Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2865730
Mijn ene poes is hier nu 1,5 jaar. In die tijd is ze (schrik niet) van 10 kilo naar 3 kilo gegaan. Oftewel: van een kat die nauwelijks kon lopen naar een kat die in de krabpaal springt. Ze is 12 jaar oud. Je ziet af en toe duidelijk dat haar heupen flink te voor duren hebben gehad. Daarnaast heeft ze een te veel aan vel.
Hebben jullie wat tips voor mij voor haar overtollige huid?

Ze zit al op advies van een da onder continue cranberry poeder omdat ze anders veel niest, in huis plast en stink ontlasting heeft. Met die poeder zie je haar echt weer opleven. Zodra ik probeer af te bouwen komen de problemen terug.

Verder is ze een hele lieve poes die graag bij je ligt, graag speelt, maar ook snel erg gestresst is. Ze wil alles kunnen over zien en heeft een psychologische drang naar continu eten. Vooral gek van komkommers..

Inmiddels blijft ze afvallen en dus krijgt ze steeds meer te eten. We zitten nu op 3% en gaan naar 4% (we begonnen met 2%). Ook voer ik haar bij met de betere blikvoeren.
Ze gaat straks ook van barf af omdat ze ineens schrokt. Ze gaat op Cats Nature met af en toe een Geslachte kwartel met extra hart voor de Taurine.

Bloedonderzoek en lichamelijk onderzoek gaf niets opvallends, behalve lage weerstand wat zich uitte in niezen en blaasjes in de bek.
Ze stonk ook altijd vreselijk uit haar bek, maar dat is nu over sinds de poeder.

Ze kreeg de eerste 11 jaar onbeperkt goedkoop supermarkt brok en granen pate. Ze heeft dan ook een tand reiniging moeten ondergaan toen ze hier een paar maanden was.

Ze heeft veel moeten mee maken in haar leventje, maar lijkt hier nu pas haar draai te vinden.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 03 feb 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2865904
Jeetje wat een prestatie! Wat zal de poezendame opgelucht zijn  :)
Voor de huid...echt werkelijkwaar geen idee, verder als een buikwandcorrectie kom ik niet hihi.
Merk je niet dat naar mate ze actiever word de huid ook wat bijtrekt?

Ik neem voor het gemak aan dat de fructo gemeten is en goed was?
Door Roosj
#2865984
Martine-Tom schreef: Jeetje wat een prestatie! Wat zal de poezendame opgelucht zijn  :)
Voor de huid...echt werkelijkwaar geen idee, verder als een buikwandcorrectie kom ik niet hihi.
Merk je niet dat naar mate ze actiever word de huid ook wat bijtrekt?

Ik neem voor het gemak aan dat de fructo gemeten is en goed was?
Je bedoeld glucose? Die was binnen de normen.

Ik merkte het gister eigenlijk pas, dat het vooral huid is wat ik zie (tot gister dacht ik nog altijd dat ze iets mollig was, maar iets mollig vond ik niet zo erg). Ik had wel het idee dat ze nog aan het afvallen was, vandaar dat ik even de ribjes wilde voelen en die voelde ik... Maar haar huid doet haar dik lijken als ze bijvoorbeeld ligt (dan heeft ze echt 2 kussens aan de zijkant).
Door Roosj
#2866145
hannabelgje schreef: Wow 3 kilo is wel heel erg weinig. Is het een siamees ofzo?
Ze zal nu onder de 3 kilo zitten. Haar normale gewicht zou 3 kilo moeten zijn. Ze is net zo groot als mijn andere poes en die is ook 3 kilo (zij houdt zichzelf op gewicht, al geef je haar een dubbel portie eten, ze zal nooit meer eten dan noodzakelijk). Toen ze bij de da 3 kilo woog, voelde ze goed aan en vond de da haar prima.

Beide katten zijn kruisingen. Welke rassen er precies in zitten is onbekend. Volgens mij zit in mijn andere kat wel iets van een siamees, maar wat er in deze oudere kat zit weet ik niet. Het zijn wel vrouwtjes, geen katers.

