Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door estherdalmaat
#2927947
Vorige week ontdekte ik bij Guus onder zijn oksels dat z'n vacht minder dik was en voelde ik bultjes. Zijn huid is niet veel roder, maar die bultjes zijn het wel. Ook een beetje schilferig. Ben in de gaten gaan houden of hij jeuk heeft, was me eerst niet zo opgevallen, en hij zit toch wel vaak onder z'n oksels te krabben.
Nu zie ik ook op z'n kop en z'n wangen een soort van vlekjes, bultjes. Z'n vacht is daar niet dunner, nog niet :nerves:

Hij heeft 4 weken geleden een rabies inenting gehad en twee weken terug is hij ontwormt, dit omdat we naar Frankrijk gingen. Daar geeft hij een paar dagen met twee andere honden doorgebracht die er wat andere eetgewoontes op nahielden...brokken, brood, zware botten om op te knagen....en ook al heb ik er erg op gelet ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat hij daar niks van binnen heeft gekregen.
Nou heb ik het idee dat het wel eerder is ontstaan maar het zal niet geholpen hebben...
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Hij krijgt z'n eitjes, sardientjes, groentjes enz. Heb de laatste tijd niks aangepast in z'n menu. Hij krijgt probiotica en een knoflookpilletje.
Moet ik naar de da, of naar een natuurgeneeskundige en welke dan? Kan het van zwemmen komen? Naja, het water dan...
Ik zie mezelf al elimineren...en krijg er spontaan zelf vlekken en jeuk van!
Ben waarschijnlijk een beetje paranoia maar Guus is m'n eerste en heb hier geen ervaring mee.

Wat raden jullie me aan?

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Door Naat
#2928078
Het kan zeker door het zwemmen/water komen.

Ik heb er niet voor geleerd, dus kan je helaas niet zeggen wat het is, maar het klinkt als een allergie of een irritatie.
Ga voor de zekerheid even langs de dierenarts. Baat het niet, schaad het niet.
Door Lizzy
#2928089
estherdalmaat schreef: Vorige week ontdekte ik bij Guus onder zijn oksels dat z'n vacht minder dik was en voelde ik bultjes. Zijn huid is niet veel roder, maar die bultjes zijn het wel. Ook een beetje schilferig. Ben in de gaten gaan houden of hij jeuk heeft, was me eerst niet zo opgevallen, en hij zit toch wel vaak onder z'n oksels te krabben.
Nu zie ik ook op z'n kop en z'n wangen een soort van vlekjes, bultjes. Z'n vacht is daar niet dunner, nog niet :nerves:

Hij heeft 4 weken geleden een rabies inenting gehad en twee weken terug is hij ontwormt, dit omdat we naar Frankrijk gingen. Daar geeft hij een paar dagen met twee andere honden doorgebracht die er wat andere eetgewoontes op nahielden...brokken, brood, zware botten om op te knagen....en ook al heb ik er erg op gelet ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat hij daar niks van binnen heeft gekregen.
Nou heb ik het idee dat het wel eerder is ontstaan maar het zal niet geholpen hebben...
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Hij krijgt z'n eitjes, sardientjes, groentjes enz. Heb de laatste tijd niks aangepast in z'n menu. Hij krijgt probiotica en een knoflookpilletje.
Moet ik naar de da, of naar een natuurgeneeskundige en welke dan? Kan het van zwemmen komen? Naja, het water dan...
Ik zie mezelf al elimineren...en krijg er spontaan zelf vlekken en jeuk van!
Ben waarschijnlijk een beetje paranoia maar Guus is m'n eerste en heb hier geen ervaring mee.

Wat raden jullie me aan?

Groetjes Esther
Ik ging dus niet naar de dierenarts. Want want kan die doen? De meeste rossen er een spuit prednison en/of AB in. En dat schaadt wel. Heel erg zelfs. Dus als het erger wordt en je hebt medische hulp nodig, ging ik zeker naar een holistisch dierenarts en niet naar een gewone, tenzij het er een is die echt niet direct met de cortico's en AB klaar staat (en dat zijn er niet veel).

Dit kan heel een opeenstapeling van problemen zijn. De rasbies enting kan daar absoluut mee te maken hebben. De logeerpartij idem dito. Het zwemmen ook. En je kunt ook bepaalde planten niet uitsluiten.

Probeer allereerst kalmte te bewaren.

En laat Guus voorlopig even niet meer zwemmen. Door dit idiote weer (zwakke winter, warm voorjaar, weinig regen) is het water bijna overal al niet pluis. Als hij toch het water in plempt, spoel hem dan goed na met schoon water en droog hem zorgvuldig af. De jeukende okseltjes kun je deppen met een oplossing van 50% water en 50% biologische appelazijn. En geef even geen andere dingen te eten dan wat hij normaal krijgt. En doe verder even niks, kijk het de komende week even aan.

Er zijn ook nog wel wat meer zelfzorgmiddelen die je kunt proberen, maar ik zou zelf niet in paniek raken en het even aankijken.

Het kan trouwens 'Dally Rash' zijn. Dat heeft vaak wel met een combinatie van allergieen, weersomstandigheden, zwemmen, etc. te maken.

Nou was ik normaal altijd van "geef maar extra visolie" maar sinds er zoveel honden zijn, de afgelopen weken, die juist met jeuk reageren: zou ik zelfs even geen visolie geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 mei 2014, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door estherdalmaat
#2928139
Ik voelde ook al zo'n twijfel om naar de da te gaan want idd hij krijgt vast ab. Ik spoel hem eigenlijk nooit af na het zwemmen, stom!, dus we gaan straks maar even spelen met de tuinsproeier.
Waar appelazijn allemaal niet goed voor is! Bedankt voor de tip, ik ga er mee aan de slag.

Van die visolie had ik ook gelezen ja in diverse topics...daar was ik al even mee gestopt :-\

Ik herpak mezelf weer ;) en kijk het even aan!

Bedankt!


Ik heb nog eens gegoogled(?) op dally rash en wat ie op z'n koppie heeft ziet er exact zo uit!
Laatst gewijzigd door estherdalmaat op ma 19 mei 2014, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door