Niet zo secuur met BARF effect op de ontlasting??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Fabienne88
1-ster

Berichtdoor Fabienne88 » Di 28 Jan 2014, 13:24

Misschien herkennen jullie dit ook: druk leven, je rent van hier naar daar, fulltime baan, boodschappen, huishouden, honden training en uitlaten .. en oja, je moet er ook nog aan denken om op tijd de juiste BARF uit de vriezer te halen..
Dat laatste wil er bij mij nog wel eens bij inschieten..
Ze krijgen voldoende, maar ik ben niet altijd even secuur ..
Soms net iets te veel spiervlees op een dag, of weer net te weinig orgaan.. of soms maar improviseren met wat groente en toch maar een stuk brood..

Mijn vraag is: Kan het kwaad dat ik hier niet zo secuur mee om ga?
Mijn honden (weimpie & labbie) maken het heel goed hoor, niks van te zeggen..
Het enige puntje.. de ontlasting verschilt snel. van kleine harde keutels, tot dunne drab.. kan dat er mee te maken hebben?
Ik hoor graag jullie mening! :-)
star
3-sterren

Re: Niet zo secuur met BARF effect op de ontlasting??

Berichtdoor star » Di 28 Jan 2014, 13:42

Daarom heb ik hier plastic bakjes (3 honden iedere dag dus totaal 3 bakjes) die haal ik er de avond ervoor uit, en eenmaal ontdooid gooi ik de bakjes leeg in de voerbakken en klaar.
De bakjes zijn precies zo groot dat er een dagmaaltijd in past.

Als hier vlees binnenkomt verpak ik het gelijk en soms heb ik dan bakjes met alleen spiervlees, zodra er bot aankomt haal ik de bakjes eruit en stop er bot bij enz..
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 28 Jan 2014, 14:03

Fabienne88 schreef:Misschien herkennen jullie dit ook: druk leven, je rent van hier naar daar, fulltime baan, boodschappen, huishouden, honden training en uitlaten .. en oja, je moet er ook nog aan denken om op tijd de juiste BARF uit de vriezer te halen..
Dat laatste wil er bij mij nog wel eens bij inschieten..
Ze krijgen voldoende, maar ik ben niet altijd even secuur ..
Soms net iets te veel spiervlees op een dag, of weer net te weinig orgaan.. of soms maar improviseren met wat groente en toch maar een stuk brood..

Mijn vraag is: Kan het kwaad dat ik hier niet zo secuur mee om ga?
Mijn honden (weimpie & labbie) maken het heel goed hoor, niks van te zeggen..
Het enige puntje.. de ontlasting verschilt snel. van kleine harde keutels, tot dunne drab.. kan dat er mee te maken hebben?
Ik hoor graag jullie mening! :-)

Laat ik het zo zeggen. Het komt niet op een procentje meer of minder per dag aan. Het is zaak om bij een volwassen hond in 14 dagen de benodigdheden te geven. En bij sommigen kom je dan weg met vandaag alleen vleesbot en morgen alleen vlees met orgaan. Bij jouw hond is dat dus niet het geval, die reageert blijkbaar direct op teveel/te weinig bot/orgaan enz. Als je schrijft dat de ontlasting sterk wisselt dan zou ik toch iets secuurder te werk gaan, dat je in ieder geval geen ontlasting krijgt die echt naar de foute kant gaat, zoals dunne drab of keiharde keutels. Dus ook al krijgt je hond in theorie over een bepaalde periode alles wel binnen, echt lekker gaat het dan toch niet als die ontlasting zo wisselt naar extremen.

Mocht het nadenken bij je vriezer nou teveel tijd in beslag nemen, maak dan gewoon even een schemaatje op een a4tje waar voor de hele week, voor mijn part maand op staat wat je er per dag uit moet halen om de boel wel normaal door te laten stromen.
Fabienne88
1-ster

Berichtdoor Fabienne88 » Di 28 Jan 2014, 14:09

Bedankt voor de tips :-)
De ontlasting wisselt van beide honden inderdaad erg snel. wat ik wel vreemd vind; ze krijgen allemaal exact hetzelfde, alleen de Weim wat meer omdat ie groter is, maar de ontlasting verschilt juist ook per hond.
De ene keer de weim harde ontlasting en de lab zacht en dan weer andersom..
maar denk inderdaad dat ik er iets secuurder mee mag worden..
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 28 Jan 2014, 15:16

Heb je er al eens op gelet of de dunne drab verband houdt met het brood? Sommige honden kunnen erg slecht tegen granen en gaan daar meteen van aan de dunne. Sowieso zou ik het brood helemaal weglaten, daar heeft je hond niets aan.
Fabienne88
1-ster

Berichtdoor Fabienne88 » Di 28 Jan 2014, 15:24

Ik weet niet of het met brood eten in verband staat, dat zou ik eens in de gaten kunnen houden.
Ik weet inderdaad dat brood niks voor ze doet, maar soms, meer uit "nood" omdat ik niet genoeg in huis heb, krijgen ze eens een snee brood.. gaat om het idee dat er iets in die bekkies gaat bij ze ;-)
star
3-sterren

Berichtdoor star » Di 28 Jan 2014, 15:26

Fabienne88 schreef:Bedankt voor de tips :-)
De ontlasting wisselt van beide honden inderdaad erg snel. wat ik wel vreemd vind; ze krijgen allemaal exact hetzelfde, alleen de Weim wat meer omdat ie groter is, maar de ontlasting verschilt juist ook per hond.
De ene keer de weim harde ontlasting en de lab zacht en dan weer andersom..
maar denk inderdaad dat ik er iets secuurder mee mag worden..

Een van mijn honden krijg meer vlees bot omdat die anders erg dunne ontlasting heeft, de andere gaan van dat zelfde menu aan de kruimelpoep.
Iedere hond is anders en daarom is juist Barfen zo fijn omdat je het menu kaan aanpassen aan de hond.
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Di 28 Jan 2014, 15:54

Fabienne88 schreef:Ik weet niet of het met brood eten in verband staat, dat zou ik eens in de gaten kunnen houden.
Ik weet inderdaad dat brood niks voor ze doet, maar soms, meer uit "nood" omdat ik niet genoeg in huis heb, krijgen ze eens een snee brood.. gaat om het idee dat er iets in die bekkies gaat bij ze ;-)

Dan zou ik even berekenen wat je per week of per maand bv exact nodig hebt voor de honden
Adh daarvan koop je je spullen en maak je een menu , en maak je bv gelijk porties voor de honden
Is de vriezer leeg dan hebben ze alles gehad wat ze nodig hebben
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”