Welk voer is het beste voor katten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

sandraKB
1-ster

Berichtdoor sandraKB » Do 28 Feb 2013, 17:44

Hallo allemaal!

Ik ben hartstikke nieuw hier, maar word vanaf de zijlijn door een goede vriendin steeds ingefluisterd dat barfen of rauw voer goed is voor dieren. Nou, ik weet nog niet veel, maar ga me goed inlezen binnenkort. Nu mijn vraag:

Ik heb twee kittens van ongeveer 8 maanden. Ik wil ze sowieso totdat ze 1 jaar zijn, geen rauw voer geven. Maar tot die tijd wel voer wat zo goed mogelijk voor ze is. Nou weet ik dat ik hier waarschijnlijk een heleboel anti-ieder-ander-soort-voer mensen ga treffen, maar bespaar je de moeite.... Vanaf een jaar gaan ze pas over op rauw, en dan gedeeltelijk. 's Ochtends brokken en 's avonds rauw.

Maar goed, welk voer kunnen jullie mij tot die tijd aanraden?

Ik geef nu 's ochtends en 's middags brokjes van Carocat en 's avonds een beetje natvoer van Yarrah. De een omdat er geen kunstmatige troep in zit en de laatste idem dito en het is biologisch. Eet ik ook, dus mijn katjes verdienen hetzelfde.

Graag jullie tips en trucs!  :)

Groetjes,
Sandra
koekje
Moderator

Re: Welk voer is het beste voor katten

Berichtdoor koekje » Do 28 Feb 2013, 18:05

Welkom!

Er wordt hier echt niets anders aangeraden dan rauw voer, het is immer een forum voor rauw voer. Zodra dat wel gebeurt, gaat er hier een slot op.

Waarom wil je ze tot een jaar geen rauw geven? Rauw is niet eng. Als ze buiten een muis of vogeltje vangen, leggen ze die ook niet eerst op de bbq. Als je zelf home made mayonaise of een niet-doorbakken biefstuk, of een broodje preparé (ik geloof dat het filet americain heet boven de sloot), sushi met vis, of kaas au lait cru eet, is dat ook rauw.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Do 28 Feb 2013, 18:11

Ik kan je iig vertellen dat Carocat geen goed voer is, lees voor de gein eens wat erin zit zou ik zeggen.
En verder...rauw vanaf 1 jaar...wat is daar de logica achter?
Denk je dat mama poes het in de natuur ook voorkookt?  ;D

Rauw voeren vind je of goed of niet, maar pas goed vanaf een jaar...iknietsnapniet...
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Do 28 Feb 2013, 18:40

Dat fabrikanten kittenmeuk en volwassenmeuk hebben, is omdat kittens (richtlijn is 1 jaar, maar dat kan eerder of later zijn) méér voedingstoffen nodig hebben. Daarom hebben kittenbrokjes soms een betere kwaliteit, zodat de porties gelijk blijven.
Maar goede voeding is ook voor volwassen katten belangrijk, als je rauw voert geef je je katten zolang ze niet uitgegroeid zijn gewoon meer voedsel, en als ze klaar zijn met groeien, geef je dus minder, maar van dezelfde kwaliteit. Vaak gaat dat vanzelf en eet de kat gewoon wat minder nadat hij/zij ouder wordt. Mijn katten zijn 2,5 en gaan nu echt wat minder eten, eerder ging het ook wel naar beneden, maar zaten we echt nog flink boven de richtlijn voor volwassen katten. (Ik voer volledig naar behoefte, en voel uiteraard aan mijn katten of ze niet te dik worden, maar die van mij zijn erg slank.)

Voor andere dingen dan rauw, dan denk ik dat je een aantal van de voordelen van rauw moet proberen te benaderen, geen granen/koolhydraten, veel vocht. Als je ingredientenlijstjes leest, zie je vanzelf wel of er graan, suiker, aardappel etc inzit, of niet.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 01 Mar 2013, 01:12

Waarom voer je niet een beetje vlees al, naast de brok?
Gewoon als extra'tje?
Ze eerst een jaar op brok houden zonder extra vlees, is wel vragen om problemen wanneer je ze dan vers wil gaan voeren.  Dat is vragen dat ze het vers niet willen gaan eten omdat ze enkel brok kennen. Dat is het jezelf moeilijk maken.
Bovendien moet ik me bij mijn voorgangers aansluiten dat ze het vlees net nu extra goed kunnen gebruiken, nu ze nog in de groei zijn. Waarom denk je dat kittenbrokken extra eiwitten bevatten en beweert men van vleesvoeding nu net vaak dat het te veel eiwitten zou bevatten (alsof dat zou kunnen, maar goed). Vlees bevat veel waardevolle eiwitten en het is een feit dat kittens daar net meer nood aan hebben dan volwassen katten (maar zoals hierboven al aangegeven, ook volwassen katten hebben daar zeker baat bij).

Je krijgt ook steeds meer kittens die al voor hun eerste levensjaar tandplak krijgen. Ook daarvoor kan vlees dus nuttig zijn.  Het is alleen maar moeilijk maken om ze eerst tandplak te laten krijgen dat dan misschien weer verwijderd moet worden (met alle narcose, pijnstilling, mogelijke nierschade tot gevolg), terwijl het met vlees gewoon vermeden kan worden van in het begin.

Of vers en brok op termijn een goede combinatie blijken, zal je moeten uittesten. Sommige katten kunnen ertegen, anderen krijgen er last van en dan zal je een keuze moeten maken.  Het is zo dat vers anders verteerd dan brok en dat je het je katten op deze manier dus lastig maakt omdat het spijsverteringsstelsel zich steeds moet aanpassen.  Ik weet ook niet of je je katten er wel plezier mee doet.

Alleszinds, ook voor vers geldt: jong geleerd is oud gedaan.  Hoe meer ze nu al in contact komen met vers vlees, met knagen en kauwen, een vleesbotje wegkauwen, hoe minder problemen je later kan verwachten.  Hoe meer ze nu steeds hetzelfde eten, hoe meer je kan verwachten dat ze later ook kieskeurig zullen zijn en moeilijk of niet aan nieuwe smaken zullen wennen.
Ik zal je niet zeggen wat je wel of niet moet doen, je moet je eigen beslissingen maar maken aan de hand van goede informatie.

Over advies over brokken ben je hier inderdaad wel op de verkeerde site (wat had je verwacht  :biggrin2:), maar ik kan je wel vertellen dat ik me, voor ik met vers in contact gekomen ben, ook in brok verdiept heb, en dat deze brokken niet mijn voorkeur zouden wegdragen. Zeker niet om kittens op groot te brengen!
Uitvinden welke brokken nog het minst onnatuurlijk zijn (want verhit voer waar alle vitaminen kunstmatig worden aan toegevoegd blijft kunstmatig voer natuurlijk), is niet zo moeilijk.  Sla er de samenstellingen eens op na, en je ziet het meteen. En anders zijn er fora genoeg om daarover te discussieren, al zal men daar door de band genomen nogal vaak de reclame en goede naam van een merk geloven ipv te kijken wat ze nu eigenlijk hun katten voorschotelen...
Dat is iets waar wij hier natuurlijk niet aan meedoen, dat spreekt voor zich.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”