help!! beginnend barfer heeft wat advies/hulp nodig bij een aantal vragen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
gingergirl87
1-ster

help!! beginnend barfer heeft wat advies/hulp nodig bij een aantal vragen

Berichtdoor gingergirl87 » Ma 24 Mar 2014, 13:06

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnend Barfer die dringend wat hulp en advies nodig heeft.
Ik woon in Lekkerkerk, en heb sinds November vorig jaar een Hond, Amy.
Wij hebben haar geadopteerd vanuit een asiel uit Portugal toen ze 2 maanden oud was. Ze is een Labrador Kruising, onwijs lief en mooi beestje, is nu bijna 7 maanden oud en al 26 kilo!

Helaas had ze veel problemen met haar darmen en was constant aan de diarree. Veel onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit, was kerngezond, geen bacterie of parasiet.
Ik had brokken van de dierenarts. Ze schrokte ook veel waardoor ik ben overgestapt op grotere brokken. nog steeds veel aan de diarree, het zou allemaal wel weer over gaan volgens de dierenarts. Ook onwijs winderig, zaten constant onze neus dicht te knijpen van de geuren die ze produceerde  :o

Vervolgens was ik er klaar mee en adviseerde onze trainer van de puppy training zelf voer te gaan maken. Gezien het recept wat hij mij gaf mij niet aanstond daar er ook veel nachtschade producten bij gedaan werden, maar ook elke dag rijst, en ik wist dat dit niet goed was voor een hond ben ik op onderzoek uitgegaan en hier terecht gekomen. Ben begonnen op KVV van Smuldier en maak zelf haar groenten klaar. Met de groenten soorten die wel goed voor honden zijn, ook weer hier geleerd :)

Sinds die tijd super ontlasting, geen winderigheid meer en een blije en gezonde Amy!
gezien ze toch wat last heeft van haar spijsvertering ben ik nu ze eindelijk stabiel op het Smuldier is, aan het overstappen naar Barf, ik wil haar uiteindelijk of helemaal overzetten op barf, of een combinatie van kvv en barf.

Maar ik moet eerlijk zeggen als beginnend barfer, en elke avond alle topics lezende zie ik soms door alle bomen en negatieve reacties op kvv het bos niet meer.
Ik heb haar nu op kvv Smuldier, en op de kippennekken. Hier heeft ze soms nog keutels door en is echt nog aan het wennen aan de nekken. Daarbij geef ik haar dus groenten, en sinds kort ook kippen - maagjes, hart en levertjes. Dit gaat goed, op de keutels hier en daar na, maar als ik het ietsjes minder in de nekken heeft ze mooie ontlasting.
Nu wil ik deze week gaan beginnen aan kippen vleugels, een klein stapje verder, daar ik veel lees dat er in de nekken schildklier kan zitten wat weer heel slecht voor haar is. Daarbij voer ik haar nu ook rundvlees waar ze eerst even aan moest wennen, maar dat gaat nu ook echt goed!

Nu vraag ik mij een aantal dingen af, en ik hoop dat jullie mij daarbij willen en kunnen helpen, ik wil graag het beste voor ons lieve hondje!

1: zit er echt schildklier in kippennekken? De slager zegt namelijk van niet
2: hoe bereken je nou precies het percentage spiervlees als dit ook al om het bot heen zit, neem als voorbeeld dan maar even de kippennekken of vleugels
3: welke kvv is nou wel of juist niet goed? Ik hoor veel over lotgering en smuldier, het zou slecht zijn ed, zowiezo smuldier door de toevoegingen die een pup niet zou moeten krijgen?
4: hoe bereken ik de benodigde percentages voor kvv als dit niet direct op de verpakking staat? om goed te combineren met barf wil ik het berekenen, maar alleen de eiwitten, ruwe as ed staan er op aangegeven.
5: ik zie veel mensen aangeven in de topics dat ze op barf goedkoper uit zijn dan op kvv. Ik vraag me werkelijk af hoe dan? Ik betaal me nu al een ongeluk aan barf, waardoor ik het samen met kvv wil combineren. begrijp me niet verkeerd, wil het allerbeste voor het hondje, maar mijn budget heeft wel een grens...Koop ik het verkeerd in? want aan het rundvlees, hartjes maagjes en kippennekken ben ik nu al zo'n 30 euro per week kwijt, vind dat best wel veel, en dan voer ik haar nog de helft aan kvv dus dat tikt best wel aan.
6: ik voer haar 2 keer per dag sinds een maand, daarvoor 3 keer per dag. De 1 zegt dat ik naar 1 keer per dag moet gaan en de ander zegt juist 2 keer per dag, hoe denken jullie hier over? en per welke leeftijd zou je dan evt 1 keer per dag moeten gaan voeren?

