Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SabenJin
#313871
Jin krijgt (nog) Smuldier. Op zich bevalt dit erg goed. Het enigste wat stinkt is het voer zelf als ik het pakje open maak :-\ en in de bak doe van Jin met een beetje warm water. Jin laat gelukkig nooit scheetjes :)
Hiervoor kreeg ze een hele tijd vanaf pup royal canin selection brok. In het begin deed ze het hier goed op, maar dat werd steeds minder. Ze bleef erg slank en tenger en had dunne ontlasting. Ik ben toen op advies van mijn trainer overgegaan op een andere brok (vobra croc) met wat versvleesdagen (rodi). Toen ging het al veel beter, maar ook na een tijd die brokken te hebben gebruikt kreeg ze weer dunne ontlasting. Ze begon wel mooi te groeien van die brokken en kreeg eindelijk wat body. Nu krijgt ze smuldier omdat ik te horen kreeg dat rodi slecht was omdat het samengeperst vlees was. Nu lees ik ook geregeld dat smuldier slecht is terwijl ze het er toch best goed op doet. Ik ga vanmiddag even langs de dierenzaak die volgens mij energique verkoopt. We gaan dat is een tijdje proberen denk ik om te kunnen vergelijken.

Nou is mijn vraag eigenlijk wat nou het voornaamste verschil is tussen smuldier en energique? Wat is slecht of goed aan smuldier en idem dito bij energique? Meningen zullen natuurlijk verschillen, maar ik als leek ben benieuwd naar jullie argumenten.
Ik weet niet of de dierenzaak bij mij in het dorp ook iets anders verkoopt, maar dan weet ik tenminste een beetje wat wel en niet goed is.... om te proberen....

Ik ben er al wel van overtuigd dat vers vlees beter is dan brokken en ga denk ik ook definitief stoppen met het geven van brokken. Dat doe ik al een week niet meer. Die brokken verkopen we wel ergens hahaha maar is het goed dat je dus ipv elke dag brokken elke dag hetzelfde pakje versvlees geeft of kan je er het beste nog wat aan toevoegen of zelf dagen inlassen dat je zelf wat maakt..... met deze vraag trek ik niks in twijfel, maar ik wil natuurlijk gewoon het beste voor mn meisje. Gisteren had ik wat broccoli over wat ze door haar smuldier kreeg. doe ik normaal eigenlijk nooit.

Zijn gekookte aardappelen (zonder zout) goed voor honden, ik heb gehoord dat ze er dik van worden?

Het zijn heel wat vragen....sorry.... :)
Door Lizzy
#313876
Mijn probleem met Smuldier is dat ik nergens kan vinden wat er in het product zit. En nergens kan ik een analyse vinden. En dat zou ik persoonlijk wel graag willen zien voordat ik een voer aan mijn hond geef.

Bij Energique heb je dat probleem niet. Daar staat de analyse op de Internet site. Zoals het hoort.

Goed, om die reden kan ik je dus ook verder niet vertellen wat de voornaamste verschillen zijn. Ik weet het doodeenvoudig niet omdat ik niet weet wat er in Smuldier zit.

Ik zie wel dat Energique goedkoper is bij afname van 12 kilo als Smuldier. Ook al is de kilo-prijs van Smuldier goedkoper. Dat komt omdat je er meer van schijnt te moeten voeren, van Smuldier.

Energique nr 1: 2,50 per kg. bij afname doos van 12 kg > 300 gram 0,75

Smuldier: 1,73 per kg (0,69 per 400 gram) > 600 gram 1,03

Je mag iedere dag kant en klaar versvlees geven en je hoeft (aan de complete versies) niks toe te voegen. Maar het kan beslist geen kwaad om inderdaad wat gezonde tafelrestjes toe te voegen zoals broccoli of andere groentes (behalve prei en ui - dat is niet gezond voor de hond).

Aardappel bevat veel koolhydraat. En dat heeft een hond niet nodig. Ik zou dus zelf niet gauw aardappel of rijst of brood gaan toevoegen.

Je kunt ook dagen zelf voer samenstellen, als je dat leuk vindt. Het hoeft niet, maar het mag wel! Net wat jij zelf makkelijk en leuk vindt.

