Bot

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Bot

Berichtdoor Barfplaats

Elinea
2-sterren

Bot

Berichtdoor Elinea » Do 21 Mar 2013, 16:21

Vraagje over bot; Voor een evenwichtig menu is afwisseling van diersoorten van belang. Hoe zit he techter met afwisseling van soorten bot?
Ik voer eigenlijk voornamelijk karkas; wat toch veelal dus rug is. Wat nek betreft krijgen ze 1 keer per week eendenekken en verder niet. Poten/bouten af en toe van konijn of haas, maar niet standaard.
Wat diersoorten betreft wissel ik genoeg af, maar is het ook belangrijk af te wisselen in botsoorten?
Weet iemand daar iets van?
Teske
1-ster

Re: Bot

Berichtdoor Teske » Do 21 Mar 2013, 16:58

Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat alle bot goed is behalve draagbot. Maar zeker weten doe ik het niet...
Amanda/Dino
3-sterren

Berichtdoor Amanda/Dino » Do 21 Mar 2013, 17:20

Even gezocht en kwam op deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 565.0.html

Hierin wordt de vraag beantwoord of 1 botsoort genoeg variatie is.
miik
5-sterren

Berichtdoor miik » Do 21 Mar 2013, 21:31

Tja het meest ideale is natuurlijk zoveel mogelijk variatie !
Maar dat is gewoon niet altijd haalbaar.
Ik zelf probeer er rekening mee te houden dat ik niet alleen maar bot voer van heel erg jonge dieren, omdat dat toch een wat andere samen stelling heeft dan bot van wat oudere dieren.
En ja dragend bot kun je beter niet geven, maar dat is dan voor de wat grotere dieren zoals geit, schaap., rund, paard etc.
Dragend bot van duif, kwartel, eend, konijn, haas, fazant, parelhoen enzo kun je prima voeren !
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 22 Mar 2013, 09:22

Ideaal is zoveel mogelijk variatie. In dier en in botsoort. Ik zou het zelfs afraden bijv. alleen nekken te voeren. Maar goed, soms heb je geen keus en moet je 1 soort voeren, omdat je hond bijv. niks anders lust of mensen nergens anders aan kunnen komen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 22 Mar 2013, 09:40

(en als je dat al moet, kies dan toch niet voor nekken, deze bevatten mogelijk teveel schildklierhormoon).
helenavantroje
3-sterren

Berichtdoor helenavantroje » Vr 22 Mar 2013, 12:23

Maar wat dan bij een nierpatient, ik geef meestal kippenvleugels, 2 of 3x per week kip of kalkoen nek, ik kan niet aan karkassen komen helaas. Gewoon dan maar alleen vleugels geven?
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Za 23 Mar 2013, 16:50

Kun je niet gewoon bij een versvoerleverancier bestellen? Evt. een groepsbestelling met barfers in de buurt.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Za 23 Mar 2013, 17:16

Mevroi Kruim schreef:Kun je niet gewoon bij een versvoerleverancier bestellen? Evt. een groepsbestelling met barfers in de buurt.
Als ik het goed heb woont ze op Curacao  ;)
helenavantroje
3-sterren

Berichtdoor helenavantroje » Za 23 Mar 2013, 20:11

:) ja hoor, ik woon nog steeds op Curacao, over 5 weken ga ik naar Spanje, kijken of het daar makkelijker is met het barfen.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Zo 24 Mar 2013, 00:21

helenavantroje schreef: :) ja hoor, ik woon nog steeds op Curacao, over 5 weken ga ik naar Spanje, kijken of het daar makkelijker is met het barfen.

Oeps  :-[ nee, ben bang dat ze dan niet komen brengen  :P
Elinea
2-sterren

Berichtdoor Elinea » Zo 24 Mar 2013, 19:34

Helder! Zoveel mogelijk op alle vlakken afwisselen dus! Wat ik me wel afvraag is het volgende; voor mij is afwisselen dus kip, kwartel, eend, parelhoen, patrijs en duif bijvoorbeeld. Vat je dit echter onder gevogelte is het dus geen afwisseling. Hoe moet ik dat zien? Ik voer namelijk geen grotere diersoorten als bot; dus geen lam of geit of schaap. Wel als spiervlees of orgaan overigens maar geen bot.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Di 26 Mar 2013, 09:25

Dat zijn ook allemaal andere diersoorten he.
Ze zijn natuurlijk wel meer gelijkend dan grazers en knaagdieren, maar het zijn wel verschillende diersoorten.
Echt enkel gevogeltebot, daar zou ik ook wel iets aan proberen doen.  Gevogeltebot is toch anders van opbouw dan zoogdierenbot (lichter, zodat het vliegen gemakkelijker wordt), en ik kan me voorstellen dat dat zich ook in de samenstelling uit.
Maar hier krijgen ze ook voornamelijk gevogelte. Konijn en een beetje haas kan ik ook nog aankomen, maar de rest is gewoon niet eetbaar voor katten....
Tot nu toe kregen ze hier trouwens voornamelijk kip, konijn en eend, allemaal jonge dieren dus. Maar je zit gewoon beperkt in wat een kat kan knagen.  Ik ben wel blij dat ik een beetje kan uitbreiden met wat wild (haas, wilde eend, wild konijn, duif) die wat ouder zijn.  Hoe oud parelhoen geslacht wordt, weet ik eigenlijk niet, maar ik verwacht daar niet te veel van.  Daar krijg ik binnenkort ook wat van binnen.

Ik voer ook enkel nekken en karkas.  Heel af en toe vleugeltips en de wilde eendenboutjes zijn pootdeeltjes.  Maar het merendeel is nek en karkas en dan probeer ik steeds meer karkas dan nek te voeren. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”