Voldoende en voordeliger?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Migudu

Berichtdoor Migudu » Zo 20 Okt 2013, 18:40

Hallo, 2 vraagjes. Wij hebben dus Newfoundlander Migudu en ODH pup Heinz van 17 weken.
Ik geef nu kvv, maar wil dat zelf gaan maken. Dit omdat ik me niet prettig voel bij het voeren van heel bot.
Dus, ik wil investeren in een goede vleesmolen en zelf gaan draaien.
Nu komen de vragen:

-Als ik me houd aan de percentages, vis er bij geef en ook groentemixen maak, krijgen ze dan voldoende voedingsstoffen binnen?
Dit vraag ik vooral voor de kleine Heinz.
-Heeft iemand al eens voorzichtig berekend wat het nu scheelt qua geld, of je nu kvv (duurdere en goedkopere gemengd) koopt of zelf maakt?

Groetjes,
Gerda
Greece
5-sterren

Re: Voldoende en voordeliger?

Berichtdoor Greece » Zo 20 Okt 2013, 19:46

Ik zou dan alleen het vleesbot malen en het vlees en orgaan niet.
Als je je houd aan de Barf percentages, 2x in de week een visje erbij, paar eitjes en groentenmix dan krijgen ze alles wat ze moeten hebben.
Zelf geef ik 2x in de week een eetlepel gemalen noten erbij en uitgeperste teen knoflook. Yoghurt af en toe wat.

Of je goedkoper uit bent met zelf te malen heb ik nooit uitgerekend ligt er ook aan welke vleesmolen je eventueel aanschaft.
En je kan natuurlijk met allerlei lijntjes meedoen dat scheelt zeker. Uiteindelijk zal je, denk ik, goedkoper uit zijn.
En, wat ik heel belangrijk vind, ik weet precies wat ik voer.
wijkje
5-sterren

Berichtdoor wijkje » Zo 20 Okt 2013, 19:54

Voordeel van zelf malen is dat je zelf kunt samenstellen..Ook diersoorten die moeilijk in KVV vorm te verkrijgen zijn..Ik ben ooit aan malen geslagen ivm de katten. Die weigeren vele merken KVV. Als ik hetzelf maal, vinden ze het wel ok..Ik kan zelf botpercentage bepalen en bepalen wat ik er in doe..Dus hier krijgen ze soms mixje van wild konijn/ganzenvlees. Deze mix als KVV ben ik nog niet tegengekomen  ;)  En qua prijs ben ik dan zeker goedkoper uit dan als ik iets duurdere KVV-merken voer ( die ze vervolgens dan niet eten).
Als je ernaast groenten/noten als aanvulling erbij geeft en compleet Barf-menu maalt, dan lijkt het me zeker compleet.
nova
5-sterren

Berichtdoor nova » Zo 20 Okt 2013, 20:11

Rosalie schreef:Ik zou dan alleen het vleesbot malen en het vlees en orgaan niet.
Als je je houd aan de Barf percentages, 2x in de week een visje erbij, paar eitjes en groentenmix dan krijgen ze alles wat ze moeten hebben.
Zelf geef ik 2x in de week een eetlepel gemalen noten erbij en uitgeperste teen knoflook. Yoghurt af en toe wat.

Of je goedkoper uit bent met zelf te malen heb ik nooit uitgerekend ligt er ook aan welke vleesmolen je eventueel aanschaft.
En je kan natuurlijk met allerlei lijntjes meedoen dat scheelt zeker. Uiteindelijk zal je, denk ik, goedkoper uit zijn.
En, wat ik heel belangrijk vind, ik weet precies wat ik voer.

Geen slecht idee. ;)

Voor vlees en orgaan zou  je ook een paar keer het mes erdoor kunnen halen.

Het is zeker voordeliger dan kant en klaar kopen, maar nog belangrijker vind ik dat je  niet te maken hebt met toegevoegde granen  en/of premixen.

Prijsverschil berekenen is moeilijk,  want de ene KVV is duurder dan de andere,  en wat betaal jezelf voor  een kilo barfmateriaal?

Om  voor jezelf een prijsverschil te berekenen zou je op papier een  (aantal)  kilo(' s) zelf moeten malen en kijken wat het gaat kosten per kilo,  en wat een zelfde hoeveelheid KVV kost als je het koopt van merk X

Met het verschil/kilo  kun je uitrekenen hoe lang het duurt voordat  je de machine terugverdiend hebt. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”