overstappen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

overstappen

Berichtdoor Barfplaats

Jambii Joy
1-ster

overstappen

Berichtdoor Jambii Joy » Ma 13 Jan 2014, 22:49

Hallo beste dierenliefhebbers,

Naar wat meer onderzoek te hebben gedaan over de voeding voor mijn hond Maze, heb ik toch het een en ander gelezen waar ik van schrok. Hij heeft namelijk zeker een jaarlang pedrigree brokken gekregen en nu bleek dat hier slechte stoffen inzitten die kanker kunnen veroorzaken.. Ik ben er achter gekomen dat zijn ontlasting door die brokken dan ook erg verslechterde en nu hebben we de overstap gemaakt naar 'goed gezien' hondendiner. Zijn ontlasting is nu beter maar  doet zijn behoefte nu wel erg vaak. Ik krijg het idee dat hij er niet gnoeg voedingstoffen uit haalt.
Nu wil ik graag overstappen op verse voeding eventueel in combinatie met de brokken (als dat verstandig is dan).
Het betreft een kruising amerikaanse stafford, ongecastreerd mannetje van ongeveer drie jaar (precieze leeftijd onbekend want we hebben hem uit het asiel) en hij weegt op het moment rond de 29  kilo.
Wie heeft tips of een mooi menu wat goed bij onze hond past?
Ook graag tips over waar het een beetje betaalbaar is of waar jullie het zelf vandaan halen?

bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Thessa en Shanti
5-sterren

Re: overstappen

Berichtdoor Thessa en Shanti » Di 14 Jan 2014, 08:23

Ik zou helemaal overstappen op vers, diner of brokken zijn nergens voor nodig.
Van vers voer je meestal 2-3% van het lichaamsgewicht (20-30g per kg lichaamsgewicht) in jouw geval dus tussen de 600-900g per dag. Qua overstappen kun je  gewoon cold turkey doen en van de een op de andere dag helemaal over op vers. 
Je kan het beste beginnen met kvv (dat koop je kant-en-klaar en gemalen) en daarna als je dat wilt en je ingelezen hebt, gedeeltelijk, overstappen op barf (zelf samenstellen).

Hier is link naar de kvv-vergelijker van voerwijzer, daar kun je prijzen, ingrediënten, verhoudingen en analyses van veel merken vinden.
http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Ik vind het belangrijk dat de kvv echt bot bevat als calciumbron, geen of heel weinig graan bevat en dat je meerdere diersoorten moet afwisselen om het compleet te maken (dus geen premix). Het is belangrijk dat je minstens 4 diersoorten voert, en in merken kun je ook lekker afwisselen.

Zelf voer ik barf en sommige dingen bestel ik bij degomeat.nl en een deel via lijntjes hier op barfplaats (zie de vraag en aanbod hoek).
Lucie110
5-sterren

Berichtdoor Lucie110 » Di 14 Jan 2014, 23:21

Welkom op barfplaats !

Ik ben het helemaal met Thessa en Shanti eens. Snel overzetten op kvv en je dan goed in gaan lezen over barf.
Soms bestel ik wat bij degomeat maar het meeste heb ik ook via de lijntjes hier op barfplaats.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”