Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tessa
#2671212
Drie dagen geleden heeft Aafke 6 pups gekregen.
De bevalling ging vlot en het is een goede moeder.
Het enigste dat niet zo goed gaat is de melkgift.
Aaf heeft wat mastitis en daardoor weinig goede melk.
Ik houd het scherp in de gaten natuurlijk en probeer zoveel mogelijk rommel eruit te melken, maar dat gaat heel moeizaam.
De pups zijn best wel wat afgevallen, nu zo'n 50 gram, wegen nu rond de 500 gram.
Ik fles wat bij om ze niet verder achteruit te laten gaan (4xper dag zo'n 25 ml), maar wil dit ook weer niet te veel doen want anders komt de melkgift bij Aafke nooit op gang.

Vanochtend heb ik heel erg getwijfeld om naar de dierenarts te gaan, maar ze heeft geen verhoging, is alert en eet redelijk, ook zorgt ze nog goed voor de pups.

Vanochtend had ik een bevriend fokker aan de telefoon en die vond dat ik gelijk moest stoppen met bijvoeren, de pups moeten het zelf oplossen.

Mijn gevoel zegt dat dit niet gaat werken, ik leg ze constant aan maar een echt toeschietreflex komt er niet bij Aafke, ze sabbelen wel wat maar vallen dan toch weer in slaap omdat het te lang duurt of omdat ze aan het verzwakken zijn.

Ik wil ze genoeg bijvoeren om niet verzwakt te raken, maar niet zoveel dat ze niet meer bij Aafke willen drinken.
Wat is jullie idee hierover?
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2671262
Sorry kan je geen advies geven, alleen heel veel sterkte gewenst en dat het snel opgelost mag worden, zowel voor moeder als pups.
Ik denk dat Lizzy hierin inmiddels de "ervaringsdeskundige" genoemd mag worden, misschien als ze je topic leest kan ze je advies geven?
Door Alba
#2671304
Ik zou ook bijvoeden zodanig dat ze niet meer afvallen, maar ondertussen idd blijven aanleggen.

Voor Aafke: gekneusde koolbladeren op de mastitis-tepels. Zodra de mastitis afneemt, fenegriek om de melkgift te stimuleren (wat dan hopelijk ook door de pups ondersteund wordt doordat ze weer goed kunnen drinken).
Door Lizzy
#2671312
tessa schreef: Drie dagen geleden heeft Aafke 6 pups gekregen.
De bevalling ging vlot en het is een goede moeder.
Het enigste dat niet zo goed gaat is de melkgift.
Aaf heeft wat mastitis en daardoor weinig goede melk.
Ik houd het scherp in de gaten natuurlijk en probeer zoveel mogelijk rommel eruit te melken, maar dat gaat heel moeizaam.
De pups zijn best wel wat afgevallen, nu zo'n 50 gram, wegen nu rond de 500 gram.
Ik fles wat bij om ze niet verder achteruit te laten gaan (4xper dag zo'n 25 ml), maar wil dit ook weer niet te veel doen want anders komt de melkgift bij Aafke nooit op gang.

Vanochtend heb ik heel erg getwijfeld om naar de dierenarts te gaan, maar ze heeft geen verhoging, is alert en eet redelijk, ook zorgt ze nog goed voor de pups.

Vanochtend had ik een bevriend fokker aan de telefoon en die vond dat ik gelijk moest stoppen met bijvoeren, de pups moeten het zelf oplossen.

Mijn gevoel zegt dat dit niet gaat werken, ik leg ze constant aan maar een echt toeschietreflex komt er niet bij Aafke, ze sabbelen wel wat maar vallen dan toch weer in slaap omdat het te lang duurt of omdat ze aan het verzwakken zijn.

Ik wil ze genoeg bijvoeren om niet verzwakt te raken, maar niet zoveel dat ze niet meer bij Aafke willen drinken.
Wat is jullie idee hierover?
In mijn beleving kreeg Biscuit mastitis door melkstuwing/teveel melk. En de puppen kregen het er niet uit doordat haar tieten eruit zagen als hard opgeblazen ballonnen.

Heeft Aafke echt te weinig melk of krijgen de pups het niet uit de tiet? Want dat maakt een levensgroot verschil.

Als Aafke wel genoeg melk geeft maar de puppen krijgen het er niet uit, beveel ik je aan om de tieten te verwarmen met warme natte handdoeken en daarna zelf wat melk uit te halen en dan de puppen aan te leggen. Je kunt na het zogen eventueel de tieten met een koele natte handdoek weer wat koelen (niet teveel!!). En dit doe je dan een keer of 4 a 5 per dag.

Als Aafke serieus niet genoeg melk geeft, dan kun je de melkgift stimuleren. Geweekte havermout + geitenmelk + fenegriek helpt daarbij. Ik zou het wel goed in de gaten blijven houden door zelf ook af en toe melk af te tappen. 

Als je nu melk aftapt, komt er dan viezigheid uit? Voelen de tieten hard? Voelen ze warm? Is er 1 tiet aangedaan of meerdere?