Dingetjes die je dus best toe kunt voegen: je restjes groente. Je restjes vlees (je moet niet teveel gebakken vlees gaan geven en ook geen varkensvlees geven en ook geen verhitte botjes geven) zoals kip of rund ofzo: geef het gerust aan je hond. Je mag ook gerust af en toe een rauw eitje geven. Twee rauwe eitjes per week is prima. Je kunt af en toe ook best een rauw visje geven. Sardientjes zijn prima om te geven. Rauw. Zo, met kop en graat en al. Je mag af en toe ook best wat zuivel zoals yoghurt of kwark of huttekase geven. Ik denk dat je qua tafelrestjes niet meer als 10% van het totaal wat je aan voer geeft per bijv 1 week moet geven. En, je moet dit natuurlijk wel in mindering brengen om je versvlees anders word je Labje te dik ;).

Dus, als je 7 (dagen) x 400 gram vlees per week geeft is dat 2800 gram per week in totaal. 10% daarvan is ongeveer 280 gram.
Door SabenJin
#313881
Wat zou trouwens het beste bij mijn hond passen? Ze wordt morgen 1 jaar en krijgt minimaal 3 uur actief beweging per dag.
Energique nr 1 (volwassen hond) kost per 12 Kg 37,25€
Energique nr 2 (pups) kost per 12 Kg 39,95€
Energique nr 3 (sporthonden) kost per 12 Kg 39,95€
Energique nr 4 (gevoelige honden) kost per 12 Kg 47,95€


Zou ik het beste al wel direct voor een week in kunnen slaan om verschil te kunnen zien, of meer of beter eerst minder?
Door Lizzy
#313886
[quote="SabenJin"]
Wat zou trouwens het beste bij mijn hond passen? Ze wordt morgen 1 jaar en krijgt minimaal 3 uur actief beweging per dag.
Energique nr 1 (volwassen hond) kost per 12 Kg 37,25€
Energique nr 2 (pups) kost per 12 Kg 39,95€
Energique nr 3 (sporthonden) kost per 12 Kg 39,95€
Energique nr 4 (gevoelige honden) kost per 12 Kg 47,95€

Zou ik het beste al wel direct voor een week in kunnen slaan om verschil te kunnen zien, of meer of beter eerst minder?
[/quote]

Ik zou absoluut gaan voor nr 1!

Tja, hoeveel moet je in slaan.... Moeilijk. Ik denk dat ik voor 1 a 2 weken zou in slaan. En als het de eerste weken goed gaat, dan zou ik er zeker nog 2 weken (daarna dus) aan vast knopen om te kijken of er meer verschillen merkbaar zijn.
Gebruikersavatar
Door chooky
#313890
SabenJin schreef: Jin krijgt (nog) Smuldier. Op zich bevalt dit erg goed. Het enigste wat stinkt is het voer zelf als ik het pakje open maak :-\ en in de bak doe van Jin met een beetje warm water. Jin laat gelukkig nooit scheetjes :)
Dat het stinkt komt mijns inziens doordatervrij veel orgaanvlees in zit. Als je metje neus aan een lap spiervlees snuffelt, ruik je..... tja... vers vlees. Als ik een bakje hart/lever/nier van de slager ontdooi en ik ga er boven hangen en ik zet er een bakje verse pens naast, dan ruikt dat...... tja... minder aangenaam, laten we maar zeggen ;)
Dat is een van de bezwaren tegen smuldier. Aan de kleur en geur kun je merken dat er relatief veel orgaanvlees is gebruikt.
Hiervoor kreeg ze een hele tijd vanaf pup royal canin selection brok. In het begin deed ze het hier goed op, maar dat werd steeds minder. Ze bleef erg slank en tenger en had dunne ontlasting. Ik ben toen op advies van mijn trainer overgegaan op een andere brok (vobra croc) met wat versvleesdagen (rodi). Toen ging het al veel beter, maar ook na een tijd die brokken te hebben gebruikt kreeg ze weer dunne ontlasting. Ze begon wel mooi te groeien van die brokken en kreeg eindelijk wat body. Nu krijgt ze smuldier omdat ik te horen kreeg dat rodi slecht was omdat het samengeperst vlees was.
Ik ben toch wel nieuwsgierig wie je dit verteld heeft. Want dat het samengeperst is, ach. Da's niet zo erg vind ik. Ik vind rodi er zelf beter uitzien dan smuldier.
Wat ik jammer vind van beide merken is dat er een vitamine/mineralenpreparaat is gebruikt om aan te vullen ipv natuurlijke middelen.
Als ik het goed heb, worden bij duck en energique gemalen kippebotten gebruikt om in de calcium te voorzien, veel natuurlijker dus. Bij carnibest en bibi weet ik dit zeker.
(oh, en energique en ducck zijn ook gepperst. maar hier is in feite volgens mij niets op tegen hoor. Het is nog steeds kompleet rauw vers vlees)
Nu lees ik ook geregeld dat smuldier slecht is terwijl ze het er toch best goed op doet. Ik ga vanmiddag even langs de dierenzaak die volgens mij energique verkoopt. We gaan dat is een tijdje proberen denk ik om te kunnen vergelijken.

