Hoe kan ik dit kitten het beste over zetten?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

NoaKaj
3-sterren

Berichtdoor NoaKaj » Zo 09 Jun 2013, 17:03

Zaterdag ga ik kijken bij een kitten dat het heel erg zwaar heeft gehad. Ze is bij de dierenarts binnengebracht toen ze nog maar 300g woog en volgens de eigenaar zou ze toen 8 weken moeten zijn. Hij/zij heeft er drie weken mee aangeknoeid voor hij hulp zocht, gevolg was een bijna dood ondervoed kitten met een zeer zware verstopping. Vorige week heeft ze nog een aanval van benauwdheid gehad door eiwitgebrek, aldus de dierenarts. Nu gaat het echter heel goed, ze groeit en nu ze gezelschap heeft van een tweede kitten, speelt ze zoals een kitten hoort te spelen: dolenthousiast.

Ik ga ervan uit dat het nog een aantal weken duurt voor ze mee mag. En dan? Omdat ze zulke zware darmproblemen heeft gehad, wil ik de overgang naar KVV heel langzaam laten verlopen. Ik weet dat ze in de opvang een mengeling krijgt van diverse merken brokken en Gourmet blikvoer. Het lijkt me geen probleem om de brokken per direct af te schaffen en haar Gourmet aan te bieden. Zou het verstandig zijn om eerst van Gourmet over te gaan op goed blikvoer en daarna KVV erbij mengen? (ik meng meestal een beetje goed blikvoer door de KVV voor de andere katten). Of zou ik van Gourmet naar KVV over kunnen gaan, waar dan ook een ander soort blik doorheen zit, dus twee nieuwe dingen? Misschien moet ik er ook rekening mee houden dat ik zeker vijf merken KVV voer en nog meer verschillende diersoorten? Ik probeer natuurlijk de verzorgers zover te krijgen dat ze alvast af en toe een stukje rauwe kipfilet laten vallen, maar ik geloof niet dat ze voorstander van vers zijn, dus geen garanties dat ze dat willen doen.

In de praktijk verloopt het misschien wel iets chaotischer, want voer dat de andere katten hier krijgen is natuurlijk superinteressant en misschien dat ze stiekem al wat meepikt. Ik wil echter koste wat kost voorkomen wat vorig jaar met Gijsje is gebeurd. Hij is direct overgezet op KVV en twee dagen later had ie een flinke verstopping.
Jacoba
4-sterren

Re: Hoe kan ik dit kitten het beste over zetten?

Berichtdoor Jacoba » Di 11 Jun 2013, 20:54

Ik zou niet cold Turkey overstappen op kvv. Inderdaad vanwege mogelijke verstopping. Mengen met eerst veel blik en dat afbouwen zou ik ook doen. Dit om de maag/darmen te laten wennen aan vers vlees. Daarna aan de kvv extra spiervlees toevoegen om de stoelgang niet te hard en te moeilijk te maken. Ook dit zou ik dan weer afbouwen. Ligt eraan hoeveel bot je kvv bedraagt.

Om de kat in de gaten te kunnen houden hoe ze het erop doet, niet direkt bij de anderen laten. Dat gaat met voeren toch niet werken? Eerst even apart laten gewennen. Dit geeft ook meer rust.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Di 11 Jun 2013, 22:16

Ik zou gelijk gourmet met kvv gaan mengen, zelf zou ik gelijk half half beginnen, juist voor darmkatjes is vers zooo fijn (helemaal persoonlijk zou ik gewoon gelijk in 1 keer over durven gaan op iets als carnibest, maar als je je daar niet senang bij voelt vooral niet doen!).
NoaKaj
3-sterren

Berichtdoor NoaKaj » Do 13 Jun 2013, 06:53

Thanks dames! Zaterdag ga ik kennis maken met de kleine meid en dan hoor ik misschien ook wanneer ze mag verhuizen. Ik verwacht dat het nog wel minimaal een maand zal gaan duren. Hopelijk willen ze in die periode af en toe een rauw stukje vlees geven.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”