Hoe lang KVV aanbieden?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Hoe lang KVV aanbieden?

Berichtdoor Barfplaats

Gio89
1-ster

Hoe lang KVV aanbieden?

Berichtdoor Gio89 » Wo 26 Feb 2014, 10:20

Nu onze hond een week op KVV staat en dit heel goed gaat, heb ik besloten om ook onze kat op KVV te zetten.

Het is een kater van 2.5 jaar oud en at altijd brokjes.

Ik heb gisteren een portie KVV kip geprobeerd, deze wilde hij niet eten. Daarna heb ik hem vermengt met natvoer ( 50/50) en hier likte hij wat aan maar wilde het niet eten.  Onze kat eet wel stukjes rauwe kipfilet en vind dit heerlijk!

Mijn plan is om het nu vanaaf aan te bieden met een mix van 75/25 om te kijken of hij dit dan wel wil eten. Echter vraag ik mij af hoe lang ik het moet laten staan. Hij is gewend om de hele dag brokken tot zijn beschikking te hebben dus hij is niet gewend om in één keer een maaltijd te eten.
Ik heb het nu ongeveer een uur laten staan, is dit te lang? of te kort?

Alvast bedankt en eventuele andere tips zijn welkom!!
Rianne145
5-sterren

Re: Hoe lang KVV aanbieden?

Berichtdoor Rianne145 » Do 27 Feb 2014, 13:53

Ik voer mijn katten 2 keer per dag, 's ochtends bij het wakker worden en voor het slapen gaan. (als ik het eerder doe halen ze me m'n bed uit :))

Het is voor een kat beter om, in tegenstelling tot een hond, vaker per dag te voeren.

Wat je zou kunnen doen is kleine portie aanbieden en laten staan om hem aan het nieuwe voer te laten wennen en dan als hij het goed eet, later over te gaan op 2 of 3 keer op een dag voeren.

Katten zijn lastige wezens als het om eten gaat, rustig mengen, eten ze 50/50 naar 40/60 gaan.

Of je probeert het cold turkey en bied alleen nog maar vers aan. Als hij z'n buik nog vol brokken heeft is de kans dat hij het gaat eten heel klein. Let er wel op dat een kat niet meer dan 24 uur mag vasten, kunnen ze heel slecht tegen maar een paar uurtjes met een lege maag doet vaak wonderen.

In de kattenhoek staan veel verhalen van mensen die hun katten over hebben gezet en meestal gaat dat niet zonder slag of stoot.

Succes!
Gio89
1-ster

Berichtdoor Gio89 » Do 27 Feb 2014, 20:46

Twee weken geleden zijn wij op wintersport geweest en is Levi naar een pension geweest. Sinds we terug zijn eet hij niet meer zo graag brokjes dus daarom wilde ik hem over zetten.

Helaas denkt meneer hier anders over en wilde hij het tot nu toe niet eten, dus omdat hij toch al een tijdje geen normale maaltijd op had ( lees: een paar hapjes brok en likjes vlees) heb ik hem vandaag eerst maar een klein beetje natvoer los gegeven. Omdat dit er heeeerlijk inging heb ik hier daarna een lepel KVV doorgeprakt en neergezet en ook dit eet meneer nu "redelijk" niet zo goed als de eerste keer, maar beter dan de andere pogingen dus misschien is er hoop!!!! helaas gaan wij dit weekend een weekend weg dus zal ik vanaf maandag de echte serieuze pogingen gaan ondernemen

Overigens lust hij wel rauwe kipfilet dus de smaak van rauw lust hij. Ik heb nu KVV kip dus geprobeerd, volgende week krijg ik makreel en konijn voor de hond binnen dus zal daar eens een beetje van pikken om voor te schotelen. Ben benieuwd!!
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Vr 28 Feb 2014, 07:23

Hier eten ze in principe 2 keer per dag maar er staat eigenlijk altijd wel een restje. Ik heb er 1 die de hele dag door snackt en 1 die meestal maar 1 keer per dag eet.

Met overzetten zou ik brok weghalen en vers mengen met blikvoer wat ie graag eet en dat langzaam afbouwen, afhankelijk van hoe hij het eet, zie je dat hij 50/50 met smaak wegeet kan je al minderen naar bijv 40/60, heeft ie er nog wat moeite mee dan wacht je daar nog even mee, eet ie het helemaal niet dan iets meer blik erin tot hij het wel eet.
Bij katten is het vooral zaak om net iets eigenwijzer en volhardender dan de kat te zijn  :biggrin2:
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Vr 28 Feb 2014, 13:42

Misschien wil je kat liever barfen i.p.v. kvv eten?
Je zou ook stukjes kipfilet op de kvv kunnen leggen en er wat doorheen kunnen mengen.

Onze kater snackt ook de hele dag. Er zijn 2 voermomenten per dag, maar hij eet altijd een paar hapjes en loopt dan weg.
Na 10 minuten weghalen en dan pas weer aanbieden bij het volgende voermoment werkt hier niet. Hij gaat zichzelf uithongeren en wordt agressief. Daarom dus gekozen zijn bordje zelfgemalen prak te laten staan tot hij alles heeft opgegeten. Werkt goed voor ons allemaal. In de natuur eet een kat trouwens ook meerdere malen per dag en niet maar 1 of 2 keer per dag grote hoeveelheden in 1 keer.
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Vr 28 Feb 2014, 18:44

Mijn katten kunnen ook in principe de hele dag eten. De bak staat op een koele plek in het huis en ik geef kleine beetjes tegelijk (wat grotere porties vlak voordat ik wegga). Ze overeten zich niet en zijn hun hele leven gewend ad libitum voer te kunnen krijgen, en aangezien ik dat ook het meest natuurlijke voor katten vind laat ik het zo.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 28 Feb 2014, 20:38

Maar 'buiten in het wild' eten katten volgens mij ook niet ieder uur een pootje van een muis ofzo.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Vr 28 Feb 2014, 21:23

Maar een muis is ook niet zo groot, dus dat is praktisch hap-slik-weg. Pugsley had destijds voor mijn ogen een muisje (geen tamme) verorberd, dat heeft misschien 40 sec. geduurd, toen was het muisje al opperdepop.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 28 Feb 2014, 22:20

Maar ze eten de muis toch in 1 keer op, daar gaat het over.

Als ik jou was zou ik eens wat meer rauwe vleesjes proberen, verschillende diersoorten. Want het zou goed kunnen dat ie een bepaald merk kvv maar niets vind. Er blijkt toch meer smaakverschil tussen te zitten dan je zou denken.  Misschien wil die liever barfen of gaat een ander merk er wel in...
Welk merk geef je nu?
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Zo 02 Mar 2014, 16:28

pearlsofpassion schreef:Maar ze eten de muis toch in 1 keer op, daar gaat het over.
Dat doen ze meestal wel ja. Maar één muis weegt hooguit 30 gram, dus een wilde kat heeft natuurlijk niet aan of twee muisjes genoeg op een dag. Wilde katten hebben dus logischerwijs meestal meer dan twee eetmomenten per dag, ook als hij de prooi in één keer opeet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”