Diersoorten probleem bot, update helemaal niks meer willen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
TessaThomas
5-sterren

Diersoorten probleem bot, update helemaal niks meer willen

Berichtdoor TessaThomas » Ma 20 Mei 2013, 13:25

Een tijdje geleden heb ik al eens een topic gehad dat Tessa slechter ging eten. Nu eet ze dus al een hoop diersoorten niet meer. Qua bot eet ze nog lamsribben en konijnkarkas. Kip geef ik al een tijdje niet meer, omdat het op was maar dat at ze nog wel. Dat zijn dus 3 diersoorten qua bot... Met spiervlees is ze minder moeilijk, ze eet paard, lam, geit, hert en rund. Orgaan is ze sowieso nooit makkelijk mee geweest, maar daar eet ze nog wel eend, rund, lam, kip en konijn. Vis eet ze alleen nog zalm.

Is het erg dat ze nog maar 3 diersoorten qua bot eet? Ik heb enorm veel afgewisseld tot nu toe en ze at altijd met veel smaak, maar sinds een half jaar dus niet meer. Ik zou dus op 7 diersoorten komen, alleen maar 3 soorten bot.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op Zo 30 Jun 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kim en Casper
4-sterren

Re: Diersoorten probleem bot

Berichtdoor Kim en Casper » Ma 20 Mei 2013, 13:48

Nee hoor je hebt voor de rest meer dan voldoende afwisseling.
Irish
5-sterren

Berichtdoor Irish » Ma 20 Mei 2013, 13:50

Anders KVV proberen en daarnaast voor de kauw de vleesbotten die ze nog wel eet geven?
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Ma 20 Mei 2013, 14:01

Ik lees dat ze wel konijn lust , heb je al eens geprobeert om het wat spannender te maken ? Een half of een heel konijn bv i.p.v konijnkarkas , dat zou je met kip ook kunnen proberen

Je weet maar nooit , mijn Jack Russell vond kwartelkarkas bv niet te pruimen , een hele kwartel in de veren dus wel
Daar schud je even mee , weet je , dat soort dingen dus  ::)
En nu eet madam dus ook kwartelkarkas

Maar als je op totaal 7 diersoorten uitkomt is dat geen probleem hoor
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 20 Mei 2013, 14:50

Ik denk ook niet dat 3 soorten bot zo'n probleem is.
Ik heb ook een tijd enkel kip, eend en konijn gevoerd als bot.
Bij katten is  vleesbot natuurlijk wel een kleiner onderdeel van het menu als bij honden, maar als je gewoon oplet om die diersoorten dan te vermijden in het spiervlees, zie ik het probleem niet. 
Als je zalm met bot geeft is dat eigenlijk een ook een halve soort.  ;)
TessaThomas
5-sterren

Re: Diersoorten probleem bot, update helemaal niks meer willen

Berichtdoor TessaThomas » Zo 30 Jun 2013, 20:02

Tja, ondertussen eet Tessa alleen nog konijnkarkas en pens. Voorlopig gaan we terug naar de KVV dus. Over een aantal maanden maar een nieuwe poging...
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Za 06 Jul 2013, 21:32

En hoe snel haal je iets weg als ze niets lust? En wanneer zet je weer wat nieuws neer??
Ik weet het niet hoor...maar hier werd ook wel eens gemiept maar ik bepaal toch echt zelf wat ze vreet......
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 07 Jul 2013, 05:20

3 Soorten bot is m.i. niks te weinig. Fido (Carnivoer) heeft hier eens gezegd dat het totaal niet zinvol is bot van meer dan 1 diersoort te voeren, oftewel alleen kipkarkas is voldoende volgens Carnivoer. er zijn natuurlijk vele andere kvv's (zoals bijv. Carnibest) die ook jaren alleen kip gebruikten, dus evenzovele gebruikers van die kvv's die daarvan geen probleem/tekort hebben opgelopen.
Ik zou zelf een minimum van 5 diersoorten aanhouden waaronder een minimum van 2 botsoorten (en daarvan van beiden dan niet alleen de nekjes). Ik hoop dat de eetlust zich gauw hersteld.
Ik vraag met net als Senta af op welke wijze je op het mutsen hebt gereageerd. Sommige honden geven van nature minder om eten, ik heb me laten vertellen dat die eigenschap bij de DH vaker gezien wordt. Zij kunnen dus gemakkelijker uitproberen wat er gebeurd als ze een maaltje overslaan. Als ze de indruk hebben dat dit hen iets oplevert... Het komt dan dus nauw dat het gemuts niet wordt beloond met aandacht/aanmoediging of verleiding (iets er overheen gieten/smeren) of een andere/lekkerder hap. 't Valt zeker niet mee om zonder boe-of-ba de onaangeroerde maaltijd te verwijderen als de hond er na 10 minuten nog niet van neemt, laat staan dat je pas op het volgende maaltijdmoment (afhankelijk van het aantal maaltijden p.d. dus bijv. 12 uur later) pas weer iets geeft (geen tussendoortjes ook!! de hond moet trek krijgen!) De procedure herhalen tot de trek zodanig toe neemt dat de hond besluit "oke, ook vandaag kennelijk geen kaviaar.."..
E.e.a. natuurlijk alléén als er geen tekenen van ziekte zijn!! maar daarvan is geen sprake begreep ik.
TessaThomas
5-sterren

Berichtdoor TessaThomas » Zo 07 Jul 2013, 09:11

Netjes na 10 minuten weghalen en pas de volgende dag (=volgende voerbeurt) weer geven. Geen tussendoortjes, helemaal niks.

De botsoorten maak ik me geen zorgen over, omdat ze nog steeds wel konijnkarkas en lamsribben eet. Maar spiervlees en orgaan eet ze niet meer, samen met een hoop andere botsoorten. Ik kan dus geen volledig menu meer maken, zonder dat ik mijn hond compleet uithonger. Dus voorlopig op KVV met een pens dag en een karkasje en over een paar maanden weer opnieuw proberen.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 07 Jul 2013, 09:16

Pff, wat lastig! Misschien is het een idee om vlees en organen zelf te malen & mengen? Dan bepaal je toch volledig zelf wat je voert qua kwaliteit en kun je wellicht na een poos afbouwen hoe fijn je eea maalt/snijdt, tot ze weer gewoon ongemalen eet? Idem tav vleesbot: zolang ze dat ongemalen eet kun je dát iig zo geven en alleen het nodige malen. Voor dat laatste volstaat een Bomann vleesmolentje zéker!
Succes!
TessaThomas
5-sterren

Berichtdoor TessaThomas » Zo 07 Jul 2013, 09:30

Vleesmolen staat op de planning idd, omdat ik liever zie wat ergens ingaat.  Ik wil alleen een kenwood, zodat ik wel bot kán malen. Dan kan ik haar misschien strikken om ook weer andere botsoorten te gaan eten, niet perse nodig, maar je weet maar nooit. In kvv vorm eet ze nog wel die diersoorten namelijk?

En misschien dat de pup er ook voor zorgt dat ze het straks weer gaat eten. Maar nu kan hij nog niet in de tuin eten samen met haar, want hij kruipt door haar kennel heen :-\
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”