Graag wil ik hierbij onze Murphy voorstellen, en tevens beginners raad vragen!!

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Miwi
1-ster

Graag wil ik hierbij onze Murphy voorstellen, en tevens beginners raad vragen!!

Berichtdoor Miwi » Ma 22 Apr 2013, 20:15

Goedenavond forumgebruikers :)

Zoals bovenstaand;

Hierbij wil ik graag voorstellen; Onze Murphy, een Engelse cocker Spaniel reu van (aanstaande woensdag) 11 weken oud!
Zijn kleuren zijn bruin met wit en natuurlijk zijn we helemaal verliefd op hem  :biggrin2:

Wij hebben Murphy opgehaald bij mensen die zelf een prachtige Engelse  cocker spaniel teef hebben met stamboom, en hierbij een goede dekreu gezocht.
Murphy heeft dus een stamboom, maar de mensen die dit nestje hebben gefokt, zijn geen kenners, en zullen in de toekomst ook niet verder gaan met fokken.

Maar Murph is wél raszuiver. Dat vond ik zelf een prettig idee!

Hij doet het sinds hij bij ons is hartstikke goed, en we zijn dik tevreden over zijn vooruitgang(en).

Maar natuurlijk zijn er ook beginners 'probleempjes', dingetjes waar we tegenaan lopen..

Waarvan we toch niet helemaal weten hoe we daar nu mee om moeten gaan.. Omdat dit volgens mij niet de plaats is om het over opvoeding te hebben, zal ik het pas onderaan het bericht vermelden.. Mochten jullie ons tóch raad willen en kunnen geven op het vlak van opvoeding, dan zou dat uiteraard welkom zijn.

Maar goed, graag eerst jullie adviezen omtrent de voeding.. Toch ook wel heel erg belangrijk namelijk!!

Op dit moment is Murphy dus 11 weken oud.
Al sinds hij bij ons is (en ook kreeg  hij dit bij de fokker) krijgt hij droogvoer brokjes voor pups. Dit is Naturail Choice van Nutro. De variant Lam en Rijst.

In het begin gaven we hem enkel dit voer, en daarnaast beloningen in de vorm van puppy koekjes. (mini penssnoepjes, en al van dat soort kleine snoepjes in die zakjes).

Echter, ben ik niet helemaal tevreden.. Ten eerste ontlast hij er best veel van , maar is de structuur (mijn excuses voor dit onsmakelijke verhaal) ook iedere dag anders..

De ene dag mooie drolletjes, de andere dag wat waterige drolletjes...vooral kleur verschillen..van licht tot donkerder.

Sinds een goede week voeden we hem weleens lekkers, varierend van een plakje kipfilet, tot aan een stukje appel of een paar druppeltjes yoghurt zonder toevoegingen..

Gisteren voor het eerst wat pate gegeven van pedigree pal... Dat vond hij zálig!!

Maar goed, dit is éigenlijk niet wat ik wil...

Al vanaf begin af aan heb ik overwogen om vers vlees voeding te gaan voeren. Eventueel in combinatie met brok??

Ik geloof namelijk in de overtuigingen dat het beter is voor de hond..

Vriendlief vind het eigenlijk wel 'viezig' maar goed, hij laat de keuze aan mij!!

Ik zou graag willen beginnen met kant en klare rauwe voeding..

Maar jeetje, wat is er veel, en wat een informatie!

Ik wil in ieder geval benadrukken dat ik het goed wil hebben voor Murphy, máár gezien de financiele situatie laten héle dure merken ons budget niet toe helaas...

Maar goed, waar  begin ik met Murphy??

Hoe bouw ik zijn brokjes af?? Hoeveel (ik neem even als voorbeeld smuldier) geef ik hem van smuldier??

En kan ik bijvoorbeeld ook smuldier  geven, in combinatie met aanvulling van zelf barfen?? Zoals kippennekjes bij smuldier??

En groenten en fruit?? Hoe bouw ik dit op?? Of hoeft dit niet?