Nou is mijn vraag eigenlijk wat nou het voornaamste verschil is tussen smuldier en energique? Wat is slecht of goed aan smuldier en idem dito bij energique? Meningen zullen natuurlijk verschillen, maar ik als leek ben benieuwd naar jullie argumenten.
Zie hierboven.
Ik weet niet of de dierenzaak bij mij in het dorp ook iets anders verkoopt, maar dan weet ik tenminste een beetje wat wel en niet goed is.... om te proberen....

Ik ben er al wel van overtuigd dat vers vlees beter is dan brokken en ga denk ik ook definitief stoppen met het geven van brokken. Dat doe ik al een week niet meer. Die brokken verkopen we wel ergens hahaha maar is het goed dat je dus ipv elke dag brokken elke dag hetzelfde pakje versvlees geeft of kan je er het beste nog wat aan toevoegen of zelf dagen inlassen dat je zelf wat maakt.....
Elke dag kvv (of je nu iedere dag dezelfde smaak/ hetzelfde merk / afwisselend geeft) is goed hoor. In principe hoef je er niets aan toe te voegen.
Maar als je dat erg leuk vindt, kan het wel. Ook als je graag meer groente geeft, of graag wat meer spiervlees geeft dan er in de kvv zit, kun je een paar dagen per week zelf samenstellen. Je kunt bijvoorbeeld een groentemixje in elkaar draaien, er wat spiervlees doorheen doen (evt in grote brokken/lappen zodat er ook nog wat te trekken en sleuren valt en de maag eens flink aan het werk gezet wordt), af en toe een lekkere lap pens (heb je een tuin ;D), eens een kippeneek proberen, een eitje, wat yoghurt of huttekase.... Het kan allemaal.
Waar je op moet letten is dat hoe vaker je per week zelf samenstelt, hoe meer je op de verhoudingen zult moeten letten. Als je 1 maaltijd per week zelf maakt, telt dat niet zo erg (al zou ik dan wel dingen geven die minder in het kvv zitten, bijv. spiervlees, vis en groenten), maar als je 2 à 3 dagen zelf doet, moet je steeds meer weten wat je doet.
met deze vraag trek ik niks in twijfel, maar ik wil natuurlijk gewoon het beste voor mn meisje. Gisteren had ik wat broccoli over wat ze door haar smuldier kreeg. doe ik normaal eigenlijk nooit.
Ja, je leert hier wel je grenzen verleggen ;) wacht maar ;D;D;D. Maar inderdaad, groenten en zo die je over hebt (mits niet te sterk gezouten of gekruid) kun je gewoon door het eten geven hoor!
Zijn gekookte aardappelen (zonder zout) goed voor honden, ik heb gehoord dat ze er dik van worden?
Die zijn inderdaad niet zo goed. Inderdaad worden ze er dik van, het zijn zetmeelbommetjes. Ikzelf geef liefst zo min mogelijk granen en andere koolhydraatrijke producten, en de aardappel is één grote koolhydraatbom.
Veel honden gaan er ook door ruiken. Sommige zijn er zelfs allergisch voor.
Het zijn heel wat vragen....sorry.... :)
Niks sorry!!!!! hardstikke goed dat je je vragen stelt!!!!!
Door SabenJin
#313893
Alleen dit staat op een pakje smuldier:

pens, vlees van gezonde runderen, plantaardig vet, granen, vitamines, mineralen en sporenelementen. Bevat geen anti-oxidants, geen BHT, BHA of ethoxyquin.

