Welke producten laten proeven door de kat....

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Nina013
3-sterren

Berichtdoor Nina013 » Ma 06 Mei 2013, 23:30

Voor onze hond heb ik het volgende besteld:
(Hij gaat voor het eerst over op barf)
Rundvlees
Runderstoofvlees
Kalkoenfilet
Runderpenslap
Paardensnijsels
Kippennek
Kippenvleugels
Kwartelkarkas
Konijnkarkas
Konijnorgaan
Eendennek
Parelhoenkarkas

Nu vraag ik me af van welke producten ik onze kat Olly wat kan laten proeven.
Ze eet nu alleen brokjes maar zou het fijn vinden als ze evt ook over kan op vers. Ze is bijna 18. Haar eerste jaren heeft ze buiten op de boerderij gewoond. Ze kreeg daar wel brokjes maar heeft ook genoeg, muizen en vogeltjes gevangen. Sinds een jaar of tien woont ze zowel in huis als buiten en eigenlijk sinds een jaar of anderhalf volledig binnenshuis omdat ze niet graag meer naar buiten gaat.

Is het aan te raden om haar in 1 x over te zetten of gewoon eens wat proberen naast haar brokjes. Heb me vooral ingelezen in het honden deel van het forum en daar is toch wel het advies om de brokken geheel te schrappen. Nu is het bij katten natuurlijk wel een beetje anders omdat die niet te lang mogen vasten.

Graag jullie tips en trucs voor onze bejaarde tante
Parelridder
5-sterren

Re: Welke producten laten proeven door de kat....

Berichtdoor Parelridder » Di 07 Mei 2013, 07:31

Uit bovenstaande zou je kunnen laten 'proeven':
Rundvlees
Runderstoofvlees
Kalkoenfilet
Paardensnijsels
Kippennek
Kippenvleugels
Kwartelkarkas
Konijnkarkas
Konijnorgaan
Eendennek
Parelhoenkarkas

De paardensnijsels bevat veel vlies. Ik zou liever - zo te zien heb je bij Degomeat besteld? - paardensucade kiezen, qua kwaliteit, zéker voor een kat. Maar 't is te proberen of ze dit ook lust.
Ik denk dat in z'n algemeenheid kwartelkarkas, kippennek, kalkoenfilet en konijnorgaan een grote kans hebben gewaardeerd te worden. Mijn zelf-vangende oudere dame (11 toen) moest eerst érg wennen aan het gepresenteerd krijgen van door mij 'gevangen' vlees, maar qua vertering zou ik me i.i.g. niet druk maken. Ik zelf toen geredeneerd dat als een kat al 11 (of 18 zelfs!) jaar probleemloos brok combineert met (zelf gevangen) BARF, dat kennelijk voor haar geen probleem vormt.
Ik zou haar dus i.d.d. niet laten vasten, niet goed voor een kat. Je kunt wel bijvoorbeeld het schaaltje vlees een paar uur laten staan en pas wat brokjes aanbieden als ze het dan nog steeds niet eet. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe graag je jouw dame nog op volledig vers wilt zetten. Ik zou eerst eens proberen wat ze vindt van de verschillende hapjes en of het daarin wat uit maakt of je het klein/fijn geeft of dat het in grote stukken is.
Ik ben benieuwd naar haar reacties!! :)

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”