Even voorstellen. En vragen over zelf samenstellen.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Jelleke
1-ster

Berichtdoor Jelleke » Zo 13 Apr 2014, 13:16

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil me even voorstellen.
Mijn naam is Marielle en heb een Duitse Herder van 3 jaar. Hij heet Harrie. Harrie heeft vanaf dat hij pup is al enorm veel last van jeuk. Bij de dierenarts is er een allergietest gedaan waaruit is gekomen dat hij allergisch is voor huisstofmijt en meelmijt. We hebben dit proberen te verhelpen dmv hyposensibilisatie. Helaas heeft dit niet geholpen. De dierenarts kon verder niets voor ons betekenen. Omdat Harrie de zogenaamde Duitse herder pyodermie erbij kreeg ben ik naar een homeopaat gegaan. Deze man heeft hem verschillende medicijnen voorgeschreven waaronder: Doils skin, puur huid, Sulphur D30 korrels, Ledum D200 korrels, biergisttabletten, knoflook en 1 x per maand defendog om de ruglijn mee in te spuiten.
Door deze behandeling is de huid en vacht aanzienlijk verbeterd. Zijn huid gaat niet meer stuk en zijn vacht valt niet meer hevig uit. Maar helaas de jeuk blijft. Ook heeft Harrie een enorme drupneus wat aangeeft dat hij allergisch is. De homeopaat heeft daarom besloten om Harrie ook moderin te geven. Daar kreeg Harrie een injectie en vanaf de volgende dag starten met moderin tabletten. Diezelfde avond heeft Harrie in een diepe coma gelegen. Eindelijk kon dat arme dier slapen. Ik wist niet wat me overkwam en ging steeds kijken of hij nog wel ademde. Het was nog nooit zo stil in huis geweest. Er is altijd wel geluid van krabben, bijten en hier en daar een gilletje van pijn.
Maar ook met de moderin is de jeuk niet weg. Ik ben daarom naar heeldier gegaan en daar heeft Helene Versteeg een bioresonantie uitgevoerd.
Hieruit kwamen de volgende allergieën tevoorschijn: kip, duif, kwartel, parelhoen, rund, kalf, konijn, forel, gluten, mais, granen, kleurstoffen, melksuiker en alle vaccinaties.
Zoals je ziet zijn dit met name voedingsstoffen. Er is mij toen aangeraden om vers vlees te gaan voeren. Ik ben nu sinds 2 dagen vers vlees aan het geven wat ik bij oervoer heb besteld. Het ziet er werkelijk erg goed uit en Harrie is de koning te rijk! Maar hier hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Ik hoop dan ook dat ik met barfen goedkoper uit ben en zo toch hele gezonde menu's te kunnen samenstellen.
Ik heb al enorm veel ingelezen maar vind het erg moeilijk. Ook ben ik onzeker in het samenstellen. ik wil het graag goed doen en niet  nog meer gezondheidsproblemen veroorzaken. Misschien is er iemand die mij zou willen helpen met het samenstellen van een menu? Ook omdat Harrie veel allergieën heeft kan ik niet alle vleessoorten geven. Ik hoop dan dat hij toch voldoende afwisseling heeft met de verschillende dieren die hij wel mag. Harrie is een gecastreerde Duitse herder van 37 kilo. Ik heb al bij de rekenhulp gekeken dat hij dan 925 gr per dag zou mogen hebben. 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, 10% groentes. Bij oervoer krijgt hij nu 50% vleesbot, 40% spiervlees en 10% orgaanvlees. Is het verschil in spiervlees niet erg groot?
Mijn enige hoop is nu gevestigd op Barf. Ik denk ook zeker dat het een goede bijdrage zal zijn en ook ik zal het erg leuk vinden om gezonde menu's voor Harrie samen te stellen. Maar om hier mee te beginnen vraag ik toch jullie hulp.
Hopelijk zijn er mensen hier die mij willen helpen met het samenstellen van goede verantwoorde menulijsten. En als ik dan goede menu's heb waar kan ik dit dan bestellen. Ik heb nl begrepen dat als we met veel mensen ergens bestellen de prijs ook gunstig is.

Zie jullie reactie graag tegemoet.

