Melk?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Melk?

Berichtdoor Barfplaats

Yari
4-sterren

Melk?

Berichtdoor Yari » Zo 29 Mei 2005, 21:37

Melk is toch niet zo goed om aan een hond te geven?
Ik weet dat ze hiervan aan de diarree kunnen gaan, maar om wat voor redenen kun je het nog meer beter niet geven?
Ik heb het nog nooit gegeven hoor, daar niet van, maar ik ken mensen die op aanraden van de fokker de hond regelmatig melk door z'n water moesten geven?! Was goed volgens de fokker, maar waarvoor?! Zet er nl. behoorlijk m'n twijfels bij of het wel goed is...
Lizzy
Moderator

Re:Melk?

Berichtdoor Lizzy » Zo 29 Mei 2005, 21:45

Ik geloof dat het te maken heeft met het feit dat een hond moeite heeft met het verteren van melksuikers. Maar, niet iedere hond heeft daar moeite mee.

Aan de andere kant kun je je af vragen wat een gezonde volwassen hond moet met melk... (of uberhaubt zuivel - in yoghurt zit overigens minder melksuiker als in melk). Zeker met melk dat verhit is geweest...

Ik vind melk persoonlijk geen hondenvoer. Melk is voor puppies/babies en eigenlijk is alleen rauwe geiten of koemelk geschikt voor puppies (hoewel niks zo geschikt als moedermelk natuurlijk).

Ik denk dat de mens de enige soort op aarde is dat op volwassen leeftijd nog 'aan de tepel hangt' en dan ook nog eens van een totaal ander dier! Eigenlijk is het te maf voor woorden! Heb je ooit een varken aan de borst bij een giraffe gezien?
Femke
5-sterren

Berichtdoor Femke » Ma 30 Mei 2005, 07:43

Lizzy schreef:Ik geloof dat het te maken heeft met het feit dat een hond moeite heeft met het verteren van melksuikers. Maar, niet iedere hond heeft daar moeite mee.

Aan de andere kant kun je je af vragen wat een gezonde volwassen hond moet met melk... (of uberhaubt zuivel - in yoghurt zit overigens minder melksuiker als in melk). Zeker met melk dat verhit is geweest...

Ik vind melk persoonlijk geen hondenvoer. Melk is voor puppies/babies en eigenlijk is alleen rauwe geiten of koemelk geschikt voor puppies (hoewel niks zo geschikt als moedermelk natuurlijk).

Ik denk dat de mens de enige soort op aarde is dat op volwassen leeftijd nog 'aan de tepel hangt' en dan ook nog eens van een totaal ander dier! Eigenlijk is het te maf voor woorden! Heb je ooit een varken aan de borst bij een giraffe gezien?

ja tegenwordig heerst er de opvatting dat je je hele leven zuivelproducten moet gebruiken maar schijnt niet zo te zijn. Sterker nog, veel mensen met een getinte huidskleur kunnen helemaal niet tegen zuivelproducten. Heb een keer een interessant artikel gelezen over zuivelgebruik bij volwassenen, zal eens kijken of ik het kan vinden.
Femke
5-sterren

Berichtdoor Femke » Ma 30 Mei 2005, 07:51

nou hier wel een linkje naar een soortgelijk artikel.

Zou dit ook opgaan voor volwassen dieren?

http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/20/1174
Laatst gewijzigd door Femke op Ma 30 Mei 2005, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Peet
5-sterren

Berichtdoor Peet » Ma 30 Mei 2005, 18:37

Maarrre......corrigeer me als ik het verkeerd heb hoor...maar honden hebben toch geen amylase in hun speeksel? Dus verteren ze de melksuikers niet. De gefermenteerde zuivelproducten (yoghurt, biogarde, etc) hebben deze lactose niet meer (of vele malen minder) waardoor het wel goed verteerd wordt.
Ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zat.... ???
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Ma 30 Mei 2005, 18:56

Peet schreef:Maarrre......corrigeer me als ik het verkeerd heb hoor...maar honden hebben toch geen amylase in hun speeksel? Dus verteren ze de melksuikers niet. De gefermenteerde zuivelproducten (yoghurt, biogarde, etc) hebben deze lactose niet meer (of vele malen minder) waardoor het wel goed verteerd wordt.

In yoghurt zit als het goed is weinig lactose (melksuiker) meer. Dit is door melkzuurbacterieën omgezet in melkzuur.

( effe uit de bieb ;))
amber13
4-sterren

Berichtdoor amber13 » Di 31 Mei 2005, 12:26

Wanneer Max last van z'n maag/darmen heeft, raad de da me aan hem een dag alleen karnemelk met een beetje druivensuiker te geven. Dit vind Max heerlijk, en het helpt nog ook. Is dit dan ook niet goed?
nikèdog2000
5-sterren

Berichtdoor nikèdog2000 » Di 31 Mei 2005, 12:45

karnemelk is nou weer wel goed hoor. heeft het zelfde effect als joghurt
nikèdog2000
rees

Berichtdoor rees » Di 31 Mei 2005, 12:50

Geef karnemelk aan ze als ze last hebben van hun maag en dan is het vaak zo over.
En ze vinden het heerlijk :P en ik ook :)
Peet
5-sterren

Berichtdoor Peet » Di 31 Mei 2005, 12:50

yep, alle gefermenteerde zuivel is goed: biogarde, karnemelk, kwark (naturel), yoghurt, roer, ....
senadance
5-sterren

Berichtdoor senadance » Di 31 Mei 2005, 19:46

Lizzy schreef:Ik geloof dat het te maken heeft met het feit dat een hond moeite heeft met het verteren van melksuikers. Maar, niet iedere hond heeft daar moeite mee.

juist is ook mijn mening
Yari
4-sterren

Berichtdoor Yari » Wo 01 Jun 2005, 18:48

Hé mensen, bedankt ik weet weer genoeg! ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 01 Jun 2005, 18:51

Peet schreef:Maarrre......corrigeer me als ik het verkeerd heb hoor...maar honden hebben toch geen amylase in hun speeksel? Dus verteren ze de melksuikers niet. De gefermenteerde zuivelproducten (yoghurt, biogarde, etc) hebben deze lactose niet meer (of vele malen minder) waardoor het wel goed verteerd wordt.

Had amylase weer niet te maken met het (voor)verteren van koolhydraten?
Peet
5-sterren

Berichtdoor Peet » Do 02 Jun 2005, 14:57

Lizzy schreef:Had amylase weer niet te maken met het (voor)verteren van koolhydraten?

koolhydraten = suikers = lactose (onder meer natuurlijk)
(uit mijn atkins tijd... ;D)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 02 Jun 2005, 15:02

Peet schreef:koolhydraten = suikers = lactose (onder meer natuurlijk)
(uit mijn atkins tijd... ;D)

of eigenlijk andersom: lactose = suiker = koolhydraat ;D

Volgens de boekjes: amylase verteert zetmeel (ene soort) of dextrinen (andere soort). Niet specifiek alleen suikers dus.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op Do 02 Jun 2005, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”