Bloedresultaten: waarop wijst dit?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

KingCharlie
2-sterren

Berichtdoor KingCharlie » Vr 25 Apr 2014, 13:25

Hallo allemaal,
Vorige week vrijdag liet ik bloed nemen bij mijn Cavalier (3,5 jaar) en gisteren de resultaten gaan ophalen. De DA heeft ons zijn conclusie gegeven maar ik wil ook jullie eens laten kijken naar de resultaten omdat ik van mening ben dat er op Barfplaats heel veel goede kennis aanwezig is en ik ben al vaak geholpen door hier de topics eens door te lezen :)

Dit zijn de zaken die afwijkend waren:
Neutrofiele segmenten: 47,4 (55,0-77,0)
Eosinofielen: 19,1 (0,0-8,0)
Eosinofielen totaal: 2345 (<1250)
Trombocyten: 133000 (164000-510000)

Het zou super zijn als iemand hier eens naar zou willen kijken, al die termen zijn momenteel nog chinees voor mij..
De aanleiding van het bloedonderzoek (Charlie's klachten) zal ik later hier neerzetten, kwestie van niet te veel te beïnvloeden.

Groetjes!
Lizzy
Moderator

Re: Bloedresultaten: waarop wijst dit?

Berichtdoor Lizzy » Vr 25 Apr 2014, 13:42

Ik ben geen DA. Dat even vooropgesteld.

Neutrofiele segmenten laag: volgens mij kan dit door medicijnen veroorzaakt worden en door ernstige infecties.
Eosinofielen hoog: kan van alles zijn. Van wormen tot allergieen tot luchtweginfecties (vaak door allergieen) tot de ziekte van Addison.
Trombocyten laag: kan ook van alles zijn. Wederom geneesmiddelen gebruik, stofwisselingsstoornissen, infecties en zelfs tumoren in het beenmerg.

Dan moet er weer naar het geheel worden gekeken. Om ook maar in de buurt te komen van conclusies/mogelijkheden. In de zin van "als dit, dan dat" (dus bijv. "als trombocyten verlaagd zijn en eosinofielen zijn hoog en neutrofiele segmenten zijn laag en de symptomen van je hond zijn XYZ, dan kan er sprake zijn van een ABC en daar moeten we XX meer onderzoek voor doen of het is naar alle waarschijnlijkheid toch EFG". Voor die conclusies: daar heb je een dierenarts voor nodig.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 25 Apr 2014, 13:45

KingCharlie
2-sterren

Berichtdoor KingCharlie » Vr 25 Apr 2014, 15:35

Bedankt Lizzy! Zo wordt het al een stuk duidelijker.

Nu, wat onze DA ons vertelde aan de hand van deze resultaten is dat Charlie een voedselallergie heeft en dat er ook lichte bloedarmoede aanwezig is. Hij raad natuurlijk hypoallergene voeding van RC aan, ondertussen hebben we al een zak RC in huis, al is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om hierop over te schakelen.. Maar ik heb het gevoel dat het nu stopt bij deze DA omdat hij niet verder komt dan "hypoallergene" voeding. Ook leg ik steeds uit dat we weten dat Charlie allergieën heeft namelijk alle granen (ook de glutenvrije zoals rijst), rund, kip, kalkoen en recent reageert hij ook slecht op zalm. Toch dringt hij aan op deze voeding van RC op basis van rijst notabene want op deze rijst zal hij heus niet reageren..

Charlie heeft eigenlijk al van jonge leeftijd last van maag-darmproblemen. Al verscheidene keren darmonstekingen gehad. Waar hij nu last van heeft: al zo'n 3 weken chronisch slappe poep, regelmatig met een flinke hoeveelheid slijm met soms een drup bloed, regelmatig flinke hoeveelheid poep, soms lijkt hij last te hebben van maagzuur, hij smakt en slikt dan veel, wil dan gras eten, zijn buik rommelt dan ook luid. Ik weet dat hij last krijgt van bepaalde voeding maar ik heb geen idee wat er nu aan de hand is, waarom die poep gewoon niet goed is. Hij kreeg van de ene op de andere dag weer last, qua voeding is er niets verandert.

Onze holistische DA (niet deze DA van het bloedonderzoek) liet ooit eens IBD vallen. Kan zijn bloed wijzen in de richting van IBD, of andere chronische maag-darmontstekingen?
Parasitaire infecties is ook een mogelijkheid dan? Hij testte wel al 3 keer negatief op giardia, 2 keer bij onderzoek via de DA, ook een keer negatief getest bij het Woud. Maar ik wil best wel eens opnieuw laten testen bij het Woud..
Medicatie gebruikt hij momenteel niet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”