In ieder geval bedankt voor de genomen moeite mijn vragen te willen beantwoorden, stel het zeer op prijs! Wordt soms wat onzeker van alle topics en weet echt niet meer waar ik moet gaan lezen, dus vandaar dat ik het even zo probeer. Ik merk wel dat Barf en kvv echt heel veel beter gaat dan die stomme brokken! Dus ga er graag mee door!

Groetjes!
Laatst gewijzigd door gingergirl87 op Ma 24 Mar 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
5-sterren

Re: help!! beginnend barfer heeft wat advies/hulp nodig bij een aantal vragen

Berichtdoor Thea » Ma 24 Mar 2014, 13:24

Welkom op BP ;)
1) Over de schildklier in de nekken zijn twijfels volgens mij. Schijnt ook zo klein te zijn dat je amper ziet :-\
  Daarom word er aangeraden niet meer als 2x pw nekken te voeren
2) We gaan ervan uit dat een karkas waar nog behoorlijk wat vlees aan zit 50/50 is. Maar bv een kippenpoot is denk ik 70% vlees 30% bot.
  Je zou een x het vlees ervan af kunnen halen wil je het precies weten.
3) Ook over de KVv bestaat veel meningsverschillen de ene hond doet het goed op bv smuldier de andere op haaksbarf. Lig er ook een        beetje aan waar het baasje goed gevoel bij heeft.
4) Wat wil je gaan doen als je bv 5 dagen kvv en 2 dagen barf wil doen hoef je niet zo nauw te kijken, de meeste laten dan orgaan weg omdat dat genoeg in de kvv zit.
5) Barf kan zeker goedkoper door bv hier via de lijntjes te kopen, of bij div bedrijven zoals Degomeat (wel weer iets duurder soms).
  Maar ook bij Slagerij west in rotterdam kan je veel kopen. Wel een vereiste dat je een grote vriezer heb, zodat je groot kan inkopen bij bv de lijntjes ;)
6) Mijn hond was geloof ik iets van 9 maanden toen ik overstapte naar 1x per dag eten. Het voordeel daarvan is dat ze veel voldaner zijn.
  Ik geef het aan het einde van de middag dan heeft hij de hele nacht om lekker te verteren, terwijl hij niet meer druk met spelen ect is.

Brokken zijn idd stom, maar nog stommer de fabrikanten en DA's die zeggen dat het het beste voor je hond is. :-\
gingergirl87
1-ster

Berichtdoor gingergirl87 » Ma 24 Mar 2014, 15:06

Hoi Thea,

Bedankt voor je reactie!
1)Gezien ik haar wil laten wennen aan de kippen nekken geef ik het haar nu sinds een weekje elke dag, maar kan dit beter gaan minderen begrijp ik. Ik wilde toch ook al met de  vleugels beginnen, dus dan ga ik daar maar gelijk mee aan de slag.
2)oke dat had ik nog niet gelezen, nu kan ik het wat beter berekenen. Super tip, ik ga het er een keer afhalen, ( dat ik daar zelf niet aan gedacht heb zeg...)
3) ze doet het goed op smuldier, voor zover goede ervaring mee. Maar wat het op de lange duur zal doen met haar gezondheid daar hoor je veel negatieve verhalen over. geef je zelf ook kvv of alleen barf?
4) ik weet nog niet zo goed wat ik wil gaan doen, doe het nu 50/50 zodat ze kan wennen aan bot ed. het liefst zou ik helemaal over gaan op barf omdat ik dan echt zeker weet wat ze te eten krijgt, maar voor nu zit ik op 50/50 en dan vind ik het best moeilijk om het goed af te meten met kvv omdat er niet in staat welke percentages ze erin hebben gestopt
5) ik koop het nu bij een slagerij in rotterdam, vlakbij kralingen, een soort turkse supermarkt (ali Baba) op de frits ruysstraat. Daarbij haal ik het ook bij de kippenboer op de bermweg in Capelle aan den IJssel. ik heb vorige week een grote vrieskist aangeschaft speciaal voor het eten van Amy, dus met vriesruimte zit het wel goed. Ik ga eens kijken naar de lijntjes die hier te vinden zijn vanavond op mijn gemakje. Weet je toevallig hoe de slagerij in west heet?
6) had je niet het idee dat je hond in de ochtend zijn eten miste? Nu is Amy wel echt een vreetzakje, moet haar echt remmen, maar weet niet of dit ook zo zal zijn als ik haar in 1 keer alles geef of dit juist door de volle maag veel minder zal zijn dan in 2 keer per dag.