Ik zou zelf de puppen zoveel mogelijk aanleggen en bijvoeren zodat ze niet afvallen. Maar ik deed ze eerst aan de tiet en daarna pas aan de fles.
Door tessa
#2671329
Ik denk dat het een combinatie is van te weinig melk en mastitis.
Voordat de pups geboren werden waren er al harde plekken te voelen.
Bij boxers is mastitis een bekend probleem, dus ik ben er extra op gespitst.

Als ik het eruit probeer te melken, wat lastig gaat, dan komt er alleen maar prut, geel/lichtbruin en plakkerig.
Normaal moet er uit de niet aangedane klieren dan wel gewone melk komen, maar dat is ook niet echt het geval.


Tanja heeft ook altijd rond de derde dag iets mastitis, maar dat melk ik zo weg en daarna spuit de goede melk er zo uit, dat is bij Aafke dus niet het geval.
Nu probeer ik de slechte tepels te melken terwijl de pups drinken en er een toeschiet reflex is ,deze is minimaal maar dan lukt het wel iets beter.
Pups weeg ik twee a drie keer per dag, ze hoeven van mij niet heel veel aan te komen, maar mogen nu, na drie dagen ook niet meer afvallen, dus krijgen ze toch iets flessenmelk sinds gisteren.

Mijn horror scenario is natuurlijk jouw verhaal Lizzy, dus natuurlijk maak ik me veel zorgen.
Na een paar dagen weinig tot niet slapen, kun je niet meer zo logisch nadenken en twijfel je aan alles en of je wel het juiste doet.
Wat is beter voor de pups, wat is beter voor Aafke..

Zucht....

Maar goed, de pups zijn weliswaar niet zo rond en dik als bij Tanja, maar ze zien er ook niet slecht uit en zijn wel tevreden.
Aafke ligt ook veel bij ze dus ze kunnen wel vaak een poging doen tot drinken.
Maar ik merk wel dat ze het snel opgeven want er komt niet veel.
Door tessa
#2671363
vanaalst schreef: komt er uit alle  tepels prut?
Nee uit een stuk of vier, ze heeft 12 tepels maar alleen de achterste vier doen het redelijk.
Door Lizzy
#2671385
tessa schreef: Ik denk dat het een combinatie is van te weinig melk en mastitis.
Voordat de pups geboren werden waren er al harde plekken te voelen.
Bij boxers is mastitis een bekend probleem, dus ik ben er extra op gespitst.

Als ik het eruit probeer te melken, wat lastig gaat, dan komt er alleen maar prut, geel/lichtbruin en plakkerig.
Normaal moet er uit de niet aangedane klieren dan wel gewone melk komen, maar dat is ook niet echt het geval.


Tanja heeft ook altijd rond de derde dag iets mastitis, maar dat melk ik zo weg en daarna spuit de goede melk er zo uit, dat is bij Aafke dus niet het geval.
Nu probeer ik de slechte tepels te melken terwijl de pups drinken en er een toeschiet reflex is ,deze is minimaal maar dan lukt het wel iets beter.
Pups weeg ik twee a drie keer per dag, ze hoeven van mij niet heel veel aan te komen, maar mogen nu, na drie dagen ook niet meer afvallen, dus krijgen ze toch iets flessenmelk sinds gisteren.

Mijn horror scenario is natuurlijk jouw verhaal Lizzy, dus natuurlijk maak ik me veel zorgen.
Na een paar dagen weinig tot niet slapen, kun je niet meer zo logisch nadenken en twijfel je aan alles en of je wel het juiste doet.
Wat is beter voor de pups, wat is beter voor Aafke..

Zucht....

Maar goed, de pups zijn weliswaar niet zo rond en dik als bij Tanja, maar ze zien er ook niet slecht uit en zijn wel tevreden.
Aafke ligt ook veel bij ze dus ze kunnen wel vaak een poging doen tot drinken.
Maar ik merk wel dat ze het snel opgeven want er komt niet veel.
Gelukkig komt dat maar heeeeel weinig voor :-*

Ik zou zelf in jouw geval warme kompressen erop doen. Niet te warm, je moet niks overdrijven. Er een minuut of 5 a 10 op laten liggen (de warme kompressen). Dan de prut uit de tepels masseren. Dan de puppen eraan. Zoveel mogelijk laten drinken. Als de tieten te warm worden na het drinken iets koelen (niet te koel). Dan puppen zo nodig flessen, maar altijd na het drinken (en niet flessen als het niet nodig is). En dit 4 a 5 keer per dag.
Door tessa
#2671434
Ik ga zo toch een ab kuur en pijnstilling ophalen.
Aaf wil niet meer eten en is heel onrustig, wil de tuin in om te graven.
Dit is niet okee, dus dan maar aan de ab, helaas
Door Lizzy
#2671436
tessa schreef: Ik ga zo toch een ab kuur en pijnstilling ophalen.
Aaf wil niet meer eten en is heel onrustig, wil de tuin in om te graven.
Dit is niet okee, dus dan maar aan de ab, helaas
Nope, niet OK. Ik ging ook naar de DA. Hoe is de temp? Heb je melkstuwing voor je gevoel?

He, ruk... Sterkte :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door