nuchter voor bloedonderzoek nieren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

EllenL
5-sterren

Berichtdoor EllenL » Wo 12 Feb 2014, 20:37

Ik ga morgen naar de da met Sim om te kijken hoe zijn bloedwaarden zijn wat betreft zijn nieren en mij werd verteld dat hij daarvoor nuchter moet zijn. Nou kan ik zo snel geen reden bedenken waarom hij nuchter zou moeten zijn... ben ik zo mijn best aan het doen weer meer vlees op zijn botten te kweken, mag ik hem nu even geen eten geven ::)

Wie kan mij dat uitleggen, waarom een kat nuchter moet zijn voor een onderzoek naar zijn nierwaarden?
Mowgli
5-sterren

Re: nuchter voor bloedonderzoek nieren?

Berichtdoor Mowgli » Wo 12 Feb 2014, 21:25

Omdat er anders een scheef beeld kan ontstaan. De referentiewaarden zijn gebaseerd op stabiele waarden, dus moet bij het dier waarvan het bloed afgenomen wordt ook met stabiele waarden gemeten worden. Stabiele waarden worden verkregen door nuchter bloed af te nemen.

Edit: Bron: http://www.laboratorium-ysl.nl/akl_docs ... 408.BS.pdf
Laatst gewijzigd door Mowgli op Wo 12 Feb 2014, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 20 Feb 2014, 08:50

Het ureumgehalte is afhankelijk van de nierwerking en van wat de kat ervoor gegeten heeft en hoe lang dat geleden is.  Logisch, want ureum komt van de afbraak van eiwitten en als hij die net gegeten en dus afgebroken heeft, is dat meer aanwezig in het bloed dan anders.  Dat ureum moet er dan door de nieren uit gefilterd worden en zo is dat een indicatie voor de nierfunctie.
Om een betrouwbaar beeld te hebben, is het dus best dat de kat nuchter is. Als dat niet mogelijk is, ga je meer metingen nodig hebben om een beeld te krijgen. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”