Ook staat er wel een hele lijst van eiwitten e.d. op, bedoel je dat? dat kan ik dan vanmiddag wel even opschrijven.
Door Lizzy
#313895
[quote="SabenJin"]
Alleen dit staat op een pakje smuldier:

pens, vlees van gezonde runderen, plantaardig vet, granen, vitamines, mineralen en sporenelementen. Bevat geen anti-oxidants, geen BHT, BHA of ethoxyquin.

Ook staat er wel een hele lijst van eiwitten e.d. op, bedoel je dat? dat kan ik dan vanmiddag wel even opschrijven.
[/quote]

Dat zal dan wel de analyse zijn. Staat er ook op hoeveel vitamines erin zitten enzo? Nou ja, dat is al een verbetering! Nu nog op de website van Smuldier ;D. Maar goed, ja, het zou wel aardig zijn als je het over zou willen tikkeren!
Door SabenJin
#313898
[quote="chooky"]
Dat het stinkt komt mijns inziens doordatervrij veel orgaanvlees in zit. Als je metje neus aan een lap spiervlees snuffelt, ruik je..... tja... vers vlees. Als ik een bakje hart/lever/nier van de slager ontdooi en ik ga er boven hangen en ik zet er een bakje verse pens naast, dan ruikt dat...... tja... minder aangenaam, laten we maar zeggen ;)
Dat is een van de bezwaren tegen smuldier. Aan de kleur en geur kun je merken dat er relatief veel orgaanvlees is gebruikt.Ik ben toch wel nieuwsgierig wie je dit verteld heeft. Want dat het samengeperst is, ach. Da's niet zo erg vind ik. Ik vind rodi er zelf beter uitzien dan smuldier. [/quote]

Dat het stinkt is idd niet zo fijn. Was zondag bij mn ouders en ze waren niet echt blij dat ik het stond klaar te maken in de keuken hahaha, maar als het goed is maakt het me niet uit dat het stinkt, maar hier bestaan dus wel twijfels over, vandaar dat ik wat anders ga proberen, het kan altijd beter natuurlijk ;)
De vrouw van de labradorschool tevens fokker van labradors zei dat eens tegen mij, maar hun zweren dan ook bij brokken volgens mij. Ze geven hun pups echter wel bakjes vers vlees zag ik laatst toen ze een nestje hadden. Gewoon kleine beetjes natuurlijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat rodi er beter uitziet dan smuldier en het ruikt ook beter. :D


[quote="chooky"]
Maar inderdaad, groenten en zo die je over hebt (mits niet te sterk gezouten of gekruid) kun je gewoon door het eten geven hoor!Die zijn inderdaad niet zo goed. Inderdaad worden ze er dik van, het zijn zetmeelbommetjes. Ikzelf geef liefst zo min mogelijk granen en andere koolhydraatrijke producten, en de aardappel is één grote koolhydraatbom.
Veel honden gaan er ook door ruiken. Sommige zijn er zelfs allergisch voor.Niks sorry!!!!! hardstikke goed dat je je vragen stelt!!!!!
[/quote]

Ik eet al sinds een hele tijd geen zout meer dus dat zit wel goed als er wat over blijft en ik geef het een Jin ;)
Is goed dat ik het weet, want ik hou nog wel eens van die zetmeelbommetjes over, maar die gaan in het vervolg dus gewoon de bak in.

Komen energique, duck, carnibest en bibi over het algemeen allemaal met elkaar overeen, d.w.z het is allemaal goed? Kan vanmiddag wel even vragen wat hij van die 4 allemaal verkoopt.