En raden jullie me aan om voorlopig te blijven combineren met brok?? Hierbij bedoel ik ook na het afbouwen van de brok die hij nu krijgt?
Oja, hij krijgt nu 3 keer per dag zijn voeding.

Een heleboel vragen, en het zou vreselijk fijn zijn als ik hierbij geholpen kan worden!!

Tot zover mijn vragen omtrent de voeding van Murphy..

Dan nog even de vragen omtrent de puppy opvoeding..

Er zijn eigenlijk twee brandende vragen;

De eerste;  Murphy heeft veel bijtneigingen.. Natuurlijk is hij een pupje,  en begrijp ik volkomen dat dit gedrag erbij hoort..
Wat we nu doen is het volgende;
We geven hem staafjes met buffelhuid..hier knauwt hij graag aan, en we vinden het goed voor zijn tandjes..naast zijn staafjes heeft hij veel speelgoed, onder andere van die floss touwen..
En een kong, waar hij zo nu en dan lekker mee bezig kan zijn!
Maar goed, ondanks dat vind hij het vooral ook érg leuk om in ons te happen...handen, armen, kleding, maar ook als we onze schoenen gaan strikken hangt hij graag in  de veters...
Vanmiddag liep ik met hem buiten en vond hij mijn spijkerbroek erg fijn om in te happen...

Ik ben begonnen met het corrigeren van dat happen door foei te zeggen, (zonder zijn naam daarbij te noemen) , en duidelijk een 'dat mag niet!!'.
Wat ik vervolgens doe is hem iets laten zien wat hij wél mag hebben..dus het staafje buffelhuid, zijn speelgoed, of zijn touw of iets...

Soms helpt dat, en gaat hij daar braaf mee verder (en beloon ik hem uiteraard met 'dat is braaaaaafffff!!'", maar soms helpt het niet..
En net als wanneer ik buiten met hem loop heb ik niet altijd iets voorhanden waarmee ik hem kan afleiden..
Vanmiddag gaf ik een duidelijk 'foei' aan, en liep ik vervolgens door..ik probeerde hem dus te negeren.. Dat hielp niet heel erg..

Mijn vraag is dus... wat is wijsheid?? Hem 'straffen' , en vervolgens afleiden? Of helemaal geen stem gebruiken, en hem dus negeren??

Het bijten doet soms best zeer  ::)

De tweede vraag is omtrent het zindelijk worden..

Dat gaat héél erg goed.

Hij houdt zijn bench al vanaf dag 2 schoon in de nacht, en naast dat hij buiten regelmatig uitgelaten wordt, en dan ook uitvoerig wordt beloond bij het doen van zijn behoeftes doet hij óók netjes zijn plas op de bak die wij in ons appartement op het balkon hebben geplaatst..

Dit krijgt hij goed door, en zodra wij denken/vinden dat hij moet, gaat de deur open en springt hij keurig op de bak  :)

Maaarrrrr.. ergens gaat het toch ook weer mis in dit systeem...

Wanneer ik hem heb uitgelaten en ik iets van hem verlang (bijvoorbeeld netjes zitten voor de lift, en wachten tot de lift er is) , heeft hij sinds gisteren bedacht om dan een plas voor de lift te doen.. (dit is dus NA het uitlaten buiten) .

Verlang ik teveel van hem in de opvoeding? Is hij dominant? Ik weet het niet zo goed?

Maar niet alleen voor de lift, ook wanneer ik soms thuiskom, en mijn vriend thuis is, heeft hij sinds een dag of 2 a 3 de neiging om een plas voor me neer te leggen  :-\

Is dit een aandachts vraag? Ik negeer dit gedrag volkomen, en loop weg op het moment van gebeuren..

Ik zou graag van jullie horen wat ik hiermee aan kan gaan?

Nogmaals, verder doet hij het écht uitstekend, en ben ik meer dan trots op het mannetje in huis :) :)

Alvast heel erg bedankt voor al jullie meelezen/advies/tips!

Groetjes Miwi
M@rina
5-sterren

Re: Graag wil ik hierbij onze Murphy voorstellen, en tevens beginners raad vragen!!

