Ontlasting

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Ontlasting

Berichtdoor Barfplaats

Naat
2-sterren

Ontlasting

Berichtdoor Naat » Di 13 Mei 2014, 08:29

Ik weet dat je alles kan zien aan de ontlasting en daarom open ik dit topic.

Ik ben net begonnen met BARF voeren. Gister was de 5e keer dat de honden BARF hebben gekregen.
1 Van de honden heeft wat moeite met poepen geloof ik. Zijn poep is heel donker en keihard en als hij poept komt er maar een klein beetje uit.
Nu weet ik ook dat ze veel minder gaan poepen dan met brok, maar even voor de zekerheid...

Gisteravond heeft hij een beetje gepoept. Hard en heel donker van kleur. Vanmorgen om 05:15 uur niet en nu om 08:15 uur ook weer niet.
Waar kan dit aan liggen? Of is dit normaal in het begin?
Lizzy
Moderator

Re: Ontlasting

Berichtdoor Lizzy » Di 13 Mei 2014, 08:39

Hoeveel % bot geef je en wat heeft je hond gisteren gegeten?

(de hoeveelheid ontlasting op BARF is echt echt echt aanzienlijk minder. En daarnaast zijn mensen die normaal brokken geven ook niet gewend dat poep er anders uit kan zien dan een sompige hoop).
Naat
2-sterren

Berichtdoor Naat » Di 13 Mei 2014, 08:42

Hij krijgt 50% vleesbot. Zou het daar toch mee te maken hebben als de drollen heel donkerbruin zijn?

Gisteren was de eerste pensdag. Hij heeft toen eendennek, paardensnijsel, groente en lamspens gekregen.
Hij heeft het 's avonds gekregen, maar diezelfde ochtend had hij er ook al "last" van.

Ik hoop eigenlijk dat iemand zegt: Ah, dat is heel normaal in het begin  ::)
Laatst gewijzigd door Naat op Di 13 Mei 2014, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 13 Mei 2014, 08:55

Naat schreef:Hij krijgt 50% vleesbot. Zou het daar toch mee te maken hebben als de drollen heel donkerbruin zijn?

Gisteren was de eerste pensdag. Hij heeft toen eendennek, paardensnijsel, groente en lamspens gekregen.
Hij heeft het 's avonds gekregen, maar diezelfde ochtend had hij er ook al "last" van.

Ik schrijf ook net dat het heel normaal is dat BARF honden harde keutels hebben en veel minder poepen. Maar als jij het gevoel hebt dat hij de ontlasting te moeilijk kwijt raakt, moet je je menu aanpassen. En wat minder vleesbot gaan geven. Bijv. 45%. En dan 5% meer spiervlees of groenten (afhankelijk van wat je geeft).
Naat
2-sterren

Berichtdoor Naat » Di 13 Mei 2014, 09:02

Echt moeite met poepen heeft hij niet. Althans, niet in de vorm dat hij staat te persen en het er niets uit komt. Als hij moet, lukt het wel. Maar in hele kleine hoeveelheden en keihard.
Ik wist dat de ontlasting veel minder zou zijn, maar zoveel minder had ik niet verwacht. Op zich is het ook wel logisch, want het lichaam neemt nu bijna alles op in tegenstelling tot brokken.
Haha, praatje poep  ;D

Dan denk ik dat er niks aan de hand is en hou het heel goed in de gaten. Mocht ik weer twijfels krijgen, ga ik het bot terug brengen naar 45%.
Ik had gewoon even bevestiging nodig denk ik.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 13 Mei 2014, 09:09

Naat schreef:Echt moeite met poepen heeft hij niet. Althans, niet in de vorm dat hij staat te persen en het er niets uit komt. Als hij moet, lukt het wel. Maar in hele kleine hoeveelheden en keihard.
Ik wist dat de ontlasting veel minder zou zijn, maar zoveel minder had ik niet verwacht. Op zich is het ook wel logisch, want het lichaam neemt nu bijna alles op in tegenstelling tot brokken.
Haha, praatje poep  ;D

Dan denk ik dat er niks aan de hand is en hou het heel goed in de gaten. Mocht ik weer twijfels krijgen, ga ik het bot terug brengen naar 45%.
Ik had gewoon even bevestiging nodig denk ik.

Ideaal he :biggrin2:. Daarom zeggen wij hier altijd "met brokken heb je een vuilniszak nodig om poep te ruimen, met BARF volstaat een klein boterhammenzakje" :biggrin2:

Prima idee. Je hebt best kans dat het vanzelf wel iets normaliseert. Maar op zich is 50% vleesbot niet weinig en met het kale aanbod van vleesbotten tegenwoordig, ben je soms met minder vleesbot beter af. Dus dat is er inderdaad wel een om in je achterhoofd te houden. Kijk dus ook goed naar je vleesbotten. Want bij die 50% vleesbot in totaal, ga je er ook echt vanuit dat het vleesbot voor de helft uit bot en voor de helft uit vlees bestaat.
Martine.
3-sterren

Berichtdoor Martine. » Di 13 Mei 2014, 09:31

Bij mij poepen de honden op barf maar één keer per dag en volgens mij is dat bij vele zo. Als ik twijfel over de hardheid (ik wil nog wel eens checken als ik een nieuw soort vleesbot heb of lang geleden heb gehad) dan doe ik een zakje om mijn hand en pak de drol op. Persoonlijk vind ik de drol perfect als er heel weinig of geen resten op het zakje blijven maar de drol wel nog wat in te knijpen valt. Als ze echt knetterhard zijn lijkt mij dit bij het poepen geen pretje.
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Di 13 Mei 2014, 10:02

Ik weet nog goed dat ik met Hope me echt zorgen maakte over zijn ontlasting de eerste dagen barf. Na een tijdje werd het zachter, zijn systeem moest ook gewoon even wennen. Maar hij ging binnen twee dagen van drie keer per dag een grote hoop naar één keer per dag een kleine drol. Ik vond dat echt zorgwekkend, maar het was juist veel zorgwekkender dat hij zoveel ontlasting had op de brok.
tt-tjes
5-sterren

Berichtdoor tt-tjes » Wo 14 Mei 2014, 06:28

Misschien toch naar 45% vleesbot gaan en kijken hoe het dan is. Gewoon om te testen.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Wo 14 Mei 2014, 19:26

Naat schreef:Hij krijgt 50% vleesbot. Zou het daar toch mee te maken hebben als de drollen heel donkerbruin zijn?

Van pens krijgen ze overgens ook heel donkerbruin tot bijna zwarte poep.

Dat is ook zo leuk, elke diersoort heeft zijn eigen kleurtje poep  :biggrin2:
Naat
2-sterren

Berichtdoor Naat » Wo 14 Mei 2014, 20:02

Van alle vier zag de poep er vandaag gewoon goed uit. En het voelde ook goed ::)
Ik heb me gewoon onterecht zorgen gemaakt. :-[
Inge en Bono
5-sterren

Berichtdoor Inge en Bono » Do 15 Mei 2014, 12:13

Ik krijg een flashback naar de poep van Lu de eerste dagen dat ze hier was, en van die van Liz toen ze een bak brokken had geraust  :-X  :biggrin2:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”