Groetjes Marielle en Harrie
Lizzy
Moderator

Re: Even voorstellen. En vragen over zelf samenstellen.

Berichtdoor Lizzy » Zo 13 Apr 2014, 15:46

Jelleke schreef:Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil me even voorstellen.
Mijn naam is Marielle en heb een Duitse Herder van 3 jaar. Hij heet Harrie. Harrie heeft vanaf dat hij pup is al enorm veel last van jeuk. Bij de dierenarts is er een allergietest gedaan waaruit is gekomen dat hij allergisch is voor huisstofmijt en meelmijt. We hebben dit proberen te verhelpen dmv hyposensibilisatie. Helaas heeft dit niet geholpen. De dierenarts kon verder niets voor ons betekenen. Omdat Harrie de zogenaamde Duitse herder pyodermie erbij kreeg ben ik naar een homeopaat gegaan. Deze man heeft hem verschillende medicijnen voorgeschreven waaronder: Doils skin, puur huid, Sulphur D30 korrels, Ledum D200 korrels, biergisttabletten, knoflook en 1 x per maand defendog om de ruglijn mee in te spuiten.
Door deze behandeling is de huid en vacht aanzienlijk verbeterd. Zijn huid gaat niet meer stuk en zijn vacht valt niet meer hevig uit. Maar helaas de jeuk blijft. Ook heeft Harrie een enorme drupneus wat aangeeft dat hij allergisch is. De homeopaat heeft daarom besloten om Harrie ook moderin te geven. Daar kreeg Harrie een injectie en vanaf de volgende dag starten met moderin tabletten. Diezelfde avond heeft Harrie in een diepe coma gelegen. Eindelijk kon dat arme dier slapen. Ik wist niet wat me overkwam en ging steeds kijken of hij nog wel ademde. Het was nog nooit zo stil in huis geweest. Er is altijd wel geluid van krabben, bijten en hier en daar een gilletje van pijn.
Maar ook met de moderin is de jeuk niet weg. Ik ben daarom naar heeldier gegaan en daar heeft Helene Versteeg een bioresonantie uitgevoerd.
Hieruit kwamen de volgende allergieën tevoorschijn: kip, duif, kwartel, parelhoen, rund, kalf, konijn, forel, gluten, mais, granen, kleurstoffen, melksuiker en alle vaccinaties.
Zoals je ziet zijn dit met name voedingsstoffen. Er is mij toen aangeraden om vers vlees te gaan voeren. Ik ben nu sinds 2 dagen vers vlees aan het geven wat ik bij oervoer heb besteld. Het ziet er werkelijk erg goed uit en Harrie is de koning te rijk! Maar hier hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Ik hoop dan ook dat ik met barfen goedkoper uit ben en zo toch hele gezonde menu's te kunnen samenstellen.
Ik heb al enorm veel ingelezen maar vind het erg moeilijk. Ook ben ik onzeker in het samenstellen. ik wil het graag goed doen en niet  nog meer gezondheidsproblemen veroorzaken. Misschien is er iemand die mij zou willen helpen met het samenstellen van een menu? Ook omdat Harrie veel allergieën heeft kan ik niet alle vleessoorten geven. Ik hoop dan dat hij toch voldoende afwisseling heeft met de verschillende dieren die hij wel mag. Harrie is een gecastreerde Duitse herder van 37 kilo. Ik heb al bij de rekenhulp gekeken dat hij dan 925 gr per dag zou mogen hebben. 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, 10% groentes. Bij oervoer krijgt hij nu 50% vleesbot, 40% spiervlees en 10% orgaanvlees. Is het verschil in spiervlees niet erg groot?
Mijn enige hoop is nu gevestigd op Barf. Ik denk ook zeker dat het een goede bijdrage zal zijn en ook ik zal het erg leuk vinden om gezonde menu's voor Harrie samen te stellen. Maar om hier mee te beginnen vraag ik toch jullie hulp.
Hopelijk zijn er mensen hier die mij willen helpen met het samenstellen van goede verantwoorde menulijsten. En als ik dan goede menu's heb waar kan ik dit dan bestellen. Ik heb nl begrepen dat als we met veel mensen ergens bestellen de prijs ook gunstig is.

Zie jullie reactie graag tegemoet.

