Dubbele maaltijd en rommelende buik + stinkwinden.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Roosj
5-sterren

Berichtdoor Roosj » Zo 10 Nov 2013, 18:23

Hoi,

Sinds zo'n 3 weken krijgt mijn hond een vastdag. Ze krijgt voor de vastdag een dubbele maaltijd. Vaak red ze die niet volledig op en laat dan een deel liggen. Dat wat over blijft krijgt ze 2 dagen later alsnog.
Ze krijgt haar dubbele maaltijd na het lopen en zo laat mogelijk op de avond zodat ze daarna volledig rustig kan slapen (wij gaan dan ook slapen of kijken nog even een half uurtje TV om daarna te gaan slapen).

Nu valt het me op dat ze de nacht (zeg maar meer richting de ochtend) na de dubbele maaltijd last heeft van een rommelende buik, enorme stink winden en onrustig ligt. Het lijkt elke keer steeds erger te worden.
Na het loopje in de ochtend leek alles weer over. Ze poept dan in dat loopje enorm veel ;)
De laatste keer had ze lamsribben met lamsvlees en heeft het 24 uur geduurd voordat het over was. Bij de laatste ontlasting had ze toen een beetje diarree, naast de normale ontlasting.

Hoe kan dit en wat kan ik het beste doen?

Gr.
*Marga*
5-sterren

Re: Dubbele maaltijd en rommelende buik + stinkwinden.

Berichtdoor *Marga* » Zo 10 Nov 2013, 18:36

Niet meer laten vasten gewoon iedere dag geven??
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 10 Nov 2013, 19:42

Geen vet vlees geven als je zoveel in een keer voert.
Vet valt zowiezo zwaarder op de maag en geeft meer kans op winden en dergelijke. 

Wat ik ook zou doen is de hoeveelheid op voorhand verdelen over zowel de dag ervoor als de dag na de vastendag, als je wil blijven vasten.  Vlees van 3 dagen oud geven is ook niet bevorderlijk voor de goede spijsvertering.  Een keertje kan geen kwaad, maar om dat nu bewust te doen, dat vind ik niet aan te raden.
Dus houdt daar dan op voorhand wat rekening mee dat ze een dubbele maaltijd toch niet opeet.
Roosj
5-sterren

Berichtdoor Roosj » Zo 10 Nov 2013, 19:45

pearlsofpassion schreef:Geen vet vlees geven als je zoveel in een keer voert.
Vet valt zowiezo zwaarder op de maag en geeft meer kans op winden en dergelijke. 

Wat ik ook zou doen is de hoeveelheid op voorhand verdelen over zowel de dag ervoor als de dag na de vastendag, als je wil blijven vasten.  Vlees van 3 dagen oud geven is ook niet bevorderlijk voor de goede spijsvertering.  Een keertje kan geen kwaad, maar om dat nu bewust te doen, dat vind ik niet aan te raden.
Dus houdt daar dan op voorhand wat rekening mee dat ze een dubbele maaltijd toch niet opeet.

Tnx. Dat is wel logisch, maar een wild konijn karkas en lama vlees is niet vet..

Het vlees is maximaal 3 dagen ontdooit te bewaren in de koelkast. Dat doe ik dus ook. Dat doe ik ook voor mezelf ;)
Lucie110
5-sterren

Berichtdoor Lucie110 » Zo 10 Nov 2013, 20:05

Ik zou ook de vastendag weer afschaffen en gewoon lekker elke dag voeren.

Roosj schreef:Het vlees is maximaal 3 dagen ontdooit te bewaren in de koelkast. Dat doe ik dus ook. Dat doe ik ook voor mezelf ;)

Ik neem aan dat het vlees wat ze niet op kan op kamertemperatuur is geweest en zou dat dan ook niet nog eens 3 dagen bewaren al zet je het weer in de koelkast.
winni
4-sterren

Berichtdoor winni » Zo 10 Nov 2013, 20:13

Het lijkt mij heel vervelend voor een hond dat ie een uur na zijn eten niet meer de kans krijgt om zich te ontlasten.
En dan heb je het nog over een grote maaltijd ook :o
ClyBoDal
1-ster

Berichtdoor ClyBoDal » Zo 10 Nov 2013, 21:57

Ik zou de week hoeveelheid, delen door 6, en dan de 7e dag dus niks.
luka en kira
5-sterren

Berichtdoor luka en kira » Zo 10 Nov 2013, 22:00

Ik zou stoppen met vasten en je hond elke dag eten geven.
renate1985
5-sterren

Berichtdoor renate1985 » Zo 10 Nov 2013, 22:02

Ik zou ook stoppen met vasten. Het lichaam van je hond reageerde hier niet goed op dus waarom blijven doen? Wij vasten zo wie zo nooit, maar ik voer ook nog eens 2x per dag.
Roosj
5-sterren

Berichtdoor Roosj » Ma 11 Nov 2013, 07:20

Op het vasten zelf reageert ze wel goed. Op de dubbele maaltijd niet.

Het niet lopen na het eten is expres. Ze hebben minimaal 6 uur na de maaltijd absolute rust nodig. Een wolf gaat ook niet eerst eten en dan jagen ;) De rest van de week gaat dit ook perfect.

Het vasten zelf doe ik overigens ook met een rede. De organen worden zo namelijk minder belast en je hebt minder kans op maag torsies (ook al heeft ze daar geen last van).

Ik ga de dubbele maaltijd voor 25% verminderen en kijken hoe het dan gaat.
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Ma 11 Nov 2013, 09:06

Als mijn honden vasten (ca 1x per 14 dagen) geef ik ze de dag ervoor wel wat meer eten, maar geen dubbele maaltijd. Normaal krijgen de grote ca 750 gram, de dag voor vasten krijgen ze 1 kg. de kleintjes krijgen dan ca 200 gram ipv 175 gram.
Roosj
5-sterren

Berichtdoor Roosj » Ma 11 Nov 2013, 13:05

Lida. S schreef:Als mijn honden vasten (ca 1x per 14 dagen) geef ik ze de dag ervoor wel wat meer eten, maar geen dubbele maaltijd. Normaal krijgen de grote ca 750 gram, de dag voor vasten krijgen ze 1 kg. de kleintjes krijgen dan ca 200 gram ipv 175 gram.

Ik ga het zo idd ook proberen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”