Fajah heeft zondag haar eerste barfhap gehad.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Di 16 Jul 2013, 17:21

Ik ben zondag begonnen met kipkarkasjes en spiervlees, ik vond haar er wel lang over doen ben dat niet gewend, kvv zit er hap slik weg in, ze heeft over 2 karkasjes 150 gr. ong wel een kwartier gedaan.
Gisteren weer 2 karkasjes en spiervlees en wat had ze vandaag een mooie ontlasting echte barf drolletjes. Van KVV heeft ze ook goede ontlasting maar veel slapper.
Ik was het van splan om te beginnen met 2 dagen in de week een barfhapje, want wil nog niet gaan samenstellen, maar heb er voor morgen toch al maar weer een konijnkarkas uitgelegd.
Als ik haar middag maaltijd vervang door barf zeg ong. 300 gr. totaal dan krijgt ze s'morgen en sávonds kvv 2 x 225 gr. Ik voeg dan geen orgaan toe. Ze krijgt ook als snoepje al pens staafjes en gedroogde long dus denk maar zo dat dat dan genoeg is.
Parelridder
5-sterren

Re: Fajah heeft zondag haar eerste barfhap gehad.

Berichtdoor Parelridder » Wo 17 Jul 2013, 05:14

Leuk, haar 1e barf hap! :) Ik zou bij het dagelijks toevoegen van barf aan kvv kiezen voor de combi karkas/vlees, zodat de ontlasting goed blijft. Ik zou niet structureel zo'n groot deel (300 gram van de 750) onvolledig laten zijn, zeker niet bij een hond in de groei. Ik zou dus wél wat hart, lever en nier voeren (lever en nier liefst biologisch). Als je van alle 3 een onsje per week geeft bij deze portie barf, heb je weer mooie verhoudingen.
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Wo 17 Jul 2013, 09:59

Parelridder schreef:Leuk, haar 1e barf hap! :) Ik zou bij het dagelijks toevoegen van barf aan kvv kiezen voor de combi karkas/vlees, zodat de ontlasting goed blijft. Ik zou niet structureel zo'n groot deel (300 gram van de 750) onvolledig laten zijn, zeker niet bij een hond in de groei. Ik zou dus wél wat hart, lever en nier voeren (lever en nier liefst biologisch). Als je van alle 3 een onsje per week geeft bij deze portie barf, heb je weer mooie verhoudingen.

Ik dacht dat de KVV genoeg orgaan bevatte, en ze krijgt als snack ook altijd orgaan (pensstaafje en gedroogde long) dus dacht dan wordt het misschien zoveel orgaan.
Maar kan best wat hart lever en nier bestellen. Maar heb ook wel vernomen hier dat als je onder de 50 % blijft zitten en bv. 60 % KVV geeft dat je dan altijd goed zit. Of is dit niet helemaal waar?
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Wo 17 Jul 2013, 11:26

In het algemeen wordt gesteld dat in kvv te veel orgaan zit. Geen idee of dat nog het geval is, ik denk soms wel eens het tegendeel. Evenals dat het percentage 'orgaan' soms prima is (uitgaande van de opgave) maar er bepaalde organen ontbreken (bijv. geen nier of weinig lever) of een diersoort gekozen wordt die daarvoor minder geschikt is (bijv. konijnhart). Als je een kvv geeft die compleet is zonder premix en goed uitgebalanceerd is, dan bevat die niet te veel orgaan, want dient deze de benodigde voedingsstoffen uit de div. vleessoorten zelf te leveren. Ik denk dat je als je kiest voor een kant-en-klaar product, welke als compleet wordt verkocht, je er ook vanuit moet gaan dat deze daadwerkelijk compleet is. Dat is de consequentie van niet zelf samenstellen: je moet de producent vertrouwen in diens opgave van de samenstelling.
Als je een kvv structureel combineert met een flink percentage barf onderdelen welke je niet compleet voert, is het menu niet langer compleet /  in balans. Dat zou ik zelf niet kiezen en zeker niet bij een hond in de groei. Long bevat nauwelijks voedingswaarde, pens voegt gedroogd ook niet veel interessants toe (erg leuke snack, maar ik zou dit echt als extraatje beschouwen) dus persoonlijk zou ik de verhouding vleesbot/spiervlees/ hart/lever/nier wel in evenwicht willen houden bij de combi kvv-barf door in de barf happen deze te bewaken.
Geef je al een eitje en visje? Is ook een leuke aanvulling op kvv! :)
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Wo 17 Jul 2013, 20:40

Vandaag een konijnkarkas was 165 gr. dus ook zoiets aan spiervlees, het karkas werd wel heel goed gekraakt maar ze slikte waarschijnlijk toch te grote stukken in en dat kwam er tot 3 x uit. Haar ontlasting is nog steeds prima, volgens mij verteerd dit meisje heel goed, (morgen even afwachten) Ik ga op zoek naar hart lever en nier, om het toch kompleet te krijgen. Vis krijgt ze ook maar in de vorm van botmixzalm en ook zalmlijf.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”