KVV-menu voor toekomstige Beagle pup

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Za 07 Dec 2013, 13:24

Afgelopen zondag heb ik (met veel tranen) mijn hond, Zorro Beagle van 13jaar, laten inslapen.
Zoals sommige hier op het forum weten had hij nierproblemen en zijn hartje werkte ook niet meer zoals het moest.
Zondag kreeg hij een aanvalletje dat meer dan 1 uur duurde. Omdat zijn laatste bloedonderzoek van zijn nieren terug slechter was en zijn hartje ook niet meer zo goed werkte en hij de laatste week bijna niets meer wou eten, heb ik toen besloten van hem te laten gaan. Zijn lichaampje was op.
Hij heeft 13 mooie jaren gehad en heeft hier geleefd als een prins.

Toen bij hem zijn nierproblemen begonnen heb ik mij verdiept in KVV. Dit omdat hij de nierdieet brokken van de dierenarts niet wou eten. Hij at de KVV met veel smaak en knapte heel erg op. Hij heeft door de KVV nog een goede zomer gehad. Daarna ging het terug bergaf, met op korte tijd 2x een keelontsteking en 2x een dubbele oorontsteking en ook wou hij de KVV niet meer eten.
Zorro heeft 12,5jaar lang op brokken gestaan. Ik wist toen niet beter, hij was onze eerste hond en hij deed het er goed op. Maar toen hij de nierproblemen kreeg, ben ik meer gaan zoeken naar info over voeding en wat ik toen allemaal las over brokken, ik viel bijna van mijn stoel. Nu heb ik natuurlijk spijt dat ik hem niet al vroeger KVV of Barf gegeven had, ook omdat hij zo graag rauw vlees at.

Ondertussen zijn we hier al over het grootste verdriet heen. Maar het is hier nu stil en leeg in huis.
Daarom kijken we al uit naar een nieuwe pup. Ik weet het, sommige zullen dit te vroeg vinden. Maar wij hadden nooit gedacht dat we de aanwezigheid van een hond in huis zo zouden missen.

De nieuwe pup zal er ergens na nieuwjaar komen, misschien vroeger maar dat hangt ervan af wat de kweker zegt. Maar ik ben nu al alle informatie aan het zoeken die ik kan vinden over een pupje op KVV. Zo kan ik mijn gedachten een beetje verzetten.
Want de nieuwe pup zal direct op KVV gezet worden en in de toekomst eventueel op Barf.

Nu heb ik enkele vragen over een nieuwe pup overzetten op KVV. Want de kweker waar wij de pup zouden halen geeft brokken.
Dan nu de vragen:

1- Hieronder volgt al een voorbeeld van een menu dat ik gemaakt heb voor de pup:
De pup zou in het begin 4 keer per dag eten krijgen. Na week 3 komt dan terug het menu van week 1 en zo verder.
Week 1:
Maandag           Alaska Kip
Dinsdag           Haaksbarf Konijn
Woensdag   Alaska Rund en pens
Donderdag   Alaska Zalm
Vrijdag            Tinlo Lam Premium
Zaterdag         Haaksbarf Eend
Zondag         Lamspens met extra groenten

Week 2:
Maandag  Tinlo Hert Premium
Dinsdag         Alaska Fazant
Woensdag Alaska Paard en Eend / Haaksbarf paard
Donderdag Alaska Kip
Vrijdag         Alaska Zalm
Zaterdag         Haaksbarf Konijn

Week 3: 
Maandag         Haaksbarf Eend
Dinsdag         Degomeat Kalkoen enkelvoudig
Woensdag Tinlo Lam Premium
Donderdag Alaska Rund en pens
Vrijdag         Alaska Zalm
Zaterdag         Tinlo Hert

