Nieuw en onervaren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Nieuw en onervaren

Berichtdoor Barfplaats

Marjolein1
1-ster

Nieuw en onervaren

Berichtdoor Marjolein1 » Zo 02 Mar 2014, 17:12

Hallo allemaal, mijn naam is Marjolein en ik ben het trotse baasje van drie (sphynx) katten en drie honden (twee berners en een mopsje). Onze mops krijgt kvv van Kivo en onze berners krijgen 's morgens brok en 's avonds ook Kivo. We willen onze berners nu ook over gaan zetten op alleen kvv en daarnaast lijkt het mij leuk en lekker voor ze om als extra/snack wat barfproducten te gaan voeren ipv de gebruikelijke oren en kluiven die ze krijgen. Ze hebben al eens kippennekken gehad en stukjes kraakbeen van de slager en dat ging goed. Ik heb nu een bestelling geplaatst en ben begonnen met de "makkelijkste" producten voor onervaren honden: kippennekken, eendennekken, na een tijdje karkassen van eend, kip, parelhoen en parelhoendij en fazantkarkas. Dit natuurlijk pas als ze een aantal weken? op alleen kvv staan. Maar hoe vaak mogen ze zoiets naast hun kvv in de week hebben? Of kan ik dit soms beter vervangen/gedeeltelijk geven als maaltijd? Ook heb ik rundersnippers besteld omdat ik heb gelezen dat sommige karkassen te kaal zijn en ze dan mogelijk te harde ontlasting krijgen. En na hoeveel tijd mogen ze bijvoorbeeld een zalmkop of een runderstrot? Kortom weinig kennis en veel vragen, info en opmerkingen welkom dus  :biggrin2:
Marjolein1
1-ster

Re: Nieuw en onervaren

Berichtdoor Marjolein1 » Di 04 Mar 2014, 18:28

94 x bekeken en niet 1 reactie...?
Sarah5
5-sterren

Berichtdoor Sarah5 » Di 04 Mar 2014, 18:55

Hallo Marjolein en welkom op BP.

Ik durde niet meer weg te klikken na je 2e post ;) en zal proberen een juist en duidelijk antwoord te geven op jouw vraag.

Het is soms wat lastig aan te geven hoeveel bevleesd bot je kunt geven naast een KVV er van uitgaande dat de KVV goed in balans is. Dan zou het toevoegen van bevleesd bot de verhoudingen scheef trekken en dat kan leiden tot hardere ontlasting en dan moet je natuurlijk niet willen. Wel zou je 1 hele dag een BARF hap kunnen maken door het bevleesd bot te combineren met orgaan en spiervlees (of een KVV die alleen vlees bevat zoals de enkelzijdige mixen van smuldier, ik denk dat er andere merken zijn die ook wel orgaanmix of vleesmix verkopen maar die ken ik niet).

Ik ga er dan wel van uit dat je de brokken achterwege gaat laten als je wat meer gevorderde botten wilt gaan voeren zoals de fazantkarkassen e.d.
Marjolein1
1-ster

Berichtdoor Marjolein1 » Di 04 Mar 2014, 21:12

Hoi Sarah, dank je en bedankt voor je reactie  ;) We voeren alleen onze zak brokken nog op en dan krijgen ze twee keer per dag kvv ipv een keer per dag. Tot die tijd wil ik nog niets geven. Onze mops krijgt wel al twee keer per dag kvv maar die mist veel te veel tanden en kiezen om te kunnen barfen. Misschien stel ik veel suffe vragen maar er staat zo ontzettend veel info op barfplaats dat ik niet weet waar ik als eerste zal gaan lezen  :biggrin2: Inmiddels is mij wel duidelijk dat een karkas wel wat meer is dan een snackje tussendoor. Misschien kunnen we beter 2 of 3 barfdagen inlassen en dit zo invullen als jij hierboven beschrijft en de rest kvv? Kan zoiets of verstoort dat de verhoudingen? En als dat kan moet je deze dagen dan na elkaar plannen ivm de vertering of beter op bijv. maandag en dan op bijv. do (dus moeten er misschien juist meer dagen tussen zitten dat je alleen kvv voert)? Ik dacht eerlijk gezegd dat fazantenkarkas e.d. ook nog onder de makkelijkere verteerbare happen viel? Ik ga maar weer eens verder spitten hier, hard nodig  :-\
Sarah5
5-sterren

Berichtdoor Sarah5 » Di 04 Mar 2014, 22:28

[quote="Marjolein1"]
Hoi Sarah, dank je en bedankt voor je reactie  ;) We voeren alleen onze zak brokken nog op en dan krijgen ze twee keer per dag kvv ipv een keer per dag. Tot die tijd wil ik nog niets geven. Onze mops krijgt wel al twee keer per dag kvv maar die mist veel te veel tanden en kiezen om te kunnen barfen. Misschien stel ik veel suffe vragen maar er staat zo ontzettend veel info op barfplaats dat ik niet weet waar ik als eerste zal gaan lezen  :biggrin2: Inmiddels is mij wel duidelijk dat een karkas wel wat meer is dan een snackje tussendoor. Misschien kunnen we beter 2 of 3 barfdagen inlassen en dit zo invullen als jij hierboven beschrijft en de rest kvv? Kan zoiets of verstoort dat de verhoudingen? En als dat kan moet je deze dagen dan na elkaar plannen ivm de vertering of beter op bijv. maandag en dan op bijv. do (dus moeten er misschien juist meer dagen tussen zitten dat je alleen kvv voert)? Ik dacht eerlijk gezegd dat fazantenkarkas e.d. ook nog onder de makkelijkere verteerbare happen viel? Ik ga maar weer eens verder spitten hier, hard nodig  :-\
[/quote]

Uiteindelijk kan je nooit alles weten. Ik ben 6 jaar geleden begonnen met BARF en hield me toen overal strikt aan, maar inmiddels kijk ik ook goed hoe de honden het er op doen. Daarom is het makkelijker te zien wanneer je alleen vers voert of je te veel bot hebt gevoerd. Hoewel het voor de honden niet echt prettig is als je echt te veel bot hebt gevoerd dus dat zou ik ook niet gaan opzoeken.

Maar verder kan je prima een dag BARF afwisselen met KVV en bij sommige soorten KVV die veel orgaan bevatten zou je makkelijker bevleesd bot en spiervlees kunnen bijvoeren, maar die ken ik zo uit mijn hoofd niet. Ik voer zelf DARF als ik KVV voer en die is eerder hoog aan de bot kant dan laag dus daar voer ik nooit bevleesd bot  naast.
Misschien hebben anderen daar betere ideeën over en kennen zij ook andere merken die handiger te combineren zijn met bot.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op Di 04 Mar 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjolein1
1-ster

Berichtdoor Marjolein1 » Wo 05 Mar 2014, 10:26

Oke dank je, eerst maar eens wachten tot mijn bestelling binnen is en dan gaan we het voorzichtig proberen.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Wo 05 Mar 2014, 12:56

Ik denk dat je in onderstaand linkje heel veel nuttige informatie kunt vinden over kvv in combinatie met barf voeren, heel leerzaam en antwoord op veel van je vragen.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

Succes!
Marjolein1
1-ster

Berichtdoor Marjolein1 » Wo 05 Mar 2014, 16:16

Dank je Marina, had hem inmiddels ook gevonden  ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”