Vraag over gepureerde groente en fruit in de koelast bewaren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Nathalie van H
3-sterren

Vraag over gepureerde groente en fruit in de koelast bewaren

Berichtdoor Nathalie van H » Di 25 Mar 2014, 12:18

Ik heb toch maar een blender aangeschaft, omdat ik het uitproberen en samenstellen van het BARF menu steeds leuker ga vinden.
Dus sperziebonen, wortel, paprika, zeekraal en broccoli in de blender gedaan en wat yoghurt toegevoegd. Het ziet er prima uit, een groen prutje. Senna vind het ook nog lekker  ;) Ook heb ik appel met banaan tot een prutje gemaakt en dat valt ook goed in de smaak.

Nu is mijn vraag, hoelang kan ik beide papjes goed houden in de koelkast?
pike
5-sterren

Re: Vraag over gepureerde groente en fruit in de koelast bewaren

Berichtdoor pike » Di 25 Mar 2014, 21:32

Twee dagen vind ik voor de groente het maximum, fruit zou ik niet langer dan een dag bewaren, ik vind schoongemaakt en in stukjes gesneden fruit al erg snel achteruitgaan in de koeling, wat moet het dan wel niet doen als het gepureerd is. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ze krijgen hier altijd zo een stukje fruit van wat we zelf eten. Dat pureer ik nooit. Groente maak ik voor circa 2 weken vooruit en vries ik in in porties voor 2 dagen.

Overigens behoort paprika tot de Nachtschadefamilie en kan jeuk veroorzaken. Kan, het hoeft niet. Maar er zijn honden die er niet tegen kunnen.
Laatst gewijzigd door pike op Di 25 Mar 2014, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Di 25 Mar 2014, 21:42

Inderdaad, een paar dagen.
Ik maak veel ;-) en vries dat in kleine bakjes in.

Suzanne
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Di 25 Mar 2014, 22:02

Even over de sperziebonen: in rauwe peulvruchten zit een stofje genaamd lectine, wat giftig is. Het wordt voor mensen afgeraden om rauw te eten. Even dat je het weet :)
jasmijn
5-sterren

Berichtdoor jasmijn » Wo 26 Mar 2014, 14:27

kakocavi schreef:Even over de sperziebonen: in rauwe peulvruchten zit een stofje genaamd lectine, wat giftig is. Het wordt voor mensen afgeraden om rauw te eten. Even dat je het weet :)

Ik geloof dat dit al weer een tijdje geleden weerlegd is, is hier op barfplaats ook een topic over geweest.
Ik had begrepen dat sperziebonen een uitzondering daar op bleken te vormen.
Ik weet niet meer hoe en wat maar misschien kan iemand anders me even bij vallen en het fijnen uitleggen  ;)
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Wo 26 Mar 2014, 14:43

jasmijn schreef:Ik geloof dat dit al weer een tijdje geleden weerlegd is, is hier op barfplaats ook een topic over geweest.
Ik had begrepen dat sperziebonen een uitzondering daar op bleken te vormen.
Ik weet niet meer hoe en wat maar misschien kan iemand anders me even bij vallen en het fijnen uitleggen  ;)
Is dat zo? Ik leesnog steeds overal op internet dat het een risico vormt, inclusief verklaring en achtergrond. Ik zou dan eerlijk gezegd toch geen risico willen nemen.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 26 Mar 2014, 15:05

De hoeveelheid lectine in snij- en sperziebonen is heel klein. Dat zal wel de reden zijn waarom gezegd wordt dat ze niet gekookt hoeven te worden. Kan natuurlijk nooit kwaad om ze toch even te koken. Kost wat extra tijd maar het pureert ook weer wat gemakkelijker  :)
In dit topic staat dat het niet hoeft:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=37333.0

Nou is hier sprake van phasine, maar phasine is voor zover ik het kan vinden het lectine van de bonen. (Boon in het latijn is Phaseolus).
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Wo 26 Mar 2014, 15:39

pike schreef:De hoeveelheid lectine in snij- en sperziebonen is heel klein. Dat zal wel de reden zijn waarom gezegd wordt dat ze niet gekookt hoeven te worden. Kan natuurlijk nooit kwaad om ze toch even te koken. Kost wat extra tijd maar het pureert ook weer wat gemakkelijker  :)
In dit topic staat dat het niet hoeft:

index.php?PHPSESSID=000ca194ad0f68f53771fa3f8b1d4aff&topic=37333.0

Nou is hier sprake van phasine, maar phasine is voor zover ik het kan vinden het lectine van de bonen. (Boon in het latijn is Phaseolus).
Phasine wordt officieel phytohaemagglutinin genoemd, en is inderdaad meest voorkomend in bonen. In hoge doses is het giftig, maar in sperziebonen komt het niet in hoge doses voor, hoewel ik nergens kan ontdekken hoe hoog de concentratie dan wel is. Kidneybonen kunnen bij consumptie van vijf rauwe bonen al problemen veroorzaken bij mensen.
Ik denk inderdaad dat het in sperziebonen niet direct risico oplevert, maar lectines kunnen wel binden aan cellen in de darmwand en daar de absorptie van voedingsstoffen beinvloeden; het staat bekend als antinutrient. Ook kan het rode bloedcellen laten klonteren. Dat levert door de kleine hoeveelheden geen direct risico op, maar misschien wel een klein nadeel voor het dier. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en het niet voeren, er zijn immers genoeg andere gezonde groenten om uit te kiezen.
Nathalie van H
3-sterren

Berichtdoor Nathalie van H » Do 27 Mar 2014, 12:03

Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen. De hoeveelheid sperziebonen die ik heb gebruikt was een ons of 3, de paprika was een halve. Na het pureren heb ik alles in 6 zakjes verdeeld, dus het gaat in kleine hoeveelheden. Ieder geval zal ik de sperziebonen en paprika in het vervolg achterwege laten. 

Waaruit bestaat jullie mix dan precies?
startouw
3-sterren

Berichtdoor startouw » Do 27 Mar 2014, 12:27

afgelopen keer was mijn mix :

6 wortels, 2 witlof, 4 stengels bleekselderij, klein stuk brocolli, 1/2 krop sla,  stuk gember, 4 teen knoflook, 1/2 bosje peterselie, 2 courgettes.  is hier met 2 honden genoeg voor 3 weken
ze vinden het erg lekker  :biggrin2:
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Do 27 Mar 2014, 13:04

Alfalfa, wortel, spinazie, andijvie, broccoli, broccolikiemen, peterselie, boerenkool, veldsla...
Nathalie van H
3-sterren

Berichtdoor Nathalie van H » Do 27 Mar 2014, 17:26

startouw schreef:afgelopen keer was mijn mix :

6 wortels, 2 witlof, 4 stengels bleekselderij, klein stuk brocolli, 1/2 krop sla,  stuk gember, 4 teen knoflook, 1/2 bosje peterselie, 2 courgettes.  is hier met 2 honden genoeg voor 3 weken
ze vinden het erg lekker  :biggrin2:

Top, dank je!
Nathalie van H
3-sterren

Berichtdoor Nathalie van H » Do 27 Mar 2014, 17:27

kakocavi schreef:Alfalfa, wortel, spinazie, andijvie, broccoli, broccolikiemen, peterselie, boerenkool, veldsla...

Ook helemaal duidelijk, dan heb ik een "nieuwe" richtlijn ;-) Dank je!
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Do 27 Mar 2014, 18:09

Nathalie van H schreef:Ook helemaal duidelijk, dan heb ik een "nieuwe" richtlijn ;-) Dank je!
Geen probleem en succes verder :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”