Hoe porties maken ?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Hoe porties maken ?

Berichtdoor Barfplaats

nicolioo
3-sterren

Hoe porties maken ?

Berichtdoor nicolioo » Vr 13 Sep 2013, 20:23

Net een bestelling binnen voor 2 weken. Past net in mijn tafelmodelvriezer. Nu wil ik graag prorties maken per dag in 1 bakje of zakje. Maaarrr nu komt het, hoe doe je dat! Ik heb alles per kg verpakt diepgevroren binnengekregen. En dan heb ik 300 gram orgaan nodig. Daarvan wil ik het liefst 2 soorten erin verwerken. Kan moeilijk 3 dagen lang orgaan voeren, wil dat 3 a 4 keer per week doen en afwisselen.
Kun je de boel half ontdooien en dan in porties verdelen of bederft het vlees dan?
Thessa en Shanti
5-sterren

Re: Hoe porties maken ?

Berichtdoor Thessa en Shanti » Vr 13 Sep 2013, 21:14

Ik laat het vlees meestal zo'n twee a drie uur uit de vriezer liggen en portioneer het dan. Door het nog grotendeels bevroren is heb je maar weinig verlies van voedingsstoffen.

Vleesbot voor de hond portioneer ik met een keukenblijltje en hamer en voor de katten gebruik ik soms ook een wildschaar.

Voor het orgaan en spiervlees gebruik ik gewoon een scherp mes.
bordie
5-sterren

Berichtdoor bordie » Vr 13 Sep 2013, 22:09

je kunt het zelfs helemaal ontdooien...en weer opnieuw invriezen...maar geen 4 x natuurlijk.
heicke
3-sterren

Berichtdoor heicke » Vr 13 Sep 2013, 22:58

ik ben nog niet zo lang bezig met barf, maar ik maak ook dag-porties van alles. Ik laat het ver ontdooien totdat ik het kan snijden. De verschillende soorten organen doe ik in een bak (behalve pens die portioneer ik apart) vervolgens hussel ik alles door elkaar en dan maak ik dagporties in zakjes die ik open laat staan. De pens verdeel ik daarna en doe ik in die zakjes erbij. Vlees en bot verpak ik apart in zakjes. In m'n tafelmodel diepvries heb ik de lades per soort ingedeeld (la bot, la vlees, enz.) omdat ik dan beter kan varieren en mocht mijn hond ergens niet goed tegen kunnen of niet lusten is het voor mij makkelijker om het zo te doen dan dat alles in 1 zak / bak zit. Grotere voorraden heb ik dan weer in onze eigen vriezer zitten maar dat is uit plaatsgebrek :) Dus ik pak elke dag 3 zakjes uit de vriezer.
Hondje_
3-sterren

Berichtdoor Hondje_ » Za 14 Sep 2013, 15:03

Thessa en Shanti schreef:Ik laat het vlees meestal zo'n twee a drie uur uit de vriezer liggen en portioneer het dan. Door het nog grotendeels bevroren is heb je maar weinig verlies van voedingsstoffen.

Vleesbot voor de hond portioneer ik met een keukenblijltje en hamer en voor de katten gebruik ik soms ook een wildschaar.

Voor het orgaan en spiervlees gebruik ik gewoon een scherp mes.

Waar koop je zo'n keukenbijltje en hamer? Was gisteren bij de Marskramer maar daar hadden ze alleen vleesmessen verder niets in die richting.
Thessa en Shanti
5-sterren

Berichtdoor Thessa en Shanti » Za 14 Sep 2013, 19:07

Hondje_ schreef:Waar koop je zo'n keukenbijltje en hamer? Was gisteren bij de Marskramer maar daar hadden ze alleen vleesmessen verder niets in die richting.

Je kan ze allebei bij doe-het-zelf zaken kopen, het kan zijn dat ze de keukenbijl gewoon hakbijl noemen en dan moet je de kleinste hebben.
Ik gebruik trouwens een rubberen hamer omdat ijzer op ijzer zo veel geluid maakt.
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Za 14 Sep 2013, 21:38

bordie schreef:je kunt het zelfs helemaal ontdooien...en weer opnieuw invriezen...maar geen 4 x natuurlijk.

Alleen is de samenstelling van de voedingsstoffen verdwenen. Dus zou dat niet doen.

Vind je het wel van groot belang dat je hond gezond blijft, ontdooi dan niet maar portioneer stijf bevroren. Ik portioneer de eerste week alle dagen een diersoort. Ben met 5 minuutjes klaar, en heb dan voor 3 weken vreten.
nicolioo
3-sterren

Berichtdoor nicolioo » Za 14 Sep 2013, 21:41

Hoe dan stijfbevroren! Hoe hak je van een kilo lever diepgevroren een stukje van 220 gram ?
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Za 14 Sep 2013, 21:43

Met een bijl of een vriesmes
nicolioo
3-sterren

Berichtdoor nicolioo » Za 14 Sep 2013, 21:44

Oh vriesmes, nog nooit van gehoord, hoe ziet zoiets eruit en waar koop je dat?
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Za 14 Sep 2013, 21:46

nicolioo
3-sterren

Berichtdoor nicolioo » Za 14 Sep 2013, 21:49

Thx, ik ga even kijken of ze zoiets ook bij de marskramer hebben aangezien de verzendkosten hoger zijn dan het mes.

Werkt dat echt?
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Za 14 Sep 2013, 22:06

Ja ik portioneer dr al 4 jaar probleemloos mee.....
nicolioo
3-sterren

Berichtdoor nicolioo » Za 14 Sep 2013, 22:08

Klinkt ideaal, ik ga er gelijk eentje kopen volgende week.  Bedankt voor de tip, ik ag het al niet zitten eerst half obtdooien en dn weer invrieen geeft zo'n troep...
joel
5-sterren

Berichtdoor joel » Do 19 Sep 2013, 19:57

goeie tip!!
Ga ook eens kijken :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”