Uitbreiding in aantocht, hoe bot opbouwen?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

NonaQ
2-sterren

Berichtdoor NonaQ » Vr 11 Jul 2014, 12:01

Karlijn en ik willen uiteindelijk 3 katjes, nu lijkt het erop alsof de derde misschien sneller komt dan gepland, want 1 van de gastgezinnen bij ons op het asiel heeft echt geweldig leuke kittens en eentje klinkt qua karakter alsof ie precies goed zou passen hier! Ik ga vanavond kijken, want Karlijn is nog op vakantie, en als het klikt gaan we volgend weekend samen nog eens terug en wanneer Karlijn hem ook leuk vind mag ie dan mee naar huis. Dit is ons eerste kitten op rauw, de andere twee katten waren al 1 jaar toen ze hier kwamen en de twee kittens in mijn ouderlijk huis kregen brok en bovendien was ik nog heel jong toen we die kregen.

Onze huidige 2 katten, Pollux en Imogen, zijn al gewend aan rauw voeren en hebben 2 weekmenu's die we afwisselen, grotendeels zelf samengesteld en hele prooidieren en ook nog 1 dag KVV per week wat we geven via intelligentiespeelgoed. Voor ons nieuwe kitten willen we beginnen met KVV aangezien hij nog helemaal geen vers is gewend, en dan langzaam steeds meer dagen barf en prooi invoeren en de KVV afbouwen tot kitten op hetzelfde menu zit als onze andere katjes. We willen hem 3x per dag eten geven en nu hij nog zo jong is gewoon onbeperkt zoveel als ie op kan. Spiervlees en organen gaat wel lukken, we hebben veel soorten in huis dus zelfs als ie wat kieskeurig is moet het wel lukken daar een mooi menu mee te maken.

Nu lopen we een beetje aan tegen vleesbot, kan hij al meteen ongemalen vleesbot eten of vanaf welke leeftijd is dat verstandig?
Ik weet dat we moeten beginnen met kwartelkarkas en kippennek omdat die het zachtst en makkelijkst zijn. Kan ie ook al meteen zalmlijf eten, dat is ook helemaal niet hard volgens mij? En dan, hoelang wachten totdat we de volgende soort introduceren en in welke volgorde doen we dat het beste?

Aan vleesbot hebben we in huis:
Kwartelkarkas
Bosduifkarkas
Parelhoenkarkas
Kippenrug
Kippennek
Eendennek
Eendenvleugel
Konijnenbout
Zalmlijf
Zalmschedel

Oh, en nog een vraagje over de hele prooidieren, want daar zit natuurlijk ook bot in. Aan hele prooi hebben we hele muizen, ratten, gerbils en kwartels en daarnaast stukken eend, duif en konijn (hele dieren in porties verdeeld). Eend en duif met veren, kwartel zowel met veren als kaal, knagertjes natuurlijk in de vacht. Vanaf welke leeftijd kun je die voeren? Ik denk kuikens, muis en kwartel wel vanaf het begin, maar heeft de rest nog te harde botten om meteen mee te starten en wanneer kun je die dan introduceren?
Martine-Tom
5-sterren

Re: Uitbreiding in aantocht, hoe bot opbouwen?

Berichtdoor Martine-Tom » Vr 11 Jul 2014, 12:40

Kitten is een week of 8 zeker?

Je kan gelijk al ongemalen beginnen hoor, kip, kwartel, konijn en duif zal wsl gewoon al gelijk lukken. En zo niet laat ie het vanzelf liggen  ;)
Zalmlijf zal denk ik ook wel gaan, kop is te hard (stoere katten trouwens dat de andere 2 het wegkrijgen!).

Omdat het je eerste kitten op rauw is geef ik je even mee, zodra ze gaan wisselen willen ze wel eens lastig gaan doen met bot, terug naar de echte beginners botjes of tijdelijk malen lost dat meestal wel op  ;) Verder zijn eigenlijk alle kittens, zeker op zo'n jonge leeftijd, geboren barfers en levert het meestal weinig problemen op om ze op rauw te krijgen.
Ik ben hier gewoon begonnen met alles in stukken aan te bieden, zonder te meppen of malen, gewoon het gewicht aan bot wat ze mochten hebben, en dat ging gelijk goed, en zo zou ik het weer doen, beginnersbot en dan zo groot als ze mogen hebben en gewoon even aankijken hoe het gaat maar ik denk dat je zal zien dat hij het prima oppakt. Misschien wel even gescheiden voeren in het begin omdat ie nog even uit moet vogelen hoe je botwerk naar binnen krijgt en er wat langer over doet, denk dat rust dan wel even fijn is  :)
NonaQ
2-sterren

