ouderdom en narcose

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

ouderdom en narcose

Berichtdoor Barfplaats

bedaan
2-sterren

ouderdom en narcose

Berichtdoor bedaan » Wo 06 Nov 2013, 21:50

Daan is een echt oud mannetje aan het worden, hij is nu 15,5. Hij heeft een zeer slecht gebitje en mist al de nodige elementen.
Hij heeft geregeld ontstekingen in zijn bekkie die we met een kuurtje goed onder controle konden houden. Nu lukt dat niet meer.
Hij is afgelopen maandag weer gestart met een kuurtje en ik moet nu toch echt de knoop doorhakken om hem toch onder narcose te verlossen van alle tanden en kiezen (vrees dat alles eruit moet en 1 kiesje behouden is ook maar zo alleen)
Hem niet opereren geeft grote kans op bacteriën die door zijn lijfje gaan zwerven en zijn nieren en hart aantasten. Hem wel opereren geeft grote kans op een Daan die niet meer wakker wordt. Ik durf dus eigenlijk niet maar vind dat ik geen keuze heb, of in de narcose blijven en binnenkort dood door de bacteriën.

De dierenarts heeft al aangegeven dat ik erbij mag blijven en dat wil ik zeker. De dierenarts gebruikt gasnarcose.

Wat zijn jullie ervaringen met narcose en oudere honden?
Angelique
5-sterren

Re: ouderdom en narcose

Berichtdoor Angelique » Wo 06 Nov 2013, 22:00

MIjn honden waren geen ruim 15, maar voor hun formaat met ruim 12 al wel op leeftijd. De narcose moet goed begeleid worden, patiënt goed in de gaten houden enz. extra waken voor onderkoeling en als vooraf klinisch het meeste in orde is dan hoeft er niet veel meer risico te zijn dan bij een wat jongere hond. Wel hebben ze er hier beduidend langer over gedaan om weer helemaal bij de tijd te komen. Maar dan had eentje een operatie van ruim 2 uur achter de kiesjes.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Do 07 Nov 2013, 07:43

Boris is 12,5 jaar. Heeft eind augustus een kies getrokken gekregen. Eerst bloed getest en urine. Hart beluisteren etc etc. Toen juiste narcose uitgezocht en hij heeft nog nooit zoooooo weinig last gehad van een narcose. Als ik er niet bij was geweest toen hij in slaap viel, dan had ik gedacht dat ze alleen plaatselijk hadden verdoofd. Ze hebben hem trouwens wel extra in de gaten gehouden. En jawel dikke kans dat hij eind volgende weeek weeer onder narcose moet, weer problemen met een kies. Volgens de da geen probleem, maar wel weer goed vooronderzoek en goede begeleiding. Ik betaal graag voor het extra werk dat ze verrichten door extra goed op mijn ventje te passen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”