2- Ziet mijn menu er een beetje goed uit? (ik heb het menu vooral samengesteld naar voorbeeld van wat mijn vorige hond aan KVV kreeg en naar wat ik nog, ongeopend heb liggen in de diepvries)
3- Kan ik een pup 1 pens-dag per week geven? (de pens-dag zou dan na een paar weken aangevuld worden met een kippennekje)
4- Kan een pup elke week een vis dag hebben of zou dit voor een pupje te vet zijn?
5- Kan ik aan een pup de ook wat vettigere KVV geven, zoals geit ?
6- Kan ik aan een pup ook direct wild geven?
7- Zijn er KVV soorten of merken waar ik bij een pup beter even mee wacht?
8- Moet ik een pup extra groenten geven? En moeten dit gekookte of gepureerde rauwe groenten zijn?
    Bv:bij een Tinlo of pens maaltijd, want hier zitten dan geen groenten in verwerkt.
9- Mijn vorige hond kreeg zeer regelmatig een tasje vers gemaakte soep. Dit bleek later gemakkelijk te zijn om hem voor zijn nieren wat meer te laten drinken en ook gemakkelijk om er medicatie door te mengen. Kan ik dit ook aan een pup geven?
    (het gaat dan om zelf vers gemaakte soep, alle soorten soep)
10- Welke belonings-snoepjes geef ik het best aan een pupje? (vroeger gebruikte ik gewoon de kleine snoepjes die je in elke dierenwinkel wel vind)
11- Hoe deel ik de beweging dan in. 1 uur na en 1 uur voor de maaltijd geen grote inspanningen of geeft dit niet?

Tot hier de vragen. Misschien dat er nog komen.
Sorry voor de vele vragen, maar nu wil het van in het begin direct goed doen.
Dit ook omdat mijn moeder nog niet overtuigd is dat KVV beter is voor honden. Vooral omdat onze vorige hond toch 12,5 jaar 'goed' geweest is op brokken.
Zij gelooft er niet in dat de nierproblemen wel eens door de brokken kunnen komen.
Maar gelukkig laat ze mij doen, want het is mijn hond. Ik steek er de meeste tijd en werk in. En ik en mijn vader zijn wel overtuigd dat de KVV beter is.

Dit zijn de merken van KVV waar ik gemakkelijk aan kan geraken: Alaska, Haaksbarf, Tinlo, Carnibest, Carnivoer, Tamro, Naturis, Degomeat.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp.

Ps: het word dan ook uitkijken naar een kleine extra diepvries.
Sarah5
5-sterren

Re: KVV-menu voor toekomstige Beagle pup

Berichtdoor Sarah5 » Za 07 Dec 2013, 13:57

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van Zorro.

Aan de hand van jouw menu zou ik eerst als tip willen geven om niet direct zo veel diersoorten te geven aan je pup. Mocht jouw pup een allergie ontwikkelen en je wilt een eliminatiedieet inzetten, dan moet er wel een diersoort zijn die de hond nog nooit heeft gegeten. En als ik jouw menu zo zie blijft er dan niets over ;)

Wat bedoel je met een kom soep? Ik zou zelf mijn honden geen soep geven ook geen zelfgemaakt, maar misschien bedoel je iets anders dan ik als soep zie.

Qua trainers zou ik ook zo veel mogelijk natuurlijke en gedroogde snackjes geven zoals kleine blokjes long of hart gedroogd. Veel mensen bewaren voor de training snoepjes die echt alleen tijdens de training worden gegeven. Ook kan je de voeding van Ziwipeak (zijn kleine gedroogde stukjes vlees) gebruiken als trainer.

De rest van jouw vragen laat ik even aan de anderen over, die daar meer over kunnen zeggen  :)
miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Za 07 Dec 2013, 14:07

Dat het veel diersoorten zijn, daar kan ik inkomen.
Ik dacht gewoon. Zoveel mogelijk smaken, zodat de pup alles leert eten. Maar dat kan natuurlijk later ook nog.

Maar ik kan natuurlijk nog mijn menu aanpassen en er een paar smaken uit halen.
Ik ga straks mijn menu even bekijken en aanpassen.

Het zal namelijk mijn eerste pup/ hond zijn die ik volledig van in het begin op KVV ga zetten.

Maar 4 à 5 diersoorten op 3 weken moet dan wel blijven, zeker?
miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Za 07 Dec 2013, 14:50

Even de menu aangepast.
Ik zou dan onderstaand menu geven voor een paar weken en als dit goed gaat, dan kan ik er eens een ander smaakje aan toe voegen.

