eten liggen omdat hij genoeg had. Hij krijgt het zelfde als de andere honden en lust ook alles behalve groenten, dat laat hij meestal liggen.
Eieren rooft ie samen met de rest op het weiland van de kippen en pauwen en patrijzen.

Hij eet wel allerlei grassen, bloemknoppen en vijgen en bramen en framboos etc op het weiland en minimaal 3 keer in de week krijgen ze een prooidier. Ik voer konijn, haas,fazant,kwartel,patrijs,eend,kip,gans,geit,schaap,rund,paard,pens,hart,nier,lever van die dieren

Ik geef geen extra supplementen etc bij de voeding.

Alle hulp en advies is welkom.

Hier kunnen jullie foto's zien van vorige week zaterdag (het tweede bericht Familie reünie) http://groenendaelersenterveurense.blogspot.nl/

Afbeelding

je ziet eerst Thore dan Shadow van bijna 11 dan Levi van 2 (dat is pas een beer  ;) en dan Falco van 3.

groetjes van Conny

Als ik het goed begrijp, varieert het gewicht van een volwassen  tervuerense herder ergens tussen de 20 en de 30 kg. Niet erg strak gedefinieerd maar goed, dalmatier teven wegen ergens tussen de 24 en 29 kg. Mijn pups wogen op 24 weken allemaal ergens tussen de 21 en 23 kg. En dan praat ik over teven.

En als Thore de grootste is, wil dat niet zeggen dat dit door de voeding komt. Dit kan heel goed ook genetisch zijn. En ik ken deze honden niet maar misschien heeft Thore wel voorouders waarbij er eentje zwaarder groter forser is dan normaal en lijkt hij nou net een beetje daar op. Een hond heeft nog meer dan een vader en een moeder.

Vaak is het eerder andersom, roepen fokkers die brok voeren standaard tegen hun pupkopers die BARF voeren "Oh mijn God, jouw hondje is de kleinste van het nest!!!!!!!! Oh Mijn God, je voert  niet goed hoor". Dus of je pup nou te langzaam groeit of te snel, een brok-voerende fokker roept direct "het is het voer!". Het is altijd het voer. En puur (met alle respect) omdat ze geen verstand van voeding hebben.

Goed, ijzer:

De beste natuurlijke bronnen van ijzer zijn lever, nier, aardappelmeel en havermeel, rauwe oesters, gedroogde perziken, rozijnen, pruimen, eidooier, melasse, gedroogde bonen en groene bladgroenten.

En dat is nou waarom wij onze honden lever en nier voeren. En eieren. En groenten. Ze krijgen er echt zat van binnen! En als je het allemaal exact wilt weten, bestel het boek "Nutrient Requirements of Dogs. Revised 1985". Zoek op wat de ijzerbehoefte van een opgroeiende hond op en ga uitspitten of jij daar met wat je voert aan komt. Vanzelf heb ik dat al eerder gedaan. En daarom adviseer ik wat ik adviseer: "voer een pup 10% organen als lever, nier en hart. Deel die 3 ongeveer door 3. En voer eieren en voer groenten". Geloof me nou, je hond krijgt voldoende binnen.

Goed, koper:
Koper komt vooral voor in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten. Ook groente en fruit en cacaoproducten bevatten koper.

Taadaaa, zelfde verhaal als voor ijzer. Daarom voeren we nou orgaanvlees.

Nou wil ik niet rot doen hoor, maar doen mensen nou ook zo ingewikkeld met baby's en opgroeiende kinderen? Ik weet niet of de fokker van jouw hond kinderen heeft, maar hebben zij daar een hele studie van gemaakt, van wat zij hun opgroeiende kind moeten voeren? Of zijn die ook groot geworden met een boterham met Calvé pindakaas? Waarom moeten mensen die hondenvoer zelf samenstellen zich tot in de treuren verdedigen?

Mij is uit je verhaal overigens nou niet helemaal duidelijk hoeveel gram je per dag voert. Ik mag aannemen dat dit iets van 900 gram is? Want jonge honden hebben natuurlijk niet voor niets meer voeding nodig dan volwassen honden. Dat is niet alleen voor de energie, maar ook voor de voedingsstoffen, waarvan zij meer nodig hebben dan volwassen exemplaren.

Maar goed, ijzer even  uitgewerkt. Van ijzer is bekend dat een pup 1,32 mg per dag per kg lichaamsgewicht nodig heeft. Maarrrr, feitelijk is dit aan de te hoge kant. Ze rekenen hiermee omdat pup veel ijzer binnen krijgt via voedingsmiddelen die slecht opneembaar zijn, zoals tarwe. Naaah, niet onze hondjes. Maar goed, stel dat we daarmee even verder rekenen. Met alles wat wij in 1 week aan een opgroeiende hond voeren, dus ongeveer 45% vleesbot, 10% orgaan als lever en nier en hart, 10% pens, 10% groenten, 25% spiervlees en als extra eitjes en vette vis: krijgt een pup ongeveer 180 mg ijzer per week binnen. Dat is 25,7 mg per dag. Een hond van 21 kg (dat al geen pup meer is op 6 maand en dus een beetje tussen pup en volwassen in hangt en dus al geen 1,32 mg per dag per kg lichaamsgewicht meer nodig heeft), zou 21 x 1,32 mg = 27 mg ijzer per dag binnen moeten krijgen. En voila, jij zit daar bijna aan. En dat is dus meer dan genoeg, daar jouw hond dus en niet echt pup meer is en ijzer uit goed opneembare voedingsmiddelen krijgt. En, zullen sommige zich nu afvragen, krijgt een hond dan op een gegeven moment niet teveel ijzer binnen? Nou nee, want de hoeveelheid voeding zakt natuurlijk naarmate de hond volwassen wordt. Dus heeft jouw hond een pigmentverlies door ijzergebrek? Nou nee.