Groetjes Marielle en Harrie

Hoi Marielle,
Je weet dat Moderin gewoon prednisolon is he? Niet zo vreemd, dat je hond dan geen jeuk meer heeft.... :-\. Prednison is zooi en heeft een hele stapel lelijke bijwerkingen. Overigens zegt het feit dat hij van de jeuk af is meer is over iets als atopische dermatitis dan over een voedselallergie. In dat opzicht zou ik wantrouwend zijn tegenover die test die heeldier heeft uitgevoerd.

Vanzelf zou ik hem niet meer laten vaccineren nee, dat niet. Maar ik denk persoonlijk dat de kans groot is dat Harrie helemaal geen voedselallergie heeft, behalve dan voor granen, mais, gluten; die gevoeligheid zie je inderdaad vaak, ook in combinatie met atopische dermatitis of iets.

Goed, het verschil in spiervlees. Stel je qua spiervlees in KVV niet teveel voor. In de regel is dit niet van de kwaliteit die wij BARFers voeren. Dus 40% a 50% vleesbot (met 50% vlees!), 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens), 10% groenten en de rest spiervlees is prima. En hoe vervelend ik het ook vind, je moet zelf een menu maken. Dat is het hele idee achter het zelf samenstellen. Jij bent verantwoordelijk voor het voer dat je aan je hond geeft. Jij moet zorgen dat jij zelf de materie snapt. Om zelf samen te kunnen stellen moet jij zelf dusdanig veel van de materie begrijpen dat jij ook zelf een menu kunt maken. Niet om je te pesten.....

Het is eigenlijk niet zo moeilijk hoor. Je neemt de diersoorten waarvan jij denkt dat jouw hond ze kan verdragen. Ik denk dan bijv. met vleesbot aan eend. De nekken en karkassen zijn geschikt voor een beginner. Dan kun je daarna ook haas proberen. En zalmkop. En natuurlijk nekken en ribben van geit en lam. Maar goed, dat is allemaal gevorderden spul. Daarmee zit je overigens al aan de 5 diersoorten. Je kunt van al deze dieren ook de organen en het spiervlees geven. Goed, kun je ook nog paard geven, fazant, patrijs, etc. Er is dus nog genoeg.

Je voert de percentages, het gewicht van je hond en het percentage dat je wil voeren in de rekenhulp: http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/. Dan neem je de week totalen. Dan deel je het vleesbot week totaal bijvoorbeeld door 7 dagen. Het groenten week totaal ook. Het spiervlees week totaal door bijv. 4 dagen. En het orgaanvlees week totaal door 3. Dan geef je op 1 dag : vleesbot, groenten, spiervlees (4 keer per week) of orgaanvlees (3 keer per week).

Om mee te bestellen kan ik je het beste verwijzen naar de Vraag & Aanbodhoek.
Lucie110
5-sterren

Berichtdoor Lucie110 » Zo 13 Apr 2014, 15:57

Wekom op barfplaats !

Wat ontzettend vervelend dat je hond zoveel jeuk heeft en voor zoveel diersoorten allergisch is. Dat maakt het samenstellen van een menu niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk.

Als vleesbot zou je om te beginnen eendennekken kunnen nemen en als dat goed gaat al snel eendkarkas.
Als je ziet dat hij de eendkarkassen goed verteerd kan je lams en jonge geitenribben, haaskarkas, fazantkarkas en bv patrijskarkas toe gaan voegen. Niet alle honden vinden fazant en patrijs even lekker dus het zou fijn zijn als die van jou het wel lust. Wat betreft spiervlees kan je denken aan lam, geit, eend, paard, kalkoen, haas, gans en lama. Bij orgaan zou ik denken aan geit en lam, gelukkig hebben die ook een pens  ;) Probeer hier eens een menu van samen te stellen en te plaatsen in de rubriek Hoe ziet jouw BARF menu eruit?
Jelleke
1-ster

Berichtdoor Jelleke » Ma 14 Apr 2014, 12:45

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga met jullie informatie aan de slag en probeer daar een goed menu uit samen te stellen.
Als dat mij gelukt is dan zal ik het hier plaatsen om alsnog jullie goedkeuring te vragen.

Groetjes Marielle
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”