Voorstel en adviesvragen/nieuw met vers/kvv

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Cbnl
1-ster

Berichtdoor Cbnl » Do 28 Feb 2013, 17:20

Hallo allemaal,

Als vegetarier en opgroeiend met een oma die de kat hart voerde en al het werk en de stank die erbij kwam kijken dacht ik vroeger: dat nooit...
Maar ja, je wilt toch het beste voor je kat en dan begint het met af en toe een visje etc. Ook had ik al 2 katten op 7/8 jarige leeftijd moeten laten inslapen aan nierfalen.

Gelukkig had ik Bonnie (2005) europese korthaar en Bobo (1998), Somali kater nog wel!

Pas totdat we op onze manege een nieuwe kat 'kregen', die was komen aanlopen, veranderde mijn gedachten. Bovendien was mijn inmiddels 14-jarige Somali kater met beginnende nierproblemen aan het afvallen en veel aan het spugen. Mijn avonden en ochtenden leken te bestaan met het verleiden tot eten, steeds kleine hapjes.

Aangezien ik zelf ook inmiddels glutenvrij moet eten en aan de lijfe heb ondervonden wat eten voor verschil kan maken ben ik naar een alternatieve dierenarts gegaan en heb daar wat carnibest meegenomen.
Omdat overgaan op ander voedsel al niet makkelijk is bij de meeste katten, en het bij Bobo ook nog eens van belang was dat hij niet zou afvallen ben ik af en toe dingen gaan introduceren icm nierdieet natvoer.

Allereerst moest hij niets van Carnibest hebben, runderhart geprobeerd, zelfs kleingemaakt en verstopt door zijn natvoer maar ook dat was het niet. eendagskuiken? Liet hij ook lekker liggen. Zelfde met kippenlever.
Maar met kipfilet hadden we opeens raak!!!!
Onze stalkat vrat zich ongans van alles wat Bobo liet liggen.

Na onze check bij de dierenarts 2 weken geleden waar ik nog steeds zorgen had over zn spugen en gewicht (hij was nog steeds niet genoeg bijgekomen vond ik) kwamen we thuis en dacht probeer het weer met kipfilet en hart. Opeens ging dat erin als koek en hij bleef maar vragen om meer....
Na de kip hebben we lamshart geprobeerd, bijna 180 gr per dag ging erin zonder dat ik het hoefde te mengen door dieetblikvoer en zelfs veel kleiner hoefde ik het ook niet te maken! Na de lamshart, de rundhart geprobeerd en ook dat ging erin. Heel ambitieus weer 2 eendagskuikens uit de vriezer van stal mee naar huis genomen maar dat is nog van een andere orde. Had daar in de vriezer ook nog Darf kat en dat in de koelkast laten ontdooien. Nou, dat was me een succes!!!
Zelfs met kippenek heeft hij zn best gedaan maar het knaagdna was nog niet aangewakkerd, het bleef hij constant likken (ook al had ik keihard op het bot geslagen).

Nu mijn vraag, met name voor Bobo (Bonnie moet het allemaal nog steeds niet).
We zitten nog steeds in de onderzoek fase van wat hij wel of niet lekker vindt. Plus voor mij van belang dat hij in gewicht aankomt. En dat is nu gelukkig het geval! Geef hem in porties van 60-80gr per ochtend/avond maar als hij erg blijft vragen dan krijgt hij meer.
Nu is dat dus begonnen met 400gr kipfilet verdeeld over 2 dagen, hetzelfde met lamshart, runderhart en darf. Ben blij dat Darf erin gaat omdat dat natuurlijk een mix van vleessoorten maar ook bot is.
Mijn zorg is dus dat hij te eenzijdig eet, ik niet goed weet of ik goed zit qua samenstelling maar zit uiteraard ook nog in de onderzoeksfase van wat hij lekker vindt.
Nu in de koelkast is weer een darfplak, rund (of kip)hart en een carnibest natuurbio aan het ontdooien (met de hoop dat die carnibest erin gaat).
Toen ik in oktober voor het eerst begon te proberen had ik een megamixgemaakt met diverse dingen incl groenten, maar daar moest hij toen niets van hebben,

Heb inmiddels iig in de vriezer: lams-, rund- en kiphart, diverse variaties carnibest, kippe- en eendenekken.

Alle advies en gedachten zijn welkom!!

Onze stalkat krijgt 2x eendagskuiken en 100gr carnibest of hart/kip of eendenek afgewisseld. Zij eet eigenlijk alles (incl de ratten,vogels en muizen die ze dagelijks vangt). Wat zou voor haar een minimale gebalanceerde maaltijd zijn?

Heel erg bedankt!!
Jacoba
4-sterren

Re: Voorstel en adviesvragen/nieuw met vers/kvv

Berichtdoor Jacoba » Wo 06 Mar 2013, 21:14

Zo te lezen is je kat zelf al goed op weg door knaagdieren en vogeltjes te eten. Dit zijn complete maaltijden. Dat is ook wat IK je aanraad om iedere dag te voeren. Spiervlees, bot en orgaan. Ofwel zélf samengesteld (Barf), ofwel Kvv. Vanwege nierfalen zou IK geen grote grazers voeren i.v.m. het fosfor, maar kip/kalkoen/konijn etc. De kleine beestjes dus.
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Wo 06 Mar 2013, 22:49

Hai en welkom!

misschien heb je hier nog iets aan?

http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat
~

volgens mij ben je goed op weg!

perzoonlijk zou ik een katzel elke dag toch redelijk 'kompleet' willen voeren: dwz elke dag zowiso vlees en botjes, (of natuurlijk een kvv, of zelf iets malen) dit om ontlastings-problemen te voorkomen, en eigenlijk ook omdat een kat (van nature) liefst een paar keer per dag een kompleet pakketje eet (lees: muis oid)

succes!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”