Zou jij denken he, met de natuurlijke bronnen voor ijzer, dat een mensenkind daar werkelijk genoeg van binnen krijgt....?

Gewoon wat meer vertrouwen hebben in de natuur :-*. Echt. Ik denk serieus dat onze BARF gevoerde pups, opgroeiende honden en volwassen honden veel beter te eten krijgen dat de gemiddelde opgroeiende peuter, kleuter, puber die bij alles roept "bleh, lust ik niet". Ik denk serieus waar dat onze BARF gevoerde pups veel strakker de aangewezen hoeveelheid vitamines en mineralen binnen krijgen dan mensenkinderen. En als je nou na gaat he..., je bent hier natuurlijk niet de eerste die zijn pup BARF voert. Mijn pups zijn 4de generatie BARF. Denk je nou werkelijk dat als wij allerlei rare misvormde pups zouden hebben, wij nog steeds vol bleven houden dat BARF voeren toch wel het allerbeste is? Bij de Dalmatische Hond is pigment overigens nogal belangrijk. En pigment hebben ze genoeg :biggrin2:. En pigment wordt in de loop der jaren meer, net wat Angelique al schrijft. Biscuit had als pup bijna alleen witte nagels bijv. Ze zijn  nu allemaal zwart. Als je vindt dat er wat meer pigment op je hond mag, kun je altijd nog wat extra zeewier en vijgen gaan voeren :)
Greece
5-sterren

Berichtdoor Greece » Di 15 Jul 2014, 11:39

Met interesse weer meegelezen. Wat een ijzer  ;D sterke uiteenzetting Lizzy.
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Di 15 Jul 2014, 15:34

Lizzy schreef:
Vaak is het eerder andersom, roepen fokkers die brok voeren standaard tegen hun pupkopers die BARF voeren "Oh mijn God, jouw hondje is de kleinste van het nest!!!!!!!! Oh Mijn God, je voert  niet goed hoor". Dus of je pup nou te langzaam groeit of te snel, een brok-voerende fokker roept direct "het is het voer!". Het is altijd het voer. En puur (met alle respect) omdat ze geen verstand van voeding hebben.

Ik vind jou pup er mooi uitzien!
Hier is het inderdaad precies andersom. Nelson is de kleinste van het nest, maar krijgt echt barf. De rest van het nest krijgt kvv met macaroni (dat is dan weer jammer). Volgens de fokker voer ik veel te weinig, want Nelson groeit geen kilo per week. Ik heb ook heel lang getwijfeld, want alle honden waren groter en allemaal groeiden ze een kilo in een week, terwijl Nelson maar 600 - 700 gram aankomt. Maar ja, ik wil hem gewoon niet te dik voeren. Ik denk dat als je blijft kijken naar je hond, hoe ziet hij er uit, hoe is de activiteit, de ontlasting, dat het dan wel goed komt. Dat is in ieder geval ook wat mijn dierenarts ervan zegt.  :)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 15 Jul 2014, 17:08

Rosalie schreef:Met interesse weer meegelezen. Wat een ijzer  ;D sterke uiteenzetting Lizzy.

Leuke woordspeling Rosalie :biggrin2:
Aurora Borealis
4-sterren

Berichtdoor Aurora Borealis » Do 14 Aug 2014, 15:18

Het heeft even geduurd maar ik wil jullie heel erg bedanken voor alle uitleg.  :flowers: Ik heb het uitgeprint en laat het de fokker van Thore lezen. Toch wel een last die van mijn schouders is gegaan, dacht echt dat ik verkeerd met het voeren bezig was. Ik hoop dat ze er dan anders naar gaat kijken als ze jullie ervaringen en adviezen leest, ik hoop het van harte.

Inderdaad krijg je vaak een negatieve reactie als je zegt dat ze barf krijgen, als mensen bij ons thuis komen dan is het vaak "worden ze daar niet agressief van" :o

Hij is inderdaad een grote beer, maar zo lief en echt nog een pup in zijn doen en laten . Lizzy, hij heeft eigenlijk alleen in de eerste weken echt zijn "voorgeschreven hoeveelheden" echt op gegeten daarna ging hij zelf al gauw minderen. Hij eet inmiddels nog maar 500 gram meer wil Thore echt niet. Genoeg is genoeg echt geweldig vindt ik dat. Alhoewel ze die mentaliteit hier nu allemaal hebben er is geen baknijd meer en ook niet schransen tot het op is, zo'n mega groot verschil met toen ze kwamen. Vooral de herplaatsers bedoel ik dan, Levi, Falco en Nina die hebben wel een hele grote verandering ondergaan. ::)

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie uitleg en steun  :thumbsupup:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”