Advies voor een afwisselend kvv menu

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

marjan23
3-sterren

Berichtdoor marjan23 » Do 14 Nov 2013, 09:55

Een vriendin van mij, met 8 honden, heeft mij advies gevraagd voor een afwisselend menu samen te stellen voor haar honden.
Nu ben ik zelf niet helemaal thuis in alle merken kvv. Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft ontzettend moeilijke eters en al diverse merken uitgeprobeerd.
In de ochtend krijgen ze brok (weet dat men geen voorstander hiervan) maar weet ook waarom (zeer moeilijke eters). Overgaan op 1 x per dag eten zit om dezelfde reden er ook niet in (voorlopig).
In de avond krijgen ze dus kvv, op dit moment voornamelijk Carnibest.

Ik heb wat zitten kijken en kwam uit op het volgende:
MAANDAG : Smuldier vlees compleet (rood)
DINSDAG: Carnibest
WOENSDAG: Botmix zalm + spiervlees
DONDERDAG: Kiezenbrink eendenmix of konijnenmix (afwisselen per week)
VRIJDAG: Smuldier vlees  compleet (rood)
ZATERDAG: Kiezenbrink lamsmix
ZONDAG: kiezenbrink kip botmix + gemalen pens

Een wildvariant zou nog een mooie aanvulling zijn, maar eerst maar eens kijken of ze dit eten.
Ik vraag me af of ze hiermee voorlopig goed zit? Of hebben jullie aanvullingen?
kakocavi
5-sterren

Re: Advies voor een afwisselend kvv menu

Berichtdoor kakocavi » Do 14 Nov 2013, 11:48

Ze zouden dan dus sowieso rund (Smuldier), zalm, eend/konijn, lam en kip eten. Ik weet niet wat voor Carnibest en spiervlees ze krijgt, als dat van andere diersoorten is lijkt het me qua diersoorten genoeg.

Met Kiezebrink moet je uitkijken, het botpercentage is vaak nogal hoog en er zit soms ook veel orgaan in. Extra spiervlees kan dus nodig zijn. Heb je al berekend welke percentages de honden krijgen, gemiddeld per week?

Maar als ik het goed begrijp weten jullie dus nog niet welke hond wat lust? Ik heb zelf katten en ik heb geleerd dat je daarbij beter een diersoort tegelijk kunt introduceren, in kleine hoeveelheden, omdat je anders met kilo's vlees zit omdat ze het niet moeten. Jouw vriendin heeft acht honden, dus alles zal wel op gaan uiteindelijk, maar het kan zijn dat sommige honden dan misschien niet compleet eten omdat ze bijvoorbeeld de botmixen laten staan maar wel spiervlees eten. Het lijkt me lastig om zoiets te controleren. Ik zou dan eerder complete mixen geven of zo compleet mogelijk. Degomeat heeft complete mixen en is niet duur, misschien dat proberen?

Edit: ik zie nu pas dat ze 's ochtends brok krijgen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe belangrijk de verhoudingen dan zijn. Maar ik denk wel dat als ze brok krijgen ze niet minder kieskeurig worden als ze brok lekkerder vinden.
Laatst gewijzigd door kakocavi op Do 14 Nov 2013, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”