Ja ik snap het ook niet dat ze blijven afraden om te barfen met je hond, terwijl je gewoon met het blote oog ziet dat het veel beter is dan dat fabrieksvoer!  :-\

In ieder geval bedankt voor je antwoorden, kan hier al heel wat mee!
Thea
5-sterren

Berichtdoor Thea » Ma 24 Mar 2014, 15:43

Die slagerij heet Slagerij West ;) Prijzen kan je vinden in de vraag en aanbod gedeelte. Titels van topics staat dan SW. Maar ook het Islam Center (onder aan deze pagina een advertentie).
Ik geef mijn hond s 'morgens een restje kvv van de katten 25 gr met beetje yoghurt zodat hij niet helemaal leeg is ;)
Maar dat hoef niet :)
Vaak zijn honden meer voldaan door 1x voeren.
Heb je wel de rekenhulp gevonden van Barfplaats. www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Ma 24 Mar 2014, 20:35

Als je nu bij slagers koopt die het vlees voor menselijke consumptie verkopen, dan is het niet zo gek dat je zo duur uit bent. Lijntjes en leveranciers zijn dan goedkoper. Vergelijk de prijzen die je nu betaald hebt maar eens met www.degomeat.nl om maar een voorbeeld te noemen.

Ik voer zelf 1 keer per dag. Aangezien je hond nog redelijk jong is, zou je kunnen overwegen om gewoon rustig om te schakelen. De avondportie steeds iets groter en de ochtendportie steeds iets kleiner maken. Zo went je hond er rustig aan en kun je zien of hij voldaan en tevreden is na de grotere maaltijd.
gingergirl87
1-ster

Berichtdoor gingergirl87 » Ma 24 Mar 2014, 21:18

Thea schreef:Die slagerij heet Slagerij West ;) Prijzen kan je vinden in de vraag en aanbod gedeelte. Titels van topics staat dan SW. Maar ook het Islam Center (onder aan deze pagina een advertentie).
Ik geef mijn hond s 'morgens een restje kvv van de katten 25 gr met beetje yoghurt zodat hij niet helemaal leeg is ;)
Maar dat hoef niet :)
Vaak zijn honden meer voldaan door 1x voeren.
Heb je wel de rekenhulp gevonden van Barfplaats. http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/

oke dan ga ik daar binnenkort ook eens langs! Ga nu eens kijken tussen het vraag en aanbod gedeelte en de genoemde leveranciers om de vriezer te vullen :)
Zat inderdaad ook al te denken om haar s'morgens wel iets te gaan geven zodra ze naar 1 keer voeren per dag gaat, zo doe ik dat nu ook nog tussen de middag om haar niet helemaal zonder eten te zetten. Veel i het niet, maar paar plakjes kipfilet of zoiets dergelijks, waar ze ook niet dik van wordt. Ja die rekenhulp heb ik als eerste gevonden, heb de sheet ingevuld en moet die om de week a 2 weken aanpassen gezien haar groei. Dan print ik hem uit en ga ik het ook per dag berekenen en hang ik het in de keuken :)
Heb me eerst heel erg ingelezen en voorbereid op de maaltijden, hoe te beginnen van brok naar barf, welke botten wel, welke niet ga zo door. Dat heb ik allemaal redelijk door. Maar nu een tijdje bezig heb je soms toch van die vragen die je niet direct uit de stof kunt halen. Daarbij de diversiteit aan reacties van mensen doen je soms gewoon twijfelen. Wat helemaal niet  erg is, want daardoor blijf je wel alert en goed nadenken over hetgeen je doet, maar het maakt me soms ook wat onzeker omdat ik het wel goed wil doen, en haar niet tekort wil doen of laten oplopen. Zit jou hond helemaal op Barf of ook op KVV? Mijn katten moeten er niets van hebben, dat vind ik echt jammer. Die zitten nog aan de brokken. Heb je daar toevallig ook tips voor? haha heb al zoveel geprobeerd, ze gaan echt in honger staking als ik ze geen brokken of normaal katten vlees geef. Warm maken, enz. Vis lusten ze niet eens en een plukje gekookte kip ook al niet. Rare beesten! Vogeltje vangen doet er 1 van de 3 wel, maar die legt ze voor mijn deur en zie geen 1 druppeltje bloed. Echt als dank naar ons maar niet voor haar eigen lust geloof ik  :biggrin2:
Heb in ieder geval alweer een hoop bijgeleerd zo Thea, heel veel dank!
gingergirl87
1-ster

Berichtdoor gingergirl87 » Ma 24 Mar 2014, 21:25

Kaela schreef:Als je nu bij slagers koopt die het vlees voor menselijke consumptie verkopen, dan is het niet zo gek dat je zo duur uit bent. Lijntjes en leveranciers zijn dan goedkoper. Vergelijk de prijzen die je nu betaald hebt maar eens met http://www.degomeat.nl om maar een voorbeeld te noemen.