Ik zag een foutje in m'n tekst. We zitten al op 3% en gaan over naar 4% van haar normale gewicht.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 03 feb 2014, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2866161
Hmm voor de gemiddelde kat is 3 kilo echt te weinig. Enkele oosterse rassen uitgesloten.
Ik zou dan inderdaad even wat meer voeren.  Komen ze ook buiten? Hier vallen ze in de winter sowieso altijd wat af vanwege het verwarmen van hun interne kacheltje.
In het voorjaar ga ik dan weer minder voeren, anders worden ze in de zomer weer te zwaar.
Door Roosj
#2866224
hannabelgje schreef: Hmm voor de gemiddelde kat is 3 kilo echt te weinig. Enkele oosterse rassen uitgesloten.
Ik zou dan inderdaad even wat meer voeren.  Komen ze ook buiten? Hier vallen ze in de winter sowieso altijd wat af vanwege het verwarmen van hun interne kacheltje.
In het voorjaar ga ik dan weer minder voeren, anders worden ze in de zomer weer te zwaar.
Nee, ze komen niet buiten, maar ik voer in de winter idd ook meer.

Met gewicht kijk ik overigens niet strak naar kilo's, maar voel ik de ribben onder het aaien ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2867070
Als ze op 3 kg gewoon goed voelt, is dat prima. Er zijn wel meer kleine poesjes inderdaad. 
Mijn poes is echt niet klein voor een meisje, en zij weegt 3,6 ideaalgewicht.

Ik zou wel niet vergelijken met je andere poes, maar gewoon naar haar zelf kijken. Af en toe eens voelen aan haar ribbetjes om te voelen hoe het zit.  4% is niet overdreven veel, maar als ook dat niet voldoende is, zou ik de schildklier ook eens testen.  Kwestie van uit te sluiten dat daar iets mee scheelt.
Als ze ook nog honger heeft, en terwijl nogal mager staat, zou ik haar wel even bijvoeren.  Zeker als je het moeilijk ziet, goed blijven voelen hoe haar gewicht evolueert. Want te mager worden en terwijl honger hebben, das wel heel zielig.  En als ze daarvoor echt te veel moet eten, dus even een senioren-bloedonderzoekje laten doen.

Voor het teveel aan huid, weet ik ook niet wat je kan doen.  Als ze actief blijft, zal dat wel wat bijtrekken (spier kweken), maar helemaal weg zal het wel nooit gaan. Das bij mensen ook zo...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 04 feb 2014, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2867102
Ik vond 4% en daarnaast blikvoer best veel :s Niet dat ik dat erg vind hoor.

Haar schildklier was niet vergroot volgens een daar en volgens een holist was de energie daar prima.
Ik weet eigenlijk niet of die ook met het bloed getest is, maar ik onthou het zeker!

Als ik haar nog meer te eigen geef, volstaat dan 2x per dag voeren of moet ik dan vaker voeren?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2867103
Hier aten ze meer op 2 keer dan op 3 keer per dag. Dus tenzij ze zelf aangeeft dat ze meerdere keren per dag wil eten, zou ik 2 keer prima vinden.

Je voert nu dus 120gr per dag? En dan nog wat blikvoer.
Voor zo'n klein poesje vind ik dat ook wel vrij veel persoonlijk.  Pas op, het kan gewoon zijn dat ze veel verbruikt, maar dat strookt niet helemaal met haar ontzettende overgewicht voorheen.  Dat kan wel komen door het verschil tussen brok en rauw, maar ik vind het toch ook wel lichtjes vreemd.
Ofwel eet ze toch wel veel voor haar grootte, ofwel ligt haar ideaalgewicht toch een stuk hoger dan 3kg.
Als je twijfelt, zou ik haar bloed eens laten testen.  Haar schildklier hoeft volgens mij niet vergroot te zijn om lichtjes te hard of te weinig te werken (ik kan nooit onthouden welke kant nu wat is).  En moest dat zo zijn, valt er niet tegenop te voeren en is het op te lossen met medicatie. ;)
Door Roosj
#2867163
Als het aan haar ligt heeft ze volgens mij de hele dag te eten haha.

De situatie waar ze vandaan kwam was ook echt de hele dag eten. Daarnaast zorgen de granen ervoor dat het vet niet word afgevoerd, maar juist opgeslagen. Ze kreeg letterlijk onbeperkt goedkope kattenbrokken, dagelijks granen pa te en dagelijks koffie melk. Verder at ze gelijktijdig met mijn oma tafeltjedekje en broodkorsten door echt uit oma haar bord te eten..
Ze had toen ook veel minder lichaamsbeweging als nu omdat ze nauwelijks lopen kon.