Maandag        Alaska kip
Dinsdag          Haaksbarf konijn
Woensdag      Alaska Rund en pens
Donderdag      Alaska Zalm
Vrijdag            Tinlo lam premium
Zaterdag        Haaksbarf Eend
zondag          Lamspens met extra groenten

Zo krijgt hij toch 4 diersoorten bot, 5 diersoorten orgaan en vlees.
Misschien is het nog teveel afwisseling.

Maar ik ben anders bang dat hij niet genoeg diersoorten bot, orgaan en vlees binnen krijgt die nodig zijn voor een goede groei.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Za 07 Dec 2013, 21:59

wat een verdriet zal je hebben om Zorro :'( en ook alweer de voorpret vn een pupje in huis, dubbel allemaal denk ik.

Ik vind je eerste menu heel compleet, maar het is inderdaad best slim om niet alle diersoorten te geven.

Ik heb Teun (toen 8 weken) vanaf dag 1 gewoon mee laten eten met mijn volwassen hond. Zo'n 7á 8 diersoorten toentertijd, alleen vette vis heb ik de eerste weken overgeslagen omdat hij bij de fokker brokken kreeg en vette vis wel erg vet kan zijn. Dat ben ik later in kleine beetje toegaan voegen.

V.w.b. je andere vragen:
3- Kan ik een pup 1 pens-dag per week geven? (de pens-dag zou dan na een paar weken aangevuld worden met een kippennekje) Ja kan, maar  het is niet nodig, pesn zit er voldoende in de kvv, een lekkere eendennek als maaltijd is leuker vanwege het knagen en leren kluiven
4- Kan een pup elke week een vis dag hebben of zou dit voor een pupje te vet zijn? Deze vraag heb ik al beantwoord.
5- Kan ik aan een pup de ook wat vettigere KVV geven, zoals geit ? Ik heb dat wel gedaan, zonder problemen, maar misschien is dat mazzel, geen idee
6- Kan ik aan een pup ook direct wild geven? Ja kan
7- Zijn er KVV soorten of merken waar ik bij een pup beter even mee wacht? Ik zou niet weten welke, maar een paar dierssoorten achter de hand houden is wel slim
8- Moet ik een pup extra groenten geven? En moeten dit gekookte of gepureerde rauwe groenten zijn? In haaksbarf en in alaska zit 155 groente, dit is voldoende voor je hond. een groenteprutje bij een eendenekje kan absoluut geen kwaad, maar extra roente bij de kvv is niet nodig. JE kan het zowel licht gekookt als gepureerd geven.
    Bv:bij een Tinlo of pens maaltijd, want hier zitten dan geen groenten in verwerkt.
9- Mijn vorige hond kreeg zeer regelmatig een tasje vers gemaakte soep. Dit bleek later gemakkelijk te zijn om hem voor zijn nieren wat meer te laten drinken en ook gemakkelijk om er medicatie door te mengen. Kan ik dit ook aan een pup geven?
    (het gaat dan om zelf vers gemaakte soep, alle soorten soep) Zou ik niet doen, vaak is er zout toegevoegd, zout is niet zo goed voor je hond zelf getrokken bouillon kan je wel geven een stukje kipfilet koken en het vocht daarvan kan je gewoon geven.
10- Welke belonings-snoepjes geef ik het best aan een pupje? (vroeger gebruikte ik gewoon de kleine snoepjes die je in elke dierenwinkel wel vind) Ik droog zelf snacks voor de honden in een voedseldrogertje, maar bij bijv. zooplus kan je veel gedroogde snacks kopen en bij sommige dierenspeciaalzaken ook. wel even kijken of er geen suiker, zout of andere spullen zijn toegevoegd.
11- Hoe deel ik de beweging dan in. 1 uur na en 1 uur voor de maaltijd geen grote inspanningen of geeft dit niet? Direct na de maaltijd even een plas laten doen is geen probleem, maar niet los laten lopen/rennen en proberen heftig spelen te voorkomen, ik ken echter heel veel honden die juist direct na het eten hun dolle 5 minuten krijgen, houd ze dan maar eens tegen

Zo alles beantwoord ;)
miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Za 07 Dec 2013, 22:46

Bedankt voor de hulp. Het verdriet is enorm omdat Zorro er niet meer is. Het is hier maar stil en leeg in huis. En nu letten we er nog meer op dat we eten ver genoeg op tafel moeten zetten zodat hij er niet zou aankunnen, terwijl we er niet meer moeten op letten. Maar hij heeft hier een goed leven gehad en wij hebben er een schat en pracht van een hond aan gehad.
Daarom dat wij nu een nieuwe pup ook die kans willen geven.
De kweker waar Zorro van komt heeft deze avond mij nog opgebeld om te zeggen dat er half februari een nestje word verwacht.
Wij staan nu op de wachtlijst voor een reutje. Mocht er geen reutje meer beschikbaar zijn, dan wachten we gewoon op een ander nestje.

