BPWR: bestelauto particulier of als personenauto rijden....

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht
Deesje
5-sterren

BPWR: bestelauto particulier of als personenauto rijden....

Berichtdoor Deesje » Wo 19 Mar 2014, 11:39

Inmiddels denk ik dat ik bijna op de hoogte ben van alle ins en outs op dit gebied hihi.. maar toch..

Ik heb een peugeot partner gekocht, de vraag nu is ga ik die rijden als bestelauto particulier (motorrijtuigenbelasting is dan 270,- per kwartaal) of als personenauto (motorrijtuigenbelasting 328,-)

Voor een bestelauto is het enige verschil dat er dan een gesloten tussenwand in moet zitten.. nou ja dat is dus een beetje de vraag want er wordt gesproken over een 'afscheiding over de volledige hoogte en breedte direct achter de bestuurdersstoel'. Wat nu als ik daar een hondenrek in laat plaatsen? want in het overzicht staat niet dat dit niet kan/mag..

Er is her en der te lezen dat het een gesloten tussenwand moet zijn zonder opening naar de laadruimte, maar dat kan ik niet per definitie meer zo terug vinden..

Grote verschil maakt dat ik als ik hem als bestelauto particulier koop dus de bpm moet betalen aan de belastingdienst en als ik hem als personenauto koop dan betaal ik de bpm aan de garage... en de wegenbelasting voor personenauto is dan iets duurder..

Kortom, officieel zou het tussenschot er niet uit mogen als je hem als bestelbus rijdt, maar ik lees overal dat iedereen dat 'gewoon' gedaan heeft.. niemand weet het precies, want ik ben al een tijd aan het bellen, ook bij de belastingdienst moeten ze alles 100000x overleggen omdat niemand daar het weet  8)

Lekker handig weer, wat zouden jullie doen?
Kinnie
5-sterren

Re: BPWR: bestelauto particulier of als personenauto rijden....

Berichtdoor Kinnie » Wo 19 Mar 2014, 12:04

Ik heb een citroën berlingo, met een tussenschot waarin een raampje zit. Ik rijd hem ook als bestelauto particulier omdat dat mega veel belasting scheelt (benzine, dus nu maar 61 euro per kwartaal). Ik heb dat raampje eruit gehaald :D
Maar wel bewaard voor het geval dat ;)
lianneke
5-sterren

Berichtdoor lianneke » Wo 19 Mar 2014, 12:07

Citroen berlingo, zijn hetzelfde als de partners, gekocht bij een garage, zonder tussenschot, heeft er ook nooit in gezeten. Is bestel op kenteken en betaal 209 euro per kwartaal. Wel diesel.
Gaat ook zo, zonder schot dus, door de keuring. De bench mag er in blijven, wordt gezien als lading.
Juul
5-sterren

Berichtdoor Juul » Wo 19 Mar 2014, 12:15

Volgens mij heeft dat ook met de leeftijd van de auto te maken. Ik lees even mee. Ik zou ook graag weten hoe het precies zit.

Kan de RDW je niet meer vertellen?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 19 Mar 2014, 12:29

Ben ik nou gek?

Een Partner is in mijn ogen een kleine bestelauto.

Tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... estelautos

Ik heb een Kangoo. Met dicht tussenschot met een raampje.
nikèdog2000
5-sterren

Berichtdoor nikèdog2000 » Wo 19 Mar 2014, 13:08

wat duur die wegenbelasting
ik betaal 60 euro per kwataal
lianneke
5-sterren

Berichtdoor lianneke » Wo 19 Mar 2014, 13:31

Lizzy schreef:Ben ik nou gek?

Een Partner is in mijn ogen een kleine bestelauto.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... estelautos

Ik heb een Kangoo. Met dicht tussenschot met een raampje.