Chooky schreef:
Niks sorry!!!!! hardstikke goed dat je je vragen stelt!!!!!

Thnx!! soms heb ik wel eens het idee dat ik teveel vraag, maar zo leer je het wel het best natuurlijk!!
Laatst gewijzigd door SabenJin op di 03 mei 2005, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SabenJin
#313899
[quote="Lizzy"]
Dat zal dan wel de analyse zijn. Staat er ook op hoeveel vitamines erin zitten enzo? Nou ja, dat is al een verbetering! Nu nog op de website van Smuldier ;D. Maar goed, ja, het zou wel aardig zijn als je het over zou willen tikkeren!
[/quote]

Zal ik vanmiddag gelijk even doen. Papiertje haal ik wel ff uit mn prullenbak hahaha
Door amber2
#313900
Ik heb hier de folder van Smuldier (kan je via de website aanvragen); hierin staat:

samenstelling: spiervlees, organen, rundvlees en pens van goedgekeurde gezonde runderen, schapenvet, plantaardig vet/ olieen, vitamines, mineralen.

Ik denk niet dat dit op volgorde is van meest naar minst grote aandeel van het totaal... Het grootste deel bestaat zo te zien toch echt vooral uit orgaanvlees. Even verderop staat in de folder ook dat het product o.a. bestaat uit een 'basis van penzen'.

Dan de analyse:
toegevoegd per kilo:
vitamine A 6300 IE
vitamine D 660 IE
vitamine E 22 IE
koper 0,9 mg
voedingswaarde:
ruw eiwit 14%
ruw vet 13,5 %
ruwe celstof 2%
ruwe as 2,2 %
vocht 65 %
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %

Dus... Als je hond het er goed op doet, zoals je zegt, is er volgens mij niets mis mee om af te wisselen met smuldier en bv. energique. Echt slecht vind ik smuldier niet, maar het kan zeker beter!
Gebruikersavatar
Door chooky
#313901
[quote="SabenJin"]

Komen energique, duck, carnibest en bibi over het algemeen allemaal met elkaar overeen, d.w.z het is allemaal goed? Kan vanmiddag wel even vragen wat hij van die 4 allemaal verkoopt.
[/quote]
Ik vind allevier de merken goed.
Persoonlijk geef ik liefst carnibest (bibi nog niet geprobeerd zelf) omdat het wat grover is, je kunt echt de stukjes vlees en evt pens enzo nog zien zitten. Dat vind ik persoonlijk wel een prettig gevoel.
Maar het hangt ook van de hond af. Sommige honden doen het wat mider goed op sommige soorten die wat vetter zijn beijvoorbeeld. Volgens mij zijn energique en duck wat minder vet, en verschillende merken hebben ook verschillende soorten 'bijzonder' voer. Diabetes van CB en pancreas van Duck bijvoorbeeld.
Het is eigenlijk een kwestie van uitproberen, en als je hond het op allemaal goed doet kun je ook nog mooi afwisselen!
Ikzelf stel voor het grootste gedeelte zelf samen maar, CB verkooppunt zit bij mij om de hoek, dus heb ik altijd bij de hand, als ik even geen zin heb of zo. maar ook rodi, duck, energique, smuldier, etc ligt hier wel eens in de bak hoor



Chooky schreef:
Niks sorry!!!!! hardstikke goed dat je je vragen stelt!!!!!

Thnx!! soms heb ik wel eens het idee dat ik teveel vraag, maar zo leer je het wel het best natuurlijk!!
[quote][/quote]
Door SabenJin
#313903
[quote="amber2"]
Ik heb hier de folder van Smuldier (kan je via de website aanvragen); hierin staat:

samenstelling: spiervlees, organen, rundvlees en pens van goedgekeurde gezonde runderen, schapenvet, plantaardig vet/ olieen, vitamines, mineralen.

Ik denk niet dat dit op volgorde is van meest naar minst grote aandeel van het totaal... Het grootste deel bestaat zo te zien toch echt vooral uit orgaanvlees. Even verderop staat in de folder ook dat het product o.a. bestaat uit een 'basis van penzen'.