Nu geef ik haar dus hoofdzakelijk 120 Gram rauwe voeding met 1/3 blik per dag en 1 of 2 snoepjes.

Overigens verdenk ik haar er wel van om obesitas diabetes gehad te hebben, maar haar bloed werk was nu dus goed.
Ik hoor vaker dat je van diabetes dik kunt worden.
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 05 feb 2014, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2867560
Ah ja, ok.  Het te zwaar worden, was dus te verklaren en niet noodzakelijk iets lichamelijk of aanleg.
Het is dan wel logisch dat ze zowat de hele dag wil eten, als ze dat zo lang gedaan heeft.
Alleszinds, zou ik zorgen dat ze zeker genoeg voedsel krijgt om op gewicht te blijven. Ik zou haar eerder ietsje te dik houden dan ietsje te mager, met haar achtergrond en leeftijd. Kwestie van haar ietsje reserve te geven.  Maar misschien is dat persoonlijk.

Fijn dat ze geen diabetes (meer) heeft.
Door Roosj
#2867581
pearlsofpassion schreef: Ah ja, ok.  Het te zwaar worden, was dus te verklaren en niet noodzakelijk iets lichamelijk of aanleg.
Het is dan wel logisch dat ze zowat de hele dag wil eten, als ze dat zo lang gedaan heeft.
Alleszinds, zou ik zorgen dat ze zeker genoeg voedsel krijgt om op gewicht te blijven. Ik zou haar eerder ietsje te dik houden dan ietsje te mager, met haar achtergrond en leeftijd. Kwestie van haar ietsje reserve te geven.  Maar misschien is dat persoonlijk.

Fijn dat ze geen diabetes (meer) heeft.
Ja, klopt. Het overgewicht is heeeel goed te verklaren ;) De thuiszorg medewerkers klaagden over kattenbrokken in oma's bed hahaha..

In het begin was het zelfs zo erg dat ze echt de hele dag zat te miaauwen om eten.. We werden er gek van.. Nu begint ze vaak 2 uur voor de daadwerkelijke voedingstijd. Om deze rede krijgt ze pas om 12uur haar ochtendmaaltijd omdat ze anders om 5 uur al naast ons bed staat te miaauwen  ::)
Ze krijgt altijd pas te eten als ze stil is. Zo kreeg ze vandaag ook pas om 12.30 uur.
En als je haar 1x tussendoor iets extra's geeft, staat ze de volgende dag rond hetzelfde tijdstip weer te miaauwen om meer..
Dit komt idd niet (alleen) doordat ze te mager is, maar ook door haar verleden. Ik geef haar nu meer en ben benieuwd wat dat uit haalt. Met de nieuwe bestelling bestel ik extra eten voor haar, voor het geval ze nog meer nodig heeft.

Het mooiste vind ik dat ze met haar leeftijd en minder kilo's is gaan spelen. Zo'n mooi gezicht.. Hard miaauwend achter een speelgoed muis en op de grond liggend, zichzelf voort trekken rondom een kleine krabpaal. Echt geweldig!  ;D

Mijn hond zit overigens ook op 3% ipv 2% en als ik actief met haar ben, heeft ze nog meer nodig.
Door Roosj
#2870081
Eergister ochtend en vanmorgen heeft ze het bot van de bosduiven uit gebraakt. Die voer ik haar dus niet meer. In plaats van dat krijgt ze wel tinlo cat konijn en eend. Dat is hier in de buurt makkelijk verkrijgbaar.
Als kvv ook niet goed gaat, dan gaat ze op brokken.

We zijn al een jaar bezig en elke keer is het haar maag die protesteert. We zijn ooit begonnen met kvv en na 6 maanden stonk ze nog uit haar bek. Toen barf geprobeerd voor 6 maanden. Als kvv nu weer niet goed gaat, geef ik het rauwe voer met haar op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2870162
Doet ze verder ziek aan? Hier hebben ze ook eens in de zoveel tijd een kotsje. En een haarbal kan ook beginnen met voer wat terugkomt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door