Dat schotje van dertig cm zit er overigens wel ja, maar ik dacht dat ze bedoelde dat het helemaal dicht moet zijn. Die dertig cm stelt niet zoveel voor mijn inziens.
TessaThomas
5-sterren

Berichtdoor TessaThomas » Wo 19 Mar 2014, 15:53

Wij hadden ook een Partner als bestelauto particulier. Tussenschot er uit gehaald en dan bleef er een tussenschotje van 30cm over over de hele breedte. Nooit problemen mee gehad. Nu was die van ons een stuk ouder en veel goedkoper in de wegenbelasting :P (Diesel) Eeuwig zonde dat die stuk ging.
winni
4-sterren

Berichtdoor winni » Wo 19 Mar 2014, 16:08

Ik heb een Berlingo uit 2003 (Diesel). Ik gebruikte hem zakelijk, maar per 1 maart privé. Er zit in ieder geval een tussenrek ik van een soort draadgaas, Ik wist niet dat je kunt kiezen? Ben benieuwd waar ik voor aangeslagen word dan. Ik kon niet eens doorgeven dat ik zakelijk gestopt ben bij ze. Dat ging namelijk via automatische melding door de KvK.
Over een paar maanden staat ie trouwens te koop. Ik ga over naar een kleine personen auto omdat ik minder wegenbelasting wil. 
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Wo 19 Mar 2014, 17:46

@lizzy, hij valt onder de middelgrote bestelauto's, dus dan moet er volgens de RDW ook een schot over volledige breedte en hoogte.

wel zei de meneer dat de belastingdienst vrijstelling kan geven op een opening in het tussenschot, dus als je uit legt dat je honden vervoert dat je het tussenschot open mag maken... maar als ik nu na 3 keer de belastingdienst auto gebeld te hebben hoor hoeveel verschillende verhalen ik te horen krijg...

officieel moet er dus een heel tussenschot in en zou de belastingdienst mogen bepalen of dat 'open' mag of niet.. wat minder officieel kan het ding er gewoon uit en zou je hooguit op termijn bij de keuring even moeten kijken of je hem terug zet.. maar om dus het iets lagere wegenbelasting tarief te mogen rijden (bestel particulier) moet hij er officieel wel echt in..
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Wo 19 Mar 2014, 17:46

voor een aantal oudere auto's (weet niet precies maar dacht van voor 2010) hoeft er geen tussenschot in, die mogen gewoon open zijn. de regels zijn toentertijd aangescherpt.
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Do 20 Mar 2014, 21:25

nou ik ben eruit.. volgende week rond deze tijd heb ik een nieuwe auto  :D en de tussenwand gaat er lekker uit, dan ga ik bedenken hoe ik het verder ga inrichten qua rekken/bench. Ik wil de honden denk ik op een verhoogde vloer, met rekken direct achter de stoelen.. zo kunnen ze als de auto leeg is via de achterdeuren inspringen en als de auto vol is via de zijdeur.

Iemand nog aanvullingen, dingen om rekening mee te houden???
EliScooby
5-sterren

Berichtdoor EliScooby » Do 20 Mar 2014, 21:34

Deesje schreef:nou ik ben eruit.. volgende week rond deze tijd heb ik een nieuwe auto  :D en de tussenwand gaat er lekker uit, dan ga ik bedenken hoe ik het verder ga inrichten qua rekken/bench. Ik wil de honden denk ik op een verhoogde vloer, met rekken direct achter de stoelen.. zo kunnen ze als de auto leeg is via de achterdeuren inspringen en als de auto vol is via de zijdeur.

Iemand nog aanvullingen, dingen om rekening mee te houden???

Zorg ervoor dat er ondanks de rekken, nog genoeg vlees in kan voor de lijntjes :biggrin2: Dozen konijn zijn 60x40(x10?)cm ::)
Deesje
5-sterren

Berichtdoor Deesje » Do 20 Mar 2014, 21:44

Mini's 3-tal schreef:Zorg ervoor dat er ondanks de rekken, nog genoeg vlees in kan voor de lijntjes :biggrin2: Dozen konijn zijn 60x40(x10?)cm ::)

haha rekken zijn makkelijk te demonteren  ;)
Juul
5-sterren

Berichtdoor Juul » Do 20 Mar 2014, 21:50

Zorg ervoor (als je tenminste aparte benches hebt). Dat bij een aanrijding van achteren en dus een kapotte klep, alletwee de honden via de zijdeur of via de stoelen toch nog naar buiten kunnen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Bar-plaats”