Dus... Als je hond het er goed op doet, zoals je zegt, is er volgens mij niets mis mee om af te wisselen met smuldier en bv. energique. Echt slecht vind ik smuldier niet, maar het kan zeker beter!
[/quote]


En orgaanvlees is dus niet goed als ik het goed begrijp? ;)
Als het beter kan, dan gaan we daarvoor natuurlijk !! hahaha
Door amber2
#313904
Energique is even vet als Carnibest en Bibi (opzich alleen maar goed hoor, als je hond ertegen kan; er zit dan nml. ook meer plantaardige olieen/visolie in en dat is supergezond), Duck is wel een stuk minder vet inderdaad (en daardoor moet je er vaak ook meer van voeren heb ik de ervaring).
Door amber2
#313906
Met orgaanvlees is niets mis, heeft je hond zelfs nodig en is heel gezond. Alleen moet er door een goede voeding ook spiervlees zitten omdat hier betere kwaliteit eiwitten inzitten o.a. Nou zit er blijkbaar in smuldier ook wel wat spiervlees maar veel minder dan in de duurdere merken, hierdoor komt het waarschijnlijk dat je van smuldier ook zo'n 50-100 % meer moet voeren.
Door Lizzy
#313923
[quote="amber2"]
Ik heb hier de folder van Smuldier (kan je via de website aanvragen); hierin staat:

samenstelling: spiervlees, organen, rundvlees en pens van goedgekeurde gezonde runderen, schapenvet, plantaardig vet/ olieen, vitamines, mineralen.

Ik denk niet dat dit op volgorde is van meest naar minst grote aandeel van het totaal... Het grootste deel bestaat zo te zien toch echt vooral uit orgaanvlees. Even verderop staat in de folder ook dat het product o.a. bestaat uit een 'basis van penzen'.

Dan de analyse:
toegevoegd per kilo:
vitamine A 6300 IE
vitamine D 660 IE
vitamine E 22 IE
koper 0,9 mg
voedingswaarde:
ruw eiwit 14%
ruw vet 13,5 %
ruwe celstof 2%
ruwe as 2,2 %
vocht 65 %
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %

Dus... Als je hond het er goed op doet, zoals je zegt, is er volgens mij niets mis mee om af te wisselen met smuldier en bv. energique. Echt slecht vind ik smuldier niet, maar het kan zeker beter!
[/quote]

Dank je wel!

Als ik bovenstaande nou allemaal bij elkaar op tel, dan kom ik dus uit op 97,7%. Ik zou dus graag willen weten wat die andere/resterende 2,3% is.... Graan misschien? Rijst? Iets anders?

Ik heb even (met wat aannames, eigenlijk hoort dat niet.... Ik wil nog steeds graag weten wat die resterende 2,7% is!! Dat hoort gewoon op de verpakking te staan!!) e.e.a. berekend.

Als ik de eiwitfractie bereken van Smuldier, kom ik uit op 29,9%. Prima, zou ik zeggen. De eiwitfractie van Energique is 28,8%. Ook prima.

Smuldier bevat 1867 kcal en Energique 2053 kcal per kilo voer (Carnibest bevat bijv. 2126 kcal). Dat zou de reden kunnen zijn waarom je van Smuldier iets meer moet voeren. Smuldier bevat ook iets meer vocht.

Als de analyse klopt en die resterende 2,7% is inderdaad graan/rijst, dan bevat het zeker niet veel graan. Energique bevat 4,81% graan.

Volgens mij ontlopen Energique en Smuldier elkaar dus qua analyse niet zoveel, er vanuitgaande dat die 2,3% graan is (dat irriteert me dan he, een analyse die niet voor 100% compleet is...).

Kan ik natuurlijk nog steeds weinig zeggen over de kwaliteit vlees die bijv. is gebruikt. Of het percentage orgaanvlees. Overigens geldt dat ook weer voor ieder voer he. Ik bedoel, Energique verteld ons ook niet wat het percentage spiervlees en het percentage orgaanvlees is.... Dus dat zou wel eens precies even hoog kunnen zijn. Of niet. Dat is gokken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2005, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door