blaasontsteking met blaasgruis

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

diliana
1-ster

Berichtdoor diliana » Do 03 Apr 2014, 13:04

Hallo, ik heb even een vraagje: mijn hond heeft een flinke blaasontsteking en in zijn urine waren kristallen gevonden waaruit kan blijken dat hij blaasgruis in zijn blaas heeft.  Nu heb ik ondanks dat ik er geen voorstander van ben  antibiotica meegekregen en ondersteun Ik dat met cranberry dragees.  Nu adviseerde de dierenarts mij in dieet voer te gaan geven omdat hij daar goede resultaten uit haalt.  Nou ga ik dat dus niet doen omdat ik al jaren met deze hond barf. Hebben jullie misschien tips om iets juist wel of juist niet te geven (met barf) of hebben jullie misschien iets natuurlijks om de blaasgruis en problemen mee te verhelpen? alvast bedankt voor de tips en het meedenken
Radja
5-sterren

Re: blaasontsteking met blaasgruis

Berichtdoor Radja » Do 03 Apr 2014, 20:52

Weet je hoe hoog de ph waarde was van de urine en om wat voor kristallen het gaat? Struviet of toch een ander? Eerst daar achterkomen en dan zou ik je evt kunnen helpen.

Maar nu moet je jouw hond zoveel mogelijk laten drinken,bijv boullion ff zelf trekken van kip,gewoon water is ook oke hoor,maar een soepje drinken ze toch liever ;)
Laatst gewijzigd door Radja op Do 03 Apr 2014, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
diliana
1-ster

Berichtdoor diliana » Do 03 Apr 2014, 21:26

Oké bedankt voor de tip.  Ik weet dat zijn ph waarde 7.5 was en volgens mij had de da het over struviet.
Radja
5-sterren

Berichtdoor Radja » Vr 04 Apr 2014, 09:14

De urine verzuur je met door je hond vitamine C met ascorbinezuur te geven,niet die vertraagde afgifte. Ik weet niet hoeveel jouw hond weegt,maar stel hij weegt tussen de 25 en 30 kilo,kan je hem 1000 tot 1500mg per dag geven. Mocht hij diaree krijgen dan verminder je de dosis.
En 2 x per dag een halve eetlepel biologische appelazijn over zijn eten.
Ik raad je ook aan om phwaarde strips aan te schaffen om zo nu en dan tijdens het verzuren de urine te controleren.
En doorgaan met de cranberry. En natuurlijk veel laten drinken.

Succes en beterschap
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 04 Apr 2014, 09:51

Volgens mij ontstaat struviet vaak doordat er eerst blaasontsteking is en die bacterieen zorgen voor een alkalisch milieu, waar zich dan weer struviet in ontwikkeld. En soms ontkom je er dan niet aan om een AB te geven. Tegelijkertijd is het zo dat die bacterieen niet houden van een zuur milieu en het aanzuren van de urine een goed plan is. Soms is AB dan niet nodig. Soms wel. Het is altijd handig om de urine op kweek te zetten zodat je weet wat voor bacterie er in de urine zit.

Verzurend zijn: vlees, orgaanvlees, cranberry, vitamine C (ascorbinezuur), biologische appelazijn.

Geef nu geen groenten en geen fruit.

Die brokken doen 2 dingen: ze verzuren het milieu en ze zorgen ervoor dat de hond meer gaat drinken. En dat laatste is ook heel belangrijk. Spoel je hond zoveel mogelijk door door hem lekker drinken aan te bieden. Liefst bouillon, waar je dan best een klein snufje zout in mag doen want dat bevorderd het drinken. Als dat niet lukt kun je ook verdunde karnemelk geven.

Ik vind het ook een goed plan om zelf de pH waarde te gaan meten. Als de pH waarde rond de 6.5 zit, weet je dat je op de goede weg bent.
diliana
1-ster

Berichtdoor diliana » Vr 04 Apr 2014, 13:40

Super bedankt voor de tips.  Heb ook gelezen dat je in dit geval minder dan 40 % botvlees moet gaan geven. Klopt dat? Hij zat ongeveer op 40 a 45% dus heb dat al naar 35% laten zakken en dan heb ik ipv 20% orgaan 25%orgaan  gedaan om het te compenseren. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”