Berichtdoor M@rina » Ma 22 Apr 2013, 22:15

Welkom en leuk een cockerpup, ik heb er twee, Saartje en Teun

Vw.b. je vragen over kvv; Gewoon in een keer overstappen, niet mengen met brokken. Over het alemeen kan je pus gewone over zetten op vers zonder problemen. Mocht hij wat dunne ontlasting krijgen, moet hij wennen aan rauwe voeding, dan kan je een paar dagen een scheutje gekookt water over het vlees doen.
Smuldier is goedkoop maar kwalitatief voor een pup niet zo goed. Het bevat geen natuurlijk calciumbron en dat is voor je pup heel belangrijk. er zijn rdelijk geprijsde kvv die kwalitatief heel goed zijn. darf eko bijv. 17 euro voor 5 kilo of versvoer nog geen 17 euro voor 5 kilo beide zijn compleet doordat er verschillende diersoorten in zitten als je ze kunt afwisselen is het helemaal goed voor je pup. Daarnaast kan je om de kosten wat te drukken bijv. 2 dagen per week smuldier geven.

V.w.b. je opvoedingsvraag; ik denk dat je wat hoge verwachtingen hebt van je pup.. Hij is nog maar een baby, bijten hoort erbij en hoewel je kan proberen dit af te leren, afleiden werkt beter, zodra hij bijt een speeltje in zijn giecheltje stoppen of het spel stoppen, als je pup doorgaat kan je hem ook even wat rust bieden in een bench, overprikkelde pups worden alleen maar drukker en drukker er zit nog geen rem op. Het bijten stopt pas echt als hij gaat wisselen, 9 van de 10 keer is het daarna over.

Over het zindelijk worden; laat hem op gezette tijden uit zo om de 2 uur.  na het slapen , na het eten na het spelen: Pak hem op draag hem naar de plek waar hij mag plassen, poepen, dan, zoals je al doet, uitbundig belonen, en mee terug laten lopen.

Vooral niet boos worden als er een ongelukje gebeurt. opruimen en geen woorden aan vuil maken.

Neem er de tijd voor mijn teefje was met 12 weken helemaal zindelijk, mijn reu met 7 maanden... af en toe om hopeloos van de te worden, maar vooral niet op geven.
Laatst gewijzigd door M@rina op Di 23 Apr 2013, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
hamada
5-sterren

Re: Graag wil ik hierbij onze Murphy voorstellen, en tevens beginners raad vragen!!

Berichtdoor hamada » Di 23 Apr 2013, 21:17

Allereerst welkom op BP. Verstandige keuze om op dit forum rond te kijken ;)
Ik zou ook meteen beginnen met kvv. Hier hebben we onze pup vanaf het begin op de Carnibest gezet. Tegenwoordig wisselen we af, met bijv. Darf, Carnibest, Carnivoer, af en toe Rodi. En eigenlijk hebben we nooit darmproblemen.
Hier krijgen ze nooit brokken of blik, zelfs op vakantie, ook in het buitenland, is vaak wel kvv te koop.
Wij hebben cavaliers, dus ook spaniels, alleen een wat ander slag.

Qua opvoeding zou ik je aanraden op puppiecursus te gaan. Leuk om iets samen met je pup te doen en als nieuw baasje leer je erg veel over ontwikkeling en mogelijkheden van je pup. Ik vond de cursus vaneen Martin Gaus school erg goed, wel intensief. Maar ik ben ook wel weggegaan na kennismaken met sommige trainers, dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

Succes en veel plezier met je pup.
bordie
5-sterren

Berichtdoor bordie » Za 04 Mei 2013, 21:27

welkom op bp
een heeeeel leerzaam forum booooordevol met info over gezonde voeding
en voor de rest sluit ik me volledig aan by mn voorgangers  :biggrin2:
keetje
5-sterren

Berichtdoor keetje » Za 04 Mei 2013, 22:24

Hallo welkom hier,...

Leuk dat je uitgebreid voorstelt, inclusief Murphy,... :)

Ik heb verder aan het voorgaande niets toe te voegen, Marina weet waar ze het over heeft dus vertrouw daar maar op! ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”