Djimm groeipijn

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Djimm groeipijn

Berichtdoor Barfplaats

siempie73
3-sterren

Djimm groeipijn

Berichtdoor siempie73 » Ma 07 Apr 2014, 22:42

Hoihoi,

Gister begon Djimm ineens met mank lopen rechtsachter. Soms even mank, soms helemaal omhoog en heel soms niets.

Een bevriende dierfysio heeft nog gevoeld, knie en heup en tenen waren iets gevoelig (hij vond het ieg niet prettig). Verder geen bijzonderheden te zien en te voelen. Ze adviseerde Arnica tabletjes omdat hij zich mss verstapt zou hebben.
Even aankijken tot woensdag.

Maar ik vond het vandaag toch wel teveel nog, het was zeker niets minder geworden. Soms loopt hij goed, soms mank en soms laat hij zijn achterpoot zelfs iets slepen/ hangen.
Toch maar de da gebeld en langsgegaan.
Gevoeld en het bleek dat het bovenbeenbot gevoelig was. Niet de gewrichten zelf maar wel het bot mn aan de kant van de knie en ook wat aan de heupkant.. Groeipijn... :'( arm ding

Gelukkig zijn ze erg provers, anders had ze geadviseerd om vlees te gaan voeren O0

Injectie metacam en drankje er van mee voor 5 dagen.

Djimm krijgt ongeveer 1/3 barf en 2/3 kvv.
Percentage voor het stukje barf is 40% vleesbot (1x kipnekken pw) 40% spiervlees 10% orgaan en 10% vis groente en eitje

Volgens de da hoefde ik niets te veranderen hieraan.
Hebben jullie een ander/ aanvullend idee hierover?

Alvast bedankt!!

Groetjes Simone
Sanyo
5-sterren

Re: Djimm groeipijn

Berichtdoor Sanyo » Vr 11 Apr 2014, 19:05

Ik moest destijds van Ronald Mouwen de totale hoeveelheid voer een paar dagen minderen, ik meen me te herinneren een derde minder geven.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 12 Apr 2014, 08:32

siempie73 schreef:Hoihoi,

Gister begon Djimm ineens met mank lopen rechtsachter. Soms even mank, soms helemaal omhoog en heel soms niets.

Een bevriende dierfysio heeft nog gevoeld, knie en heup en tenen waren iets gevoelig (hij vond het ieg niet prettig). Verder geen bijzonderheden te zien en te voelen. Ze adviseerde Arnica tabletjes omdat hij zich mss verstapt zou hebben.
Even aankijken tot woensdag.

Maar ik vond het vandaag toch wel teveel nog, het was zeker niets minder geworden. Soms loopt hij goed, soms mank en soms laat hij zijn achterpoot zelfs iets slepen/ hangen.
Toch maar de da gebeld en langsgegaan.
Gevoeld en het bleek dat het bovenbeenbot gevoelig was. Niet de gewrichten zelf maar wel het bot mn aan de kant van de knie en ook wat aan de heupkant.. Groeipijn... :'( arm ding

Gelukkig zijn ze erg provers, anders had ze geadviseerd om vlees te gaan voeren O0

Injectie metacam en drankje er van mee voor 5 dagen.

Djimm krijgt ongeveer 1/3 barf en 2/3 kvv.
Percentage voor het stukje barf is 40% vleesbot (1x kipnekken pw) 40% spiervlees 10% orgaan en 10% vis groente en eitje

Volgens de da hoefde ik niets te veranderen hieraan.
Hebben jullie een ander/ aanvullend idee hierover?

Alvast bedankt!!

Groetjes Simone

Ik vind dat de diagnose groeipijn erg makkelijk is gesteld. Dit kan alleen met behulp van rontgenfoto's.

Is het wel groeipijn (en nogmaals, eerst foto's), dan is het zeker raadzaam om het menu tijdelijk aan te passen. Stoppen met KVV en alleen barf geven in de volgende percentages:

20% vleesbot
20% groenten
20% spiervlees
30 % pens
10% ander orgaan

Het vlees, spiervlees en orgaanvlees/pens mag niet te vet zijn, dus snijd de allerergste stukken vet weg. Het gaat niet alleen om Ca maar ook om Kcal.
siempie73
3-sterren

Berichtdoor siempie73 » Ma 14 Apr 2014, 22:49

Dank jullie wel voor de adviezen.
Ik heb het menu aangepast. Vandaag was de 1e dag zonder de pijnstilling dus het is nu even afwachten, maar ik heb goede hoop :)
siempie73
3-sterren

Berichtdoor siempie73 » Za 26 Apr 2014, 10:48

Hoi, ben ik weer ;)
Djimm gaat erg goed nu. Hij krijgt nu 3 weken lang alleen zelf samengesteld en dat gaat dus prima.
Ik heb de volgende percentages aangehouden
25/ 30 % vleesbot
20 spiervlees
20 pens
20 groente
10 hart lever en nier samen

Djimm weegt 14, 5 kilo (al 3 weken, is dus niet lichter of zwaarder geworden sinds volledig barf ). Ik heb 4 % aangehouden en kom dan op 600 gram perdag.

Hij doet hetnu erg goed, loopt prima, is erg levendig.

Zal ik dan nu 3 weken na het begin van de groeipijn en overstappen voer ietsgaan wijzigen?
Vleesbot omhoog? Ten koste van? Pens en groente wrs?

Alvastt dank
nikèdog2000
5-sterren

Berichtdoor nikèdog2000 » Za 26 Apr 2014, 13:00

fijn dat hij geen groeipijn meer heeft
ik zou even niets veranderen
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 26 Apr 2014, 18:26

siempie73 schreef:Hoi, ben ik weer ;)
Djimm gaat erg goed nu. Hij krijgt nu 3 weken lang alleen zelf samengesteld en dat gaat dus prima.
Ik heb de volgende percentages aangehouden
25/ 30 % vleesbot
20 spiervlees
20 pens
20 groente
10 hart lever en nier samen

Djimm weegt 14, 5 kilo (al 3 weken, is dus niet lichter of zwaarder geworden sinds volledig barf ). Ik heb 4 % aangehouden en kom dan op 600 gram perdag.

Hij doet hetnu erg goed, loopt prima, is erg levendig.

Zal ik dan nu 3 weken na het begin van de groeipijn en overstappen voer ietsgaan wijzigen?
Vleesbot omhoog? Ten koste van? Pens en groente wrs?

Alvastt dank

Ik zou eerst 30% vleesbot gaan geven. En 5% minder pens. En dan 35% vleesbot gaan geven en 5% minder groenten. En dan 40% vleesbot gaan geven en 5% minder pens. En dan even kijken hoe het gaat. En dit proces zou ik langzaam laten verlopen in een tijdsbestek van een paar weken.
siempie73
3-sterren

Berichtdoor siempie73 » Za 26 Apr 2014, 20:33

Dank je wel.
Kan ik dan ivm de relatief kleine hoeveelheden het vleesbot wel aanvullen tot gewenste gewicht met kippen nekken of beter niet met nekken?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 28 Apr 2014, 07:31

siempie73 schreef:Dank je wel.
Kan ik dan ivm de relatief kleine hoeveelheden het vleesbot wel aanvullen tot gewenste gewicht met kippen nekken of beter niet met nekken?

Nekken zijn heel rijk aan calcium. Ik zou eerder voor karkassen en vleugels kiezen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”