Vis en afbreken?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vis en afbreken?

Berichtdoor Barfplaats

Jacoba
4-sterren

Vis en afbreken?

Berichtdoor Jacoba » Zo 29 Dec 2013, 22:24

Ooit meen ik gelezen te hebben dat een bepaald soort vis beter niet of niet vaak gevoerd wordt, i.v.m. het afbreken van ? in het lijf. Heb ergens de klok horen luiden, maar weet niet meer waar de klepel hangt. Of zit ik er nu helemaal naast  ???.

Hebben jullie enig idee?
koekje
Moderator

Re: Vis en afbreken?

Berichtdoor koekje » Zo 29 Dec 2013, 22:45

Je kan zoeken op thiaminase, dacht ik.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Zo 29 Dec 2013, 22:48

Jacoba schreef:Ooit meen ik gelezen te hebben dat een bepaald soort vis beter niet of niet vaak gevoerd wordt, i.v.m. het afbreken van ? in het lijf. Heb ergens de klok horen luiden, maar weet niet meer waar de klepel hangt. Of zit ik er nu helemaal naast  ???.

Hebben jullie enig idee?

Sommige vissoorten bevatten een anti-vitamine, Thiaminase, dat Vitamine B1 (Thiamine) afbreekt.
Daarom dus het advies niet meer dan ongeveer 10% vis te geven (op het totaalmenu) en van deze 10% niet meer dan 5% aan vette vis. Om en de nabij  :D
Jacoba
4-sterren

Berichtdoor Jacoba » Ma 30 Dec 2013, 12:32

Bedankt!
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 02 Jan 2014, 14:31

Annemarie Rijnveld schreef:Sommige vissoorten bevatten een anti-vitamine, Thiaminase, dat Vitamine B1 (Thiamine) afbreekt.
Daarom dus het advies niet meer dan ongeveer 10% vis te geven (op het totaalmenu) en van deze 10% niet meer dan 5% aan vette vis. Om en de nabij  :D

Euhm nee hoor.

Je kan perfect 10% vette vis voeren.  Het gaat om het totaal aan thiaminase bevattende vis.  Bepaalde vissen bevatten het, andere niet.  Ook vele witvissen bevatten thiaminase, zeker niet enkel vette vis.  Je kan opzoeken welke wel en welke niet (zalm niet, dat weet ik vanbuiten), maar je kan ook gewoon 10% vis aanhouden. Dan zit je zowiezo goed.
Vette vis is juist beter dan witvis om te voeren want in witvis zit niets waar een hond of kat echt wat mee is.  Vette vis bevat gezonde vetzuren zoals omega 3 en bepaalde mineralen, en is wel echt waardevol om te voeren.
Aradia
4-sterren

Berichtdoor Aradia » Zo 19 Jan 2014, 14:31

Zit thamine (vit. B1) in voeding dat de kat krijgt zodat ze het zelf weer aan kunnen vullen op het moment dat ze teveel vis hebben gehad?
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Zo 19 Jan 2014, 22:02

pearlsofpassion schreef:Euhm nee hoor.

Je kan perfect 10% vette vis voeren.  Het gaat om het totaal aan thiaminase bevattende vis.  Bepaalde vissen bevatten het, andere niet.  Ook vele witvissen bevatten thiaminase, zeker niet enkel vette vis.  Je kan opzoeken welke wel en welke niet (zalm niet, dat weet ik vanbuiten), maar je kan ook gewoon 10% vis aanhouden. Dan zit je zowiezo goed.
Vette vis is juist beter dan witvis om te voeren want in witvis zit niets waar een hond of kat echt wat mee is.  Vette vis bevat gezonde vetzuren zoals omega 3 en bepaalde mineralen, en is wel echt waardevol om te voeren.

Mee eens Pop, ik heb enkel eerdere posts BP hierover aangehaald. :)
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 20 Jan 2014, 07:40

Aradia schreef:Zit thamine (vit. B1) in voeding dat de kat krijgt zodat ze het zelf weer aan kunnen vullen op het moment dat ze teveel vis hebben gehad?

Ja hoor, in vlees zit dat in.
Het is echter niet iets waar je zomaar een tekort van wil, zelfs al is het maar voor eventjes. Het geeft hersenafwijkingen en neurologische symptomen.
Dus let gewoon op nooit teveel vis in een keer te voeren. 
Het is dus niet 10% over het hele jaar of maand, maar echt per week te rekenen.
Aradia
4-sterren

Berichtdoor Aradia » Ma 20 Jan 2014, 19:21

Nee dat wil ik ook inderdaad niet. Maar omdat ik het niet wist, moet ik nu toch eens terug gaan rekenen wat ik de afgelopen periodes aan vis besteld heb en hoeveel ze gehad hebben. Ze hebben vette vismix gehad en zalmmix. Dat laatste beviel niet, maar ik weet niet wie het eruit gooit. Ik had nu haringen besteld maar nog niet gegeven.

Ik ga aan het rekenen  :biggrin2:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”