Dan laat ik de zalm nog even uit het menu en vervang het door Alaska Fazant. En voeg ik later de vette vis een beetje per keer toe.

Het 2de menu is vooral gebaseerd op de KVV die ik nog in de diepvries liggen heb.

Meestal bestel ik de KVV voor ongeveer 5 weken, meer krijg ik niet in onze diepvries.
Dus elke 5 weken kan ik eens een andere diersoort toevoegen en kijken of het goed gaat.

@marina:
Wat vind je van mijn 2de menu?
Ik zou die menu dan een 5 weken geven en daarna (als alles goed gaat) zou ik er een andere diersoort bijgeven.
De zalm word dan door de Alaska Fazant vervangen.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Za 07 Dec 2013, 23:23

Prima menu hoor Miekje!

Bedenk ook dat lang niet alle honden alles lekker vinden. Wild kan een hele specifieke sterke smaak hebben. Fazant wordt hier niet graag gegeten, haas weer wel terwijl dat al heel vreemd ruikt een beetje zoet, maar je kan het allemaal aan je pup voorschotelen.
miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Zo 08 Dec 2013, 22:33

Dan word het menu:

Maandag        Alaska kip
Dinsdag          Haaksbarf konijn
Woensdag      Alaska Rund en pens
Donderdag      Alaska Fazant
Vrijdag            Tinlo lam premium
Zaterdag        Haaksbarf Eend
zondag          Lamspens met extra groenten

Eventueel vervang ik de lamspens op zondag nog door iets anders of geef ik er een kippennekje bij.

Dit menu ga ik dan 5 weken aan houden, omdat ik meestal voor 5 weken bestel.
Zorro heeft even moeten wennen aan de Fazant en hij at het wel, maar het was niet zijn favoriet.
Maar ik heb er nog een rol Fazant liggen en ga het proberen of het nieuwe pupje het wel mag.
En anders kan ik het nog vervangen door Tinlo Hert, daar heb ik ook nog een rol van liggen.

Kan een pupje van 8 weken al een kippennekje aan?

Met soep bedoel ik de soep die wij voor ons eigen maken. Voor Zorro werd er dan altijd een potje opzij gezet dat nog niet gekruid was. Hij was er zot op en later bleek het nog handig om er medicatie in te doen, om hem extra te laten drinken en op het einde was dit het enige dat hij nog wou eten. Ik liet er dan altijd nog wat eten in weken, zodat hij toch iets binnen had.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Ma 09 Dec 2013, 10:06

Ongezouten/ongekruide soep daar kan je best wat van geven. Af en toe wat tafelrestjes is helemaal niet erg, sommige vinden het juist een prima toevoeging.

enige puntje blijft bij mij de lamspens dag ik zou dat niet een hele dag geven er zit al veel pens in de kvv 1 extra maaltijd van lamspens is niet erg maar niet een hele dag, dat lijkt me wat veel.

Kippennekjes kan een pup wel aan hoor. Ik ken een fokster van Engelse cockers die geeft de puppen van 5- 6 weken een eendennekje. ze houdt het goed in de gaten en de nekjes gaan ook niet helemaal op, maar ze leren bij haar in het nest al kluiven. ik zou zelf eerder een eendennekje geven die is een stuk groter en moeilijker in 1 keer door te slikken.

Kijk eens naar dit topic daar staan foto's van barfende pups, wat die allemaal al krijgen in het nest.:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 965.0.html
miekjevdv
3-sterren

Berichtdoor miekjevdv » Ma 09 Dec 2013, 12:35

Ok dan vervang ik de pensdag door een andere kvv.
ik ga straks eens kijken welke ik zou nemen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”