Berichtdoor NonaQ » Vr 11 Jul 2014, 13:07

Hij is ergens in april geboren, exacte dag weet ik niet want die staat er op de site niet bij, moet nog even navragen hoeveel weken ie exact geschat word maar als hij mee naar huis komt in ieder geval 12 weken, kan ook 13 of 14 zijn. Maar in ieder geval 12 weken dus. 8 weken vind ik zelf ook echt te jong om al bij broertjes en zusjes weg te gaan!

Ik weet dat we ongemalen kunnen beginnen, maar ik wil ook graag KVV blijven geven en ik heb vaker gehoord als je meteen alles ongemalen geeft er katten zijn die dan geen gemalen meer willen. Dus vandaar beginnen met KVV en dan steeds meer ongemalen en steeds minder KVV, maar 1 dag per week blijft het toch KVV en zolang hij nog onbeperkt en 3x per dag eet blijven we waarschijnlijk ook 1 portie KVV per dag behouden. Ik merk dat de katten het eten van KVV via de intelligentie borden die we gebruiken echt heel erg leuk vinden, dus dat willen we daarom graag in ons menu houden.

Ik dacht dat konijnenbout vrij hard was en daarom juist pas vrij laat gegeven mocht worden? Konijnkarkas wel eerder, maar dat hebben we dus niet. Dat zalmkop behoorlijk hard is wist ik al wel inderdaad, heb een keer 1 kop in stukken verdeeld om te proberen toen Pollux al 2 maanden rauw at en dat ging eigenlijk prima. Pollux vind vis eigenlijk niet echt lekker, maar hij vind grote stukken die hij moet kauwen wel leuk, dus zo krijgt ie toch vis binnen :) Een heel visje lukt soms ook, maar dat hangt echt van de soort af, makreel is bijvoorbeeld ook bah.

Bedankt voor het berichtje over het wisselen, dat is goed om te weten!

Apart voeren doen we toch meestal al, Imogen eet namelijk sneller dan Pollux in de meeste gevallen en dan wil ze hem bij zijn eten weg jagen. Pollux is heel lief en pakt geen eten af, dus als de kitten een kat nodig heeft om de kunst van af te kijken kunnen we hen altijd nog samen voeren.

Ik heb 2 katten van vrienden al geholpen overstappen naar rauw, 4 en 8 jaar zijn die, dus ik maak me ook geen zorgen dat kitten op rauw niet lukt hoor! :-) Heb alleen wel verhalen gelezen van mensen die te snel te hard bot probeerden te geven wat kat dan liet liggen en vervolgens moeilijk ging doen over het eten van vleesbot ongeacht soort, dus dat wil ik vermijden door rustig op te bouwen met botsoorten.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 11 Jul 2014, 13:11

Wat gezellig, nog een miauwert!

Ik vind konijnenpoot, eendbot en zalmkarkas een hele kluif en eigenlijk alleen voor gevorderde barfers.
Het voordeel van katten is dat als het te hard is, ze alleen het vlees eraf schrapen en botje zelf laten liggen. Ik denk wel dat consequent te harde botten aanbieden ertoe resulteert dat van alle vleesbotten het vlees afgeschraapt gaat worden, dus ook de goede. En er moet wel bot in een kat, dus daarom beter kiezen voor botjes die geknaagd kunnen worden, eventueel met een beetje hulp in de zin van meppen vooraf.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Vr 11 Jul 2014, 13:16

Hier is de ervaring andersom, tijdens het wisselen gemalen gaan geven en nu willen ze niet meer knagen  ::)

Had even niet gezien dat het konijnenbout was...dat is idd wel wat hard, ik zou lekker met ribbetjes (nijn, kip, eend enz) beginnen die zijn heerlijk zacht  :)
NonaQ
2-sterren

Berichtdoor NonaQ » Vr 11 Jul 2014, 16:45

Voor de volwassen katten ben ik begonnen met kippennek, kwartelkarkas en zalmlijf, daarna bosduifkarkas en kippenrug, daarna parelhoenkarkas en eendenvleugel en daarna zalmschedel. Konijnenbout en eendennek hebben we pas sinds kort in huis, dus die hebben ze pas voor het eerst gekregen toen ze al een tijd rauw gewend waren. Tot nu toe vinden ze eendenvleugel veel makkelijker dan eendennek, mogelijk omdat een vleugeltje dunner is ofzo, had namelijk wel begepen dat eendennek normaal zachter is dan eendenvleugel.. Ik had zelfs gelezen dat eendennek platgemept al als beginnersbot gebruikt mag worden, maar hier doen ze best lang met een stukje eendennek dus dat lijkt me toch niet geschikt om meteen aan een kitten te geven dan :o

Maar goed, volgorde moet dus denk ik wel redelijk lukken, ik weet alleen niet goed hoe lang ik moet wachten voordat kitten deze soorten kan eten, volwassen katten hebben toch al een sterker gebit en kitten gaat natuurlijk ook wisselen. Bij de volwassen katten ben ik eigenlijk al best snel soorten toe gaan voegen, iedere 2 weken ofzo, maar dat gaat voor een kitten denk ik wat te snel? Sowieso om te beginnen dus kippennek, kwartelkarkas en zalmlijf. Ik begrijp dat bosduifkarkas ook al vrijwel meteen kan? Kippenrug, parelhoenkarkas en eendenvleugel hadden ze hier ook echt geen moeite mee, maar daarmee misschien dus beter wachten tot na het wisselen dus vanaf 6 maanden ofzo?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 11 Jul 2014, 17:58

Er is niet precies aan te geven wat wel en niet 'moet'. Dus ik denk dat zelf uitproberen de beste optie is. En natuurlijk je ervaringen hier delen  ;)
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Vr 11 Jul 2014, 18:54

Eendennekken zijn natuurlijk behoorlijk dik, t valt niet mee om daar een beetje grip op te krijgen/kracht op te zetten.
De eerste nekken die mijn [toen al wat ervaren] dames kregen waren hele projecten voor ze.

Ik zou bij idd lekker opbouwen maar wel wat verschillende smaken en vormen aanbieden.. geen konijnepoot om mee te starten maar de ribbetjes, geen hele eendennek maar een goed bevleesd stukje karkas, een lekker stukje duif of kwartel, niet alleen zalmgraat maar ook s een klein sardientje/ansjovisje in z'n geheel, keertje een eendags kuiken
NonaQ
2-sterren

Berichtdoor NonaQ » Vr 11 Jul 2014, 20:30

Variatie in soorten enzo is het probleem niet hoor. Hele vissen reken ik onder prooi, we hebben standaard 2 soorten hele vissen, daarnaast dus ook zalmlijf en zalmschedel en weer een ander soort vis spiervlees zodat we ook niet altijd alleen maar vis als vleesbot ofzo geven en het ook niet bijv. alleen maar zalm is, maar ook daarin kunnen we voldoende afwisselen. Verder hebben we 2 diersoorten nier en lever en 3 diersoorten hart dus aan organen ook variatie genoeg als ie iets niet lust. Spiervlees zal ik maar geen soorten tellen haha, daar komen we helemaal in om. Ik heb het geluk alles per 1kg te bestellen en twee mensen te hebben om mee te delen, dus we hebben vaak veel soorten op voorraad, de twee katten die we al hebben lusten ook vrijwel alles dus dat is makkelijk! En zo kan ik makkelijk uitzoeken wat onze nieuwe aanwinst straks wel en niet lust.

Ik houd in ieder geval als meneer er is goed bij wat ie lust en niet lust en welke dingen makkelijk gaan en welke dingen moeite kosten, dus zal de ervaring zeker delen! Knuffelen vandaag was heel leuk, het ventje wat we op het oog hadden lijkt goed bij ons te passen, één van de broertjes viel ons echter nog meer op, dus het is even afwachten wat het andere bezoek vanavond voor voorkeur heeft, mogelijk wisselen we dan nog van reservering. Maar beide zijn erg leuk en ik denk ook dat beide hier goed passen, telefonisch overleg met Karlijn gehad, afgesproken met het gastgezin welk kitten voor ons #1 is, maar #2 is ook heel leuk. Dan horen we vanavond welke voor ons gereserveerd blijft en dan gaan we de 20e  samen kijken als Karlijn terug is van haar vakantie, als het tussen hen dan ook klikt dan mag meneer de 21e mee naar huis. Spannend!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”