Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2746079
Ik geef Fajah s'middag een barfhap compleet dus spier groente orgaan en bot/vlees, ze kraaklt de karkassen volgens mij heel goed maar slikt vervolgens de hele karkas zo naar binnen, en dat gaat daar binnen dan niet goed kokhalsen enz. maar vanmiddag was ze helemaal naar daarvan at ook niet verder liep te draaien ging liggen ontlastte haar in de tuin, (nooit gebeurd) ik dacht even dit gaat helemaal niet goed.
Is het verstandig om de karkasjes in stukken te knippen ze krijgt momenteel kipkarkas konijnkarkas en eendennekken aan bot.
Eendennekken dat gaf een probleem.
Laatst gewijzigd door deja op do 22 aug 2013, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2746232
Thea schreef: Ik zou zeker het kleiner knippen en mss ook eerst met de (vlees)hamer het bewerken. ;)
Maar dat is gewoon wat IK zou doen. Of het echt nodig is durf ik niets over te zeggen ;)
Volgens mij kraakt ze wel goed want ik hoor haar behoorlijk kraken op zo'n karkas, maar dan slikt ze het in een keer in, en ik denk dat daar het probleem zit.
#2746274
Darky is ook zo'n eter. Kleiner knippen helpt niet bij hem, dan schoffelt die helemaal alles zo naar binnen en komt het er bij hem ook zo weer uit.
Bij Darky ben ik overgestapt op KVV, omdat hij een aantal keer bijna is gestikt omdat hij een karkas weer wilde uitbraken.
#2746773
Dan zou ik hem voorlopig in stukken hakken. Ik ken het probleem echt niet, Donna slikt van pups af aan al hele karkassen naar binnen zonder te kauwen, en heeft die problemen nooit gehad...
Dus het zal per hond verschillen, maar als ze niet lekker worden zou ik daar wel wat aan doen.
#2746827
Senta schreef: Dan zou ik hem voorlopig in stukken hakken. Ik ken het probleem echt niet, Donna slikt van pups af aan al hele karkassen naar binnen zonder te kauwen, en heeft die problemen nooit gehad...
Dus het zal per hond verschillen, maar als ze niet lekker worden zou ik daar wel wat aan doen.
Hoi  heb je dat stukje van choopy gelezen, ik stop er voorlopig mee het was een akelig gezicht gisteren en vandaag voor het eerst zo lang ik haar heb vanmorgen veel ontlasting dun en allemaal slijm nou ik stop met karkassen hoor.
Laatst gewijzigd door deja op vr 23 aug 2013, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2746840
Volgens mij gaat het niet om het kraken maar om het knippen ze kraakt volgens mij prima ik hoor haar gewoon kraken maar zie niet hoe ze het inslikt natuurlijk, maar als het karkas helemaal gekraakt is slikt ze het heel in en dat is teveel voor een pup denk ik zomaar dat gaat daarbinnen dan niet goed. Ze heeft ook na dat voorval hele slechte ontlasting gehad, was nog nooit eerder gebeurd. Van de week met kipkarkassen ging het ook al zo slecht maar niet zo erg als gister, eendennekken gingen van de week wel goed. Ik durf het niet meer aan, sorry.
#2746908
Je moet altijd doen waar je je goed bij voelt!

Ik heb gelukkig geen karkassen die zo klein zijn dat kater Cuzco in zijn geheel kan inslikken, zelfs niet als ze gekraakt zijn. Maar hij krijgt van mij ook geen hele kippennekken meer. Ofwel gemept (dan kan hij ze ook niet meer naar binnen laten glijden, zijn ze te breed), ofwel in stukjes zodat het geen kwaad kan.
Ik heb er hem ooit eens eentje compleet weer uit zien gooien, 10 min na het eten.  Gewoon in zijn geheel in reverse.  En daar geef ik geen eten voor he  ;)
Eendennek krijgt hij ook niet meer in korte stukjes (een hele of minstens halve gaat wel goed) want dan probeert hij ze ook in zijn geheel in te slikken met als gevolg veel kokhals.
Moet er niet aan denken dat hij zijn slokdarm zo eens verwond of er echt iets vast komt te zitten.
Dus ik begrijp helemaal dat je het niet meer wil!

Wat hier wel erg helpt is dat hij nu helemaal apart en afgesloten, in het donker eten krijgt.  Hij ziet helemaal niemand en kan pas uit het bakje als iedereen klaar is. Dat wil zeggen dat hij meestal al een tijdje zijn pootjes heeft zitten aflikken en al 10 keer gecontroleerd heeft of zijn bakje wel echt leeg is.  Want hij eet natuurlijk het snelst. 
Pas dan, als hij helemaal tot rust is, gaat de handdoek vanover de bench omhoog en kan hij eruit.  Zo heeft hij geen enkele reden om te schrokken, en dat werkt echt wel.
Het is niet miraculeus compleet over met schrokken, maar hij zal wel een stuk rustiger eten en niet kost wat kost zo snel mogelijk naar binnen werken.
Hij leert dat hij tijd heeft, ook als hij traag eet, kom ik hem niet vroeger uit het bakje laten dan dat alles op is.  En hij leert dat niemand zijn eten komt opeten.
Hij probeert ook niet meer met zijn vleesbot en kuikens te gaan lopen om ze in veiligheid te brengen, dat heeft hij ook ooit geprobeerd.  ::)
Rust rond het eten, das wel belangrijk.  Rust en geduld.
#2748441
Een van mijn whippets staat na het eten van een karkas, eendennek of i.d. helemaak krom, net of het blijft steken. Ik pak hem dan bij zijn voorpoten met zijn rug tegen me aan en rek hem. Ik durf hem zoiets niet meer te geven, soms geeft ik een eendennek is kleine stukjes, stukje voor stukje dus. Hij is bij ons geboren en heeft dus altijd gebarfd.
Vandaag heeft hij een tijd liggen kauwen op hertenribben dat gaat wel goed. Ik denk dat hij het te vlug wil eten, gr Boa
#2749196
Is het misschien ook nog wat om de botten vast te houden? Bij mijn golden lukt dat wel. Hij is ook een keer erg beroerd geweest na t eten van eendnek. Echt flink last van de  darmen gehad. Sinds dien hou ik de nekken weer vast zodat hij hem niet geheel kan doorslikken (ook al is het gekraakt)
#2749201
Cay doet dat ook, wel kraken maar geen stukken er vanaf scheuren, dus die slikt ook alles in eens door (of een poging tot).
Ik knip alles tegenwoordig door met de snoeischaar in kleine stukjes, alleen vis en hele kwartel krijgt hij zo, dat gaat nog redelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door