Ik voer zelf 1 keer per dag. Aangezien je hond nog redelijk jong is, zou je kunnen overwegen om gewoon rustig om te schakelen. De avondportie steeds iets groter en de ochtendportie steeds iets kleiner maken. Zo went je hond er rustig aan en kun je zien of hij voldaan en tevreden is na de grotere maaltijd.

Dank voor je reactie en tips Kaela! Heel fijn dat ik zo wat meer bij kan leren! 

Nee ik zat dat inderdaad ook al te bedenken maar wist gewoon niet zo goed waar ik moest zoeken, heb het ook op internet geprobeerd te zoeken maar dan kreeg ik voornamelijk het gedraaide en vermalen vlees te zien. echte lappen vlees enzo heb ik niet kunnen vinden, Op Degomeat zal ik gelijk eens een kijkje gaan nemen.
Ik heb haar inderdaad ook op de rustige manier ook van 3 naar 2 keer per dag voeden overgezet, dat ging wel goed. Ze krijgt nu nog een plakje kipfilet of iets dergelijks, maar echt een maaltijd is dat natuurlijk niet meer. Verder is het een zwerfhondje geweest als kleine pup zijnde, dat merk je wel. Zit geen stop op qua eten :) als ik haar een hele koe zou geven vreet ze hem volgens mij gewoon op haha. Voordeel is wel dat ze echt alles lust. Vis, groenten, nootjes, noem het maar op. Alleen een klein stukje paprika heeft ze tot nu toe heel verontwaardigd uitgespuugd :P
Cindy de Wolf
5-sterren

Berichtdoor Cindy de Wolf » Ma 24 Mar 2014, 22:25

Mijn honden zitten volledig op BARF al jaren, zelf ben ik begonnen met carnibest als kvv circa 10 jaar geleden. Verder is het geen hogere wiskunde als je je % maar goed hebt en goed kan inschatten hoeveel een vleesbot aan vlees bevat. Vleugels, kippenpoten zijn in de regel circa 60% vlees en 40% bot. Normaliter hoef je hier niets bij te voegen als het in je menu zo uitkomt. Haasrugkarkas is vaak maar 20% vlees en 80% bot dus daar moet of orgaanvlees of spiervlees bij. Bij degomeat zijn de eendenkarkassen, eendenrugstuk, eendennekken, bijna alles van kip, de konijn vaak ook (wisselt nog wel eens) gewoon grof 50/50. En verder is het indelen hoe jij het het prettigst vind. Hier krijgen ze 5 ochtenden spiervlees, 1 ochtend vleesbot + orgaan en 1 ochtend vleesbot, 3 avonden vleesbot + orgaan, 2 avonden vleesbot + pens en 1 avond vis, 1 avond vleesbot wat dan vaak uit 70% vlees bestaat.

Ik bestel maandelijks bij Degomeat, als je wilt kan je nu nog mee doen levering is volgende week 3 april. Bestellen kan tot en met donderdag. Ik woon in Den Haag.
gingergirl87
1-ster

Berichtdoor gingergirl87 » Di 25 Mar 2014, 18:43

Dank voor je reactie Cindy!

Ik ben nu een aantal avondjes bij degomeat aan het snuffelen en zie dat het inderdaad stukken goedkoper dan hoe ik het nu aanschaf allemaal!  ::)
Bedankt voor je aanbod betreft mee bestellen, het is alleen niet zo handig daar jij in Den-Haag woont en dat voor mij best een stukje tuffen is, de bezorgkosten die komen overeen met een ritje heen en weer voor mij  :( Maar ik zie zojuist dat ik het ook kan ophalen, het zit niet zo heel ver van mijn werk vandaan en we wandelen regelmatig in een bos daar in de buurt, dus ik zie wel kans om het op te gaan halen, dat is weer een voordeel! Mocht ik hier wat mensen mee kunnen helpen? Dan hoor ik het